NY TYPE SIGARETTER: Iqos og Revo er to typer sigaretter som vil selges som Marlboro og Camel, men som ikke brenner tobakk som i dag. Isteden varmes tobakken opp slik at brukerne inhalerer nikotinluft istedenfor nikotinrøyk.
NY TYPE SIGARETTER: Iqos og Revo er to typer sigaretter som vil selges som Marlboro og Camel, men som ikke brenner tobakk som i dag. Isteden varmes tobakken opp slik at brukerne inhalerer nikotinluft istedenfor nikotinrøyk. Foto: Gunnar Stavrum (NA Bilder)

Varmestikker

Den nye sigaretten?

Investorer satser milliarder av kroner på Iqos. Røyken har allerede blitt markedsleder i Japan.

Publisert

Det er usunt å røyke, men vi gjør det uansett. 31 prosent av befolkningen brukte tobakk i 2015, ifølge SSB. 13 prosent røyker daglig.

Nedgangen i antall daglig røykere har likevel vært stor - verden over. Det har tvunget tobakksgiganter som Philip Morris (Marlboro) og RJ Reynolds (Camel) til å tenke i nye baner. E-sigaretter har aldri tatt helt av selv om det selger godt på verdensbasis, men nå kan de ha funnet en vinneroppskrift i "varmestikkene" Iqos og Revo.

Iqos er en ny metode for å inhalere tobakk. Sigarettene varmer opp tobakken uten å brenne den. På den måten kan røykerne inhalere nikotinluft uten kreftfremkallende nikontinrøyk.

Revo fungerer på omtrent samme måte, men benytter en faktisk flamme som indirekte varmer opp tobakken uten å brenne den.

Det store spørsmålet er naturligvis om dette er noe sunnere enn tradisjonelle sigaretter?

Klok av skade - og i frykt for å pådra seg søksmål fra fremtidige kreftpasienter - våger ikke Philip Morris å gå offentlig ut med en påstand om at Iqos ikke er helsefarlig. Men en lang rekke interne studier viser at røykere som bytter til Iqus oppnår samme helsefremgang som om de sluttet helt å røyke
Gunnar Stavrum om Iqos i bloggen «Her mister vi milliardgevinst»

Til Side3 opplyser Philip Morris at foreløpige og interne studier er lovende, og viser at "dampen fra Iqos inneholder i gjennomsnitt 90 prosent mindre farlige og potensielt farlige forbindelser enn røyk fra en sigarett og er i gjennomsnitt 90 prosent mindre toksisk."

- Dette er oppløftende, men studiene er pågående og vi vil bare trekke konklusjoner om redusert risiko etter vi har ferdigstilt og vurdert et komplett sett av studier, understreker Christian Angell i Philip Morris Norge overfor Side3.

RØYKEMASKIN: Iqos i pakke med kjent varemerke. Den hvite innretningen inneholder og lader munnstykket som varmer opp selve røyken. Batteriet i munnstykket holder i seks minutter eller 14 trekk, skriver japanske Nikkei, Deretter må den tilbake i boksen sin for å lades opp igjen.
RØYKEMASKIN: Iqos i pakke med kjent varemerke. Den hvite innretningen inneholder og lader munnstykket som varmer opp selve røyken. Batteriet i munnstykket holder i seks minutter eller 14 trekk, skriver japanske Nikkei, Deretter må den tilbake i boksen sin for å lades opp igjen. Foto: Gunnar Stavrum (NA Bilder)

Administrerende direktør i Philip Morris, Andre Calantzopoulos, forventer stor suksess med produkter som Iqos, skriver The Economist.

Risikofri er røyken imidlertid ikke.

- Selv om risikoen er redusert, er det fremdeles ikke null risiko forbundet med disse produktene. De inneholder også nikotin, uttaler Calantzopoulos til CNBC.

Side3 kontaktet Kreftforeningen og Folkehelseinstituttet for en kommentar om eventuelle helsegevinster de nye sigarettene skal ha sammenliknet med tradisjonelle. Verken Kreftforeningen eller Folkehelseinstituttet kjenner nok til produktet til å kunne kommentere antydningen om reduserte helsefarer.

- Antagelig fremdeles usunt

Den generelle holdningen rundt "varmestikker", skriver Gizmodo, er at det virker sannsynlig at å ikke brenne tobakk er sunnere enn å brenne den, men at det antagelig fremdeles er usunt.

Hvor usunt vet vi ikke. Det finnes lite offentliggjort forskning på området:

The first study, conducted in 2013 in Poland, showed that levels of some of the most toxic contaminants in tobacco smoke were substantially lower in users of the iQOS heat-not-burn device than in smokers, though they were somewhat higher than in those who abstained. That study, however, lasted only five days. Scientists have not yet published results from a second study, which involved 160 people and lasted three months, company officials said. A third study, which is expected to last six to 12 months, has yet to begin, they said.
The New York Times

Lansert i Danmark

Både Philip Morris og RJ Reynolds har utviklet liknende produkter tidligere, henholdsvis Accord og Eclipse. Produktene ble lansert på 90-tallet og floppet fullstendig.

I dag virker imidlertid investormiljøet overbevist og pumper inn milliarder av kroner. Produktet er ikke lansert i Norge, men er allerede markedsleder i Japan. Røyken er utsolgt i Malaysia, og skal rulles ut i 20 nye land i løpet av 2016.

Sigarettene ble nylig lansert i Danmark, men Philip Morris vil ikke ut med når de kan komme til Norge.

- Vi lanserer i 20 land i løpet av 2016. Av konkurransemessige hensyn kan vi ikke på nåværende tidspunkt offentliggjøre hvor dette skal skje.

- Hva koster sigarettene?

- Vi kan ikke gi prisinformasjon på et produkt som ikke er lansert på det norske markedet. I Danmark var prisen på samme nivå som Marlboro.

- Kjennes som en vanlig sigarett

Folk som har testet den nye røyken forteller at de ikke føler seg like "dust" som med e-sigaretter.

- Røyken er varm når du inhalerer den, og det føles som en ekte sigarett. De smaker det samme, men lukter ingenting. Jeg har ikke røyket vanlige sigaretter på en måned, og liker disse godt, uttaler en bruker i denne videoen på YouTube:

Screen9v2

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));
blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.