Foto: (EA)

Få frem din indre diktator

Nye SimCity er en helt rå tidstyv.

Publisert

SimCity er en av de ikoniske spillseriene, som har kommet i et utall varianter opp gjennom årene. Det bringer tilbake minner om time på time med byadministrasjon, utfordringer og frustrasjon.

For de uinnvidde, noe det neppe er mange av, handler SimCity i bunn og grunn om at du blir utropt til o'store diktator for et gitt landområde, og jobben din er å bygge opp en velfungerende by - med stort sett alt det fører med seg. En må sørge for alt fra veibygging til vann- og kloakk, utdanningsstruktur, brann- og politivesen, helsetilbud, en arbeidspolitikk som fungerer, massiv industri, tilstrekkelig med boliger, kollektivtransport og så videre.

Alt dette skal du selvsagt sørge for, samtidig som du skal få inn nok inntekter fra et notorisk skattehatende folk.

Det er i det hele tatt en ganske massiv utfordring.

SimCity er død - lenge leve SimCity

I nye SimCity har ting derimot endret seg til dels massivt fra tidligere utgaver av spillet. For det første er spillet nå per definisjon et multiplayerspill - selv om du faktisk kan være de andre spillerne du spiller med. Alle byer du bygger, blir en del av en liten region der alle byer samarbeider med omkringliggende byer. Det går på så enkle ting som å selge varer, samarbeide om politidekning, utdanningsutveksling, felles arbeidsmarked - og over til større samarbeidsprosjekter.

Det betyr at om du starter den første byen i en region, står du ganske på egne ben - men bygger du by to og tre, så kan du ha massiv støtte fra dine naboer.

Konseptet fungerer overraskende knirkefritt, og gir deg muligheter til å lage spesialtilpassede byer med gitte mål. Dessverre betyr dette også at utviklerne har bestemt at spillet skal være umulig å spille med mindre du er koblet til en server.

Det hadde vært greit i seg selv, men utvikleren EA har vist gang etter gang etter gang at de ikke er å stole på i denne sammenhengen - og lanseringen av SimCity var en gedigen fadese med for liten kapasitet og elendig kapasitet. Det er utrolig irriterende å ikke få muligheten til å spille noe som i utgangspunktet er et enspillerspill, fordi EA har serverproblemer. I skrivende øyeblikk er alt på stell igjen, men krav om servertilkobling er alltid noe som skaper problemer - og det handler egentlig om å hindre piratkopiering på bekostning av betalende kunder.

Les også: Er dette tidenes verste spill-lansering?

Mest påfallende er det kanskje at du ikke har mulighet til å lagre og hente opp igjen scenarioer du har utviklet. Du kan for eksempel ikke lagre før du foretar et drastisk testprosjekt som er «vinn-eller-forsvinn». Har du først gjort noe, må du leve med konsekvensene.

Mye mindre og enklere

Den andre grunnleggende endringen i nye SimCity er at det er lagt ned betydelige begrensninger på hvor store byene dine kan være. Mens tidligere SimCity-utgaver lot deg bygge byer med mange millioner innbyggere, får du nå et geografisk svært avgrenset område å bygge på. I praksis er det ytterst vanskelig å få en velfungerende by med særlig mer enn 150-200.000 innbyggere.

Plassbegrensninger er spillets store utfordring, og det å optimalisere bruken av plass er det som er den største utfordringen. Det er litt trist, for spillet har innført en del nye byutviklingsmuligheter som blant annet kurvede veier, som du ikke kan benytte deg av hvis målet er å bygge byen stor.

Den fysiske plassbegrensningen skal visstnok komme av at en skal komme mye nærmere innbyggerne - rent visuelt - og en kan zoome inn på hver enkelt bil og innbygger for å se hva de driver med og hva de tenker. Dette tilfører derimot ikke spillet noe som helst, og er et litt snodig designvalg. Vi håper at dette er noe som vil forbedres med fremtidige oppdateringer, og eneste måten å bygge seg rundt dette på, er nå å lage nye byer.

En har også valgt å kaste elementer som jordbruk, som tidligere spill har vært innom, av rene plasshensyn. Mat er noe du har. Enkelt og greit.

Et designvalg vi derimot har stor sans for, er at du ikke lenger har noe behov for å bygge kraftlinjer, kloakkrør og vannledninger. Dette bygger automatisk sammen med alle veier, noe som betyr at kobler du på et nytt kraftverk i byen din, så kommer strømmen automatisk fram.

En utrolig frihet

Vi har lagt merke til at enkelte medier i Norge har villet ha det til at du kan leke Fabian Stang i SimCity, men med mindre man slutter sammenligningen at man er den øverste lederen for en by, stopper alle likhetstrekk mellom SimCity og Oslo omtrent der.

SimCity er utrolig fokusert på en amerikansk måte å tenke på. Her er det ikke snakk om søknader og innsigelsesprosessser. Som diktator i din egen by legger du premissene for et eksepsjonelt kapitalistisk samfunn. Du setter av områder som enten skal brukes til industri, kommersielle områder eller boligområder - og så er det opp til innbyggerne i byen din til å utnytte dette.

Er innbyggerne rike og fornøyde, og det ligger godt med parkområder i nærheten, vil det bygges storslåtte bygninger og turistene strømmer til. Er det fattigdom og slitne områder ved siden av kloakkrenseanlegget, så blir det slitne strøk med mye kriminalitet og problemer.

Mener innbyggerne at skattene er for høye, så tar de seg ikke bryet med å kaste deg som ordfører, de flytter enkelt og greit fra byen din. Hele områder forfalle slik at de må bygges opp på nytt. I kjølvannet ryker skatteinntekter som du kan trenge for å pusse opp områdene for å gjøre de attraktive, og alt låser seg. Som bysjef må du legge til rette for at innbyggerne skal ønske å investere, og gjør du ikke det så går du enkelt og greit konkurs.

Samtidig betyr det at om du mener at områder ikke er gode nok, så kan du ta fram bulldoseren og rive hele bydeler, kanskje bare for å forbedre en vei. Transport er nemlig utrolig viktig å få til velfungerende i SimCity, og avgjør både effektivitet og attraktivitet i områdene dine.

Etter at du har revet hele områder, vil innbyggerne dine gjøre så godt de kan for å bygge opp igjen. Ofte kan det smarteste du gjør være å rive noen av de mest lukrative områdene i byen din for å få en by som totalt sett fungerer enda bedre.

Risen bak speilet

Med stor makt, kommer stort ansvar. Du kan for eksempel bygge et stort kullkraftverk midt i byen din, det er ingen innsigelsesinstanser som hindrer deg i det. Det betyr derimot ikke at det ikke får konsekvenser: Eiendomsverdien i området vil derimot stupe, og hele byen vil bli forurenset. Du kan også bygge enorme forsamlingslokaler på områder med dårlige transportmuligheter, med den konsekvensen at det blir fullstendig trafikkaos i byen din og ingen kommer fram til monstertruckshowet du arrangerer.

Vi kan ikke gå inn i detaljer om hvordan alt fungerer i SimCity, om hvordan naturressurser legger grunnlaget for utviklingen av byen din, om du blir storprodusent av forbrukerelektronikk eller en gruveby. Eller hvordan utdanningssystemet må være velfungerende for både at samfunnet fungerer på helt grunnleggende nivå, og at du faktisk må drive banebrytende forskning på universitetet for å utvikle bedre teknologi som er nødvendig både for din by - og alle andre byer i regionen din.

Utrolig vellykket

Realiteten er enkelt og greit at SimCity er et utrolig fascinerende og morsomt spill som det er utrolig vanskelig å legge fra seg. Det er laget så dynamisk og bra, med så mange utviklingsgrener, at når du først har fått til noe, bare gleder man seg til å starte helt på bunnen av for å teste ut nye muligheter og strategier.

Spillet er grunnleggende sett en soleklar terningkast 6-utgivelse, men dras tilbake av i hovedsak to ting: Det er for store begrensninger på byenes geografiske størrelse, noe vi har en følelse at vil bli utvidet med fremtidige oppdateringer - og kravet om servertilkobling er et utrolig dårlig valg. Vi hadde også satt pris på om «pathingen» til bilene, bussene og trikkene hadde vært smartere, noe som ville gjort det enklere å unngå trafikkaos.

Dette er den største tidstyven siden Civ5.

Det gode:

  • En fantastisk frihet til å gjøre hva du vil
  • En dynamisk spillbarhet som tar spillet i en ny retning avhengig av hva du gjør
  • Brukergrensesnittet er enkelt i første øyekast, men har samtidig utrolig dybde når du har spilt litt

Det dårlige:

  • Spillet vil gå ut over stemningen i hjemmet
  • En god del småbugs
  • Ikke mulig å bygge t-bane
  • «Pathingen» for trafikken kunne vært bedre

Det grusomme:

  • Krav om å være tilkoblet servere
  • For små byområder

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her