Anmeldelse: Saint's Row: The Third

Selv ikke dildoklasking redder dette spillet.

Publisert

Spillserien «Saint’s Row» sitt første medlem var en fryktelig stygg, men likevel morsom blåkopi av «Grand Theft Auto». Utviklerne skjønte heldigvis kjapt at de ikke kunne konkurrere med kongene hos Rockstar – oppfølgeren, «Saint’s Row 2», fokuserte mer på vulgær humor enn en seriøs gangsterfortelling. Resultatet var et spill som i følge meg hører hjemme midt på treet, men som enkelte av en eller annen grunn hyller.

Feil, feil, feil

Nå er seriens tredje medlem på plass, «Saint’s Row: The Third». Gjengen «The Saints» har blitt altfor kommers og historiemodusen går ut på at de skal bli respekterte gangstere igjen. Målet til utviklerne ser ut til å ha vært å lage en større og mer omfattende variant av forgjengeren, men dessverre har de ikke fikset noen av feilene og attpåtil introdusert nye.

I tillegg til at historien i «The Third» er tåpelig og syltynn, er ikke selve spillet noe å skryte av. Oppdragene går stort sett ut på det samme, skytesekvensene er simple og fiendene irriterende inkonsekvente, fysikkmotoren og spesielt kjørefysikken bygger på en veldig alternativ tolkning av Newtons lover, mens antall bugs vitner om at spillet på død og liv skulle ut før jul.

Samarbeidskjeding

Humoren er heller ikke særlig god, dialogen er ikke skarp nok og figurene kjedelige. Byen spillet foregår i, Steelport, er et usjarmerende rot som det ikke er noe gøy å utforske.

Heldigvis er det mulig å ha noe moro med «Saint’s Row: The Third». Enkelte av sideoppdragene er nok absurde til å underholde i noen minutter av gangen. Utviklerne fortjener også skryt for en velfungerende samarbeidsmodus, så kan man i hvert fall kjede seg sammen med noen.

Styr unna

Hvis du har lyst på et åpent actionspill fullt av bæsj, dop og ymse vulgær humor, ta heller en titt på «Saint’s Row 2». Jeg anbefaler ikke noen av spillene, men prislappen er i hvert fall lavere.

Prøv SIDE3+ gratis