VEKTTRENING: Forskerne har funnet at å trene minst to ganger i uka, med 80 prosent av maks løft, er foredelaktig for hjernen.
VEKTTRENING: Forskerne har funnet at å trene minst to ganger i uka, med 80 prosent av maks løft, er foredelaktig for hjernen. Foto: Production Studio Pressmaster (Colourbox)

Forskning

Forskning: Styrketrening gjør deg mer intelligent

Å løfte tungt og ofte påvirker hjernen positivt.

Publisert

Å trene med vekter regelmessig kan gjøre deg mer intelligent, tyder en ny studie gjengitt i Independent på.

Det er det forskere ved Universitetet i Sydney i det minste håper på, etter å ha tatt for seg en gruppe mennesker i alderen 55 til 86 år, med «mild kognitiv reduksjon» - et forstadium til Alzheimers. Disse gjennomførte en blanding av å trene med vekter og hjernetrim.

Forskerne fant en sammenheng mellom økt styrke og bedre hjernefunksjoner. De er ikke sikre på hvor stor virkning det samme vil ha på andre, men anbefaler alle å trene mer med vekter for slik å sørge for en helsemessig bedre alderdom generelt i befolkningen.

LES mer: Dårlig nytt: Studier som viser at alkohol er bra for deg, er bare tull

Dobling i demens

På verdensbasis er det anslått at 135 millioner har demens i 2050. For Norges del betyr det dobbelt så mange som det er nå.

Studien, som er publisert i Journal of the American Geriatrics Society, er den siste av flere som påviser en sammenheng mellom fysisk og mental helse.

Samme forsker-team sto bak en studie i 2014, som viste at det å tilegne seg ny kunnskap ble betydelig forbedret ved vekt-trening, mens kognitiv trening ikke gjorde det samme.

- I denne oppfølgingsstudien har vi funnet at forbedringen av kognitive funksjoner har sammenheng med bedret muskelstyrke. Jo sterkere personene ble, jo bedre utbytte hadde hjernen deres, sier forsker og doktor, Yorgi Mavros.

LES også: Professor: - Alle over 50 bør gjøre denne hjernetrimmen

Screen9v2

80 prosent av maks vekt

Treningsprogrammet besto i å løfte vekter på 80 prosent av maks løft, og varte i seks måneder. Etter hvert som deltakerne ble sterkere, løftet de tyngre for å ligge på 80-prosnet av maksingen.

MRI-scanninger viste at spesifikke deler av hjernen økte etter hvert som de fulgte treningsprogrammet. Mavros mener funnene er nok til å anbefale å trene med vekter.

- Jo mer vi kan få folk til å løfte tungt, jo mer sannsynlig er det at vi får en befolkning som eldes bedre helsemessig. Nøkkelen er å gjøre det jevnlig, minst to ganger i uken og med så høy intensitet at man makser utbyttet av treningen. Det vil også gi hjernen maksimalt utbytte.

Det neste skrittet blit ifølge forskerne å finne ut hvorfor økt muskelmasse gir større hjerne og bedre kognitiv funksjon, for så å finne den optimale måten å trene på.

LES også: 5 overraskende triks som gjør at du husker bedre

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her