Familiebilen for de bilinteresserte

Den perfekte lade-hybriden for småbarnsfamilien passer også for de mer bilinteresserte.

Fremtidens biler er elektriske, enten vi vil det eller ei. Men, for å være mer miljøbevisst og kjøre elektrisk, må man ikke nødvendigvis ha en el-bil i garasjen. I dag lager mange bilprodusenter nemlig flere varianter av sine bilmodeller som ladehybrider.

Vi lot rallytalentet Sindre Furuseth teste ladehybriden Mitsubishi Outlander PHEV.

– At man kan lade bilen over natta hjemme og kjøre over 50 kilometer på el-motoren alene gjør at bilen er perfekt for hverdagslig småkjøring, spesielt for småbarnsfamilien, sier Sindre.

Det tar omtrent fem timer å fullade batteriet til el-motoren fra vanlig stikkontakt. Og man kan kjøre på el-motoren alene fra første kilometer med Outlander PHEV.

– Det å kunne kjøre utslippsfritt og økonomisk med kort kjøring i hverdagen, men fortsatt ha muligheten til å komme seg enkelt til hytta med bensinmotoren, er helt strålende, sier en fornøyd Sindre.

PHEV levering_BAW_06

HØY BAKKEKLARING: Med frekke linjer fremstår Outlander PHEV som en svært sportslig SUV. Den perfekte ladehybriden til norske forhold med høy bakkeklaring, romslig plass og lave CO2-utslipp.

Foto: Foto: Benjamin A. Ward ()

En sportslig bil

Utgaven som Sindre tester for anledningen er en Outlander PHEV S Edition. Denne er utstyrt med blant annet elektrisk soltak, stivere og mer responsive Bilstein støtdempere og alcantara setetrekk.

PHEVen kjennes sportslig ut, og er veldig kvikk i styringen. Bilen føles derfor mye mindre ut enn den egentlig er. Dessuten er svingradiusen imponerende, og man legger ikke merke til at bilen skifter gir, sier han.

PHEV levering_BAW_05

SOM ET RUTEFLY: Som fører i Outlander PHEV sitter du høyt og har en kupé med like mange knapper som et rutefly.

Foto: Foto: Benjamin A. Ward ()

Sindre jobber blant annet som budbilsjåfør ved siden av full satsning på rallykarrieren, da er kjørekomforten viktig.

– Jeg pleier ofte å være på veien mellom 6–8 timer hver dag. I PHEVen har jeg en behagelig og høy sitteposisjon, som gir god oversikt i trafikken.

På kalde vintermorgener er det også stas med varme i rattet. At bilen har god plass er også et pluss, derfor bestemmer Sindre seg for å se hvor mange rallydekk han kan få plass til i bagasjerommet.

– Jeg fikk enkelt inn fem dekk. Dersom jeg skulle brukt baksetet også er jeg sikker på at vi kunne fått inn minst åtte til.

PHEV levering_BAW_07

GOD PLASS: Bagasjerommet har plass til det aller meste. Sindre fikk enkelt plass til fem grove rallydekk.

Foto: Foto: Benjamin A. Ward ()


– En vanvittig lyd

Etter å kjørt i en times tid, kobler Sindre til telefonen sin via Bluetooth og prøver ut Rockford Fosgate stereoanlegget.

– I alle dager! Dette hadde jeg aldri forventet meg. Dette er uten tvil det beste stereoanlegget jeg har hørt i en nybil noen gang, smiler han mens det dundrer fra bassen i bagasjerommet.

Firehjulstrekk som får deg fram

Mitsubishi har en lang tradisjon med firehjulstrekk på sine bilmodeller. Outlander PHEV er utstyrt med S-AWC 4WD, et system som stammer fra den legendariske rallymodellen Lancer Evolution.

PHEV levering_BAW_03

SNØ INGEN HINDRING: Det avanserte S-AWC 4WD-systemet som sitter i Outlander PHEV gjør at selv de bratteste bakker bestiges enkelt.

Foto: Foto: Benjamin A. Ward ()

Enkelt forklart har hvert hjul sin egen akselerasjon, noe som gir maksimalt grep på vanskelige forhold. For å teste dette, drar vi til Lørenfallet og finner et jorde med en bratt og utfordrende bakke.

Med snø på bakken og en temperatur rett under frysepunktet kjører Sindre bakken gang på gang, uten nevneverdige problemer.

– Jeg prøvde å kjøre på brattere og brattere spor, og jeg måtte pushe det rimelig langt før bilen fikk problemer med å komme seg opp. Jeg er virkelig imponert over denne bilen totalt sett!

PHEV levering_BAW_01

KJAPP LADING: Som ladehybrid kan Mitsubishi Outlander PHEV enkelt lades hjemme med stikkontakt. I løpet av fem timer har du et fulladet batteri som gir deg inntil 54 kilometer rekkevidde.

Foto: Foto: Benjamin A. Ward ()


Mitsubishi Outlander PHEV med eksklusiv 7 års Norgesgaranti

Fra og med 1. januar 2018 innføres 7 år/ 140.000 km fabrikkgaranti på den ladbare hybridbilen og salgssuksessen Outlander PHEV. Garantiutvidelsen gjelder kun for biler som selges av en autorisert Mitsubishiforhandler.

Kvalitetsbiler
Etter snart 15.000 solgte Outlander PHEV i Norge i løpet av kun 4 år viser erfaringene at Outlander PHEV er en over gjennomsnittlig driftssikker bil. Mitsubishi har tradisjonelt hatt god kvalitet på sine biler og var først ute med 5 års garanti i Norge. De gode erfaringene hittil med Outlander PHEV gjør at fabrikken nå åpner opp for denne garantiutvidelsen.

Eksklusivt for Norge
7 år/ 140.000 km fabrikkgaranti gjelder eksklusivt for Norge, og kun for Outlander PHEV importert av den norske importøren. Outlander PHEV som er parallell- eller bruktimportert vil dermed ikke få den merverdien som ligger i 7 års garanti.

Egmonts journalister og redaksjonen har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.