<b>KLAR FOR REKORD:</b> 28. januar 1938 dyttes Rudolf Caracciola i gang i sin tolvsylindrede Mercedes-Benz W 125, på Autobahn ved Darmstadt.
KLAR FOR REKORD: 28. januar 1938 dyttes Rudolf Caracciola i gang i sin tolvsylindrede Mercedes-Benz W 125, på Autobahn ved Darmstadt. Foto: Daimler AG

Tvekamp om rekordhastighetene

Dødsduellen på Autobahn

Racerførerne Rudolf Caricciola og Bernd Rosemeyer møttes i 1938 til dyst på Autobahn. Den ene satte en udødelig fartsrekord. Den andre ble drept.

Publisert Oppdatert

28. januar 1938. Det var begynt å blåse da 28 år gamle Bernd Rosemeyer krøp inn i den klaustrofobiske cockpiten på sin Ferdinand Porsche-konstruerte Auto Union Streamliner.

Den for anledningen iskjølte kompressormatede V16-motoren var preparert for å sparke 565 hk ned til fire racingdekk.

Men Rosemeyer befant seg ikke på en racerbane. Han befant seg på Autobahn.

Hitler styrte Tyskland med stø hånd mot andre verdenskrig. Nå skulle Rosemeyer styre sitt aerodynamiske fartsmonster i jakt på verdensrekorden nettopp satt av rivalen Rudolf Caracciola.

Autobahn-strekningen mellom Darmstadt og Frankfurt ble på denne tiden avstengt årlig, gjerne i en hel uke, for at tyske racingteam skulle forsøke å sette hastighetsrekorder. Det tredje riket tilrettela for prestasjoner som kunne brukes i propaganda.

Han tenkte neppe på det, tyskernes nye yndling Bernd Rosemeyer, der han kastet kull i sylinderne og forsvant fra depotet, på en flere kilometer lang og rett strekning av sammenvevde betongplater.

Kunne han slå Caracciolas rekord?

<b>UNG YNDLING:</b> Bernd Rosemeyer debuterte i racing først da han var 25, men oppnådde umiddelbar suksess.
UNG YNDLING: Bernd Rosemeyer debuterte i racing først da han var 25, men oppnådde umiddelbar suksess. Foto: Daimler AG

Pissekonkurranse

Hvor fort har du kjørt? Spørsmålet kommer gjerne opp, fortrinnsvis der bilinteresserte menn er samlet til småprat. De som svarer har gjerne satt sin personlige rekord på Autobahns frifartsstrekninger, siden få har vært på racerbaner, og få racerbaner egentlig gir muligheten til å tømme girkassene på sportslige biler.

<b>BLI ABONNENT: </b>Denne artikkelen er hentet fra Vi Menn. Les hele arkivet på vimennpluss.no.
BLI ABONNENT: Denne artikkelen er hentet fra Vi Menn. Les hele arkivet på vimennpluss.no.

250 km/t? 300 km/t? Dette er gjerne svarene, og bilene det er kjørt med er moderne fartsmaskiner med alle former for sikkerhet innebygd.

Selv de råeste supersportsbilene med dyktige førere bak rattet har knapt passert 350 km/t, de siste ti-femten år sett under ett.

Sånn sett er det ingen spesiell grunn til å bli imponert når en blodtrimmet tysk premiumbil raser forbi i venstrefila på Autobahn. 250 km/t er for sneglefart å regne, sammenlignet med det som skjedde på Autobahn på 30-tallet. Og i 1938 ble det satt en rekord som skulle bli stående i 79 år – helt til en Koenigsegg Agera RS i 2017 klarte å slå den.

Rivalene

Det var særlig teamene fra Mercedes-Benz og Auto Union som jaget rekorder på Autobahn, fortrinnsvis med stjerneførerne Caricciola og Rosemeyer bak rattet.

I 1937 festet Rosemeyer og Auto Union grepet, ved å sette flere fartsrekorder på Autobahn-strekningen mellom Frankfurt og Darmstadt. Rosemeyer ble blant annet den første i verden til å nå 400 km/t på offentlig vei.

I 1938 ville Mercedes-Benz og Caricciola slå tilbake. Men Auto Union hadde ikke tenkt å gi seg uten kamp. Begge teamene bygde racerbiler der alt handlet om veigrep og størst mulig toppfart.

Rudolf Caricciola debuterte i racing allerede i 1925. I 1938 var han en særdeles etablert racerkjører, med et hopetall titler på CV-en.

<b>STASKAR: </b>Rudolf Caracciola var tysk, men med italienske forfedre.
STASKAR: Rudolf Caracciola var tysk, men med italienske forfedre. Foto: Daimler AG

Han hadde blant annet vunnet Europamesterskapet for førere i 1935, -36 og -37 – et mesterskap mange sammenligner med dagens Formel 1-VM. Mange regner ham den dag i dag som tidenes beste tyske kappkjører – bedre enn Michael Schumacher.

Landsmannen Bernd Rosemeyer var på sin side relativt fersk i 1938. Han hadde sin bakgrunn i motorsykkelsport, og først i 1935 – 25 år gammel – ble han med i racingstallen til Auto Union, og fikk sin debut på Avus-banen i Berlin.

Men den utadvendte og medievennlige gladgutten ble også fort tyskernes nye yndling innen racing. En umiddelbar suksess, som blant mye annet vant Europamesterskapet for førere allerede i 1936, i sin andre sesong som racerkjører.

De to var ulike personligheter. Og den første tiden oppførte Caracciola seg etter sigende temmelig arrogant mot sin nye og mye yngre rival. Men dette endret seg. Da de dukket opp på Autobahn i januar 1938, for å se hvem som ville sette ny verdensrekord i hastighetskjøring på offentlig vei, var det som venner.

<b>FLYING START:</b> Caricciola på vei mot rekordfart på Autobahn mellom Frankfurt am Main og Darmstadt.
FLYING START: Caricciola på vei mot rekordfart på Autobahn mellom Frankfurt am Main og Darmstadt.

Rekorden

28. januar 1938 er det yrende liv i depotene til Mercedes-Benz og Auto Union. Først ute til rekordforsøk er Rudolf Caricciola, i en tolvsylindret Mercedes-Benz W 154. Reglene er slik at hastigheten blir målt over en kilometer, med «flying start».

<b>AUTOBAHN:</b> Betongplatene på første generasjons autobahn var åstedet for fartsrekorder på offentlig vei.
AUTOBAHN: Betongplatene på første generasjons autobahn var åstedet for fartsrekorder på offentlig vei. Foto: Getty Images

Caricciola klarer 428,68 km/t. Han er fysisk og mentalt sliten da han kjører inn i depotet. I slike hastigheter skjer det nemlig ting.

Skjøtene mellom betongplatene i veibanen føles som slag mot kroppen. Racerbilen skyver luft til siden, men under bruene fanges lufta, så det føles som et slag i brystet hver gang racerbilen passerer under en.

Under bruene forsvinner også motorduren et lite sekund, før den returnerer som tordenskrall etter lynnedslag.

Det er Bernd Rosemeyers tur. Han er nettopp blitt pappa, men er fryktløst fokusert på oppgaven. Rosemeyer klokkes inn til utrolige 432 km/t, i sin streamliner med estimert toppfart på 456 km/t. Rekord!

Men den står ikke lenge. Caracciola kjører ut igjen, og ruller inn med resultatet 432,7 km/t. Praktisk talt likt, men nok til å overta rekorden. Det kan ikke Rosemeyer leve med. 28-åringen vil gjøre et siste nytt forsøk.

<b>DØDSVEIEN:</b> Kampen om fartsrekorden fikk dødelig utfall på Autobahn mellom Frankfurt og Darmstadt, 28. januar 1938. Rosemeyer (bildet) blir kastet av veien i sin Auto Union streamliner i det bilen har en estimert hastighet på 430 km/t.
DØDSVEIEN: Kampen om fartsrekorden fikk dødelig utfall på Autobahn mellom Frankfurt og Darmstadt, 28. januar 1938. Rosemeyer (bildet) blir kastet av veien i sin Auto Union streamliner i det bilen har en estimert hastighet på 430 km/t. Foto: Getty Images

Tragedien

To ganger prøver Rosemeyer å slå Caricciolas ferske rekord. Så – et tredje og siste forsøk før de må avslutte, og pakke sammen depotet.

Begge hjulene på høyre side letter, og marktrykket forsvinner.

Hva som skjer deretter blir til dels spekulasjoner. Var det kastevind? Var det noe med racerbilens heldekkende sideskjørt som ikke stemte hundre prosent, hva oppnåelse av optimalt marktrykk angikk?

Teorien om kastevind fra høyre, gjennom en åpning i skogen, er mest brukt. Ifølge øyevitner dreier plutselig racerbilen mot venstre over midtstripen og videre mot kanten, slik at venstre forhjul kommer ut på gress. Begge hjulene på høyre side letter, og marktrykket forsvinner.

<b>DØDSBILEN:</b> Bilen som Rosemeyer kjørte ble knust til pinneved. Selv ble han funnet i skogen, 23 meter unna kanten på Autobahn.
DØDSBILEN: Bilen som Rosemeyer kjørte ble knust til pinneved. Selv ble han funnet i skogen, 23 meter unna kanten på Autobahn. Foto: Getty Images

Rosemeyer mister kontrollen, og bilen skyter over mot høyre og ut. I godt over 400 km/t kastes streamlineren opp i lufta og går to ganger rundt. Bernd Rosemayer slenges ut. Han blir funnet i skogen, 23 meter unna kanten på Autobahn. Momentant omkommet.

Så kom krigen. Og deretter en ny tid. Men Caracciolas rekord vitner likevel om hvor imponerende prestasjonene på Autobahn var. Rekorden står i 79 år. Først i 2017 klarer supersportsbilen Koenigsegg Agera RS 445,63 km/t på en stengt strekning av Highway 60 nær Pahrump, Nevada.

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.