<b>SØVN GIR ØKT SEXLYST:</b> Én time ekstra søvn om natten øker sexlysten med hele 14 prosent, viser ny forskning.
SØVN GIR ØKT SEXLYST: Én time ekstra søvn om natten øker sexlysten med hele 14 prosent, viser ny forskning. Foto: Colourbox

Ditt sexliv

Derfor vil én ekstra time søvn gjøre susen for sexlivet ditt

Ikke stol på oss, stol på vitenskapen.

Publisert Oppdatert

Det virker kanskje åpenbart at å være uthvilt sørger for mer action på soverommet, men vitenskapen har sett nærmere på sammenhengen mellom søvn og sex.

Gode nyheter: En undersøkelse publisert i Journal of Sexual Medicine viser at sexlysten til en kvinne i et forhold som får én ekstra time søvn per natt øker med 14 prosent.

Mer søvn = mer sex. En får ikke en klarere vinn-vinn-situasjon enn det. Her er det med andre ord bare å la dama sove, mens du fikser frokosten og sanker kjærestepoeng.

Er du en av de mange som sliter med å få sove, finnes det en rekke triks og grep i hverdagen som kan hjelpe. Helsenett har følgende råd å komme med.

1. Sengen er til sex og søvn

Ikke spis, les, jobb eller se tv fra sengen. Soverommet bør være forbeholdt søvn og sex. Ikke svekk opplevelsen av sengen som et positivt sted for søvn og velvære.

2. Få en god døgnrytme

Dersom du har vansker med å sovne bør du innføre faste tider for å legge deg og for å stå opp. Disse tidene skal også holdes i helger og ferier. Stå derfor opp til samme tid hver morgen. En stabil døgnrytme er avgjørende for god søvn. Det gjør det også lettere å sovne til samme tid.

3. Legg deg gradvis tidligere

Har du problemer med å sovne til ønsket tid, kan du prøve å gradvis legge deg tidligere. Gå til sengs for eksempel 15 minutter tidligere hver kveld i fire dager. Før du vet ordet av det, har sexlysten økt med 14 prosent!

4. Spis til faste tider

Det er ikke bare faste leggetider som er med på å etablere en god døgnrytme. Spis sunn og næringsrik mat til omtrent samme tid hver dag, og sett deg ned og nyt maten. Unngå å spise de siste tre timene før du legger deg.

5. Vær aktiv

Regelmessig trening fører blant annet til bedre søvn, mer energi på dagtid og en skjerpet konsentrasjon. Særlig aerobic virker positivt på søvnen, viser studier. Denne type trening gjør det lettere å sovne, i tillegg til at du får en dypere søvn.

6. Legg deg når du er søvnig

Mange har vansker med å skille mellom tretthet og søvnighet. Det er først når du er søvnig at du skal krype under dynen. Typiske tegn på søvnighet er at øynene begynner å svi, og at du dupper av. Er du bare sliten, bør du vente med å legge deg.

7. Ikke sov på dagtid

Motstå fristelsen til å sove om ettermiddagen. En middagslur kan forstyrre døgnrytmen og nattessøvnen. Det kan gjøre ekstra trett neste dag.

8. Ro ned før du legger deg

Ha et fast ritual på kveldstid som får deg til å slappe av. Dette er særlig nyttig hvis du har en stressende hverdag. Mediter, ta et varmt bad, les en bok eller lytt til rolig musikk. Å drikke en kopp te eller kakao kan også gjøre nytten.

9. Dropp alkohol

Selv om alkohol kan gjøre det lettere å sovne er det ikke å anbefale som sovemedisin. Alkohol går utover den dype søvnen. Denne søvnfasen er avgjørende for at du skal føle deg uthvilt.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.