Overbevisende Ragnarok

Fengende og vellaget actioneventyr vi ikke har sett på norsk før.

Publisert

Gåten Ragnarok - Norge 2013. Regi: Mikkel B. Sandemose. Med: Pål Sverre Hagen, Nicolai Cleve Broch, Sofia Helin, Bjørn Sundquist, Maria Annette Tanderø Berglyd, Julian Podolski

Aldersgrense: 11 år (egnethet: familie)

Det begynner å bli lenge siden norsk film i folks oppfatning var ensbetydende med alvorstung sosialrealisme. I den senere tid har norske filmprodusenter i tur og orden tatt for seg ulike Hollywood-sjangre og overført dem til hjemlige forhold, det være seg romantiske komedier, actionthrillere eller diverse typer grøssere.

Med sin åpenbare inspirasjon fra «Indiana Jones», «Jurassic Park» og «National Treasure», samt muligens litt fra «Goonies» og «Da Vinci-koden», er «Gåten Ragnarok» det første helhjertede forsøket på å lage en action/eventyrfilm i Spielberg-tradisjonen her til lands. Ambisjonene er åpenbart høye, og resultatet er heldigvis vellykket.

Vi møter arkeologen Sigurd Svendsen (Pål Sverre Hagen), som er besatt av å løse det han mener må være gåten bak Osebergskipet og dets gravkammer. Når makkeren Allan (Nicolai Cleve Broch) kommer over en steintavle med runer de tolker til å være et kart, går ferden til et isolert grenseland mellom Norge og Russland. Med på ferden er den svenske medhjelperen Elisabeth (Sofia Helin fra «Broen»), den lokalkjente røveren Leif (Bjørn Sundquist) og Sigurds to motvillige barn (Maria Annette Tanderø Berglyd og Julian Podolski). Her skal det vise seg at de gamle vikingene nok hadde ett og annet å frykte, som ei heller er fullstendig ufarlig i dag.

Jo da, «Gåten Ragnarok» viser definitivt at «action-adventure»-sjangeren kan gjøre seg på norsk, vel å merke uten å være bra til å være norsk. Filmen har et interessant historisk utgangspunkt i vikingtiden, gjør god nytte av vår særegne natur og holder ikke minst et høyt nivå i utførelsen, hele veien fra et velkomponert manus til overbevisende spesialeffekter.

Filmen står imidlertid og faller på dette lumske som etter hvert skal åpenbare seg, og som heldigvis er så skremmende som det må være.

Regissør Mikkel B. Sandemose utviser et svært solid grep om sjangeren og dens konvensjoner, ikke minst skaper han mange vellykkede spenningssekvenser. Skuespillerprestasjonene fra de sentrale utøverne (noen bikarakterer skurrer mer) er jevnt over sterke – ikke minst skal de to barneskuespillerne ha ros for troverdig spill.

Spielberg-tradisjonen tro har man dessuten funnet plass til et menneskelig relasjonsdrama blant spenningsslagene, og dette grepet fungerer godt. Likevel kunne nok barna og deres forhold til både Sigurd og Elisabeth bli noe bedre integrert i fortellingen etter hvert som farene baller på seg. En generell innvending er nemlig at manuset er i overkant enkelt.

Uten å røpe for mye, utvikler filmen seg fra et slags kodeknekkereventyr til mer av en overlevelsesthriller. Det er for så vidt greit nok, men jeg savner noen flere smarte løsninger fra hovedpersonene utover i filmen, all den tid premisset nå en gang er at gåter skal løses. Og jeg mistenker at klimakset ville føltes større om man hadde inkludert noen flere menneskelige antagonister.

Men dette er mindre innvendinger mot en på flere måter imponerende storfilm, som ikke minst vil fryde yngre publikummere (selv om den riktignok er for skummel for små barn). «Gåten Ragnarok» er et meget vellaget og underholdende familieeventyr, og introduserer en norsk filmhelt som gjerne må løse flere gåter framover. For eksempel kan det finnes noe i Seljord han burde ta en titt på.

FLERE AV UKAS PREMIERER:

MUD:En følsom og farlig Matthew McConaughey kan mer enn å kaste skjorta.

RUSH: To av Formel 1-sportens største gjennom tidene, James Hunt og Niki Lauda, rivalisering, spreke damer og spreke biler

LOKOMOTIVET THOMAS:Akkurat passe spennende og fartsfylt for de minste

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her