Anmeldelse: «Need for Speed: Hot Pursuit»

«Need for Speed: Hot Pursuit» byr på mye moro, men når ikke helt opp.

Publisert

Britiske Criterion Games er mest kjent for den heseblesende, actionfulle og alt i alt fabelaktige «Burnout»-serien, som nådde en foreløpig topp med «Paradise» fra 2008. Du fikk herje fritt rundt i storbyen Paradise City og valgte selv når og hvor du ville delta i løp.

Flotte og varierte omgivelser

Omtrent samtidig som «Burnout» ble populært, forfalt «Need for Speed» og var til slutt ikke til å kjenne igjen. Den tidligere så lekre supersportsbilen hadde mest til felles med et rustent vrak og salget stupte. Heldigvis tok EA tak, i fjor fikk vi det strålende «Need for Speed: Shift» og nå er det første underholdende tradisjonelle «Need for Speed»-spillet på mange år her.

«Need for Speed: Hot Pursuit» er utviklet av tidligere nevnte Criterion og foregår i enorme og lekre Seacrest County, som i følge den korte introduksjonsfilmen er det nærmeste fartsbøller kommer himmel på jord. Fylket byr blant annet på lange rette strekker gjennom ørkenen, spektakulær utsikt langs sjøen, et imponerende motorveisystem og smale svingete fjellveier.

Mye å gjøre

Alt i alt er «Hot Pursuit» et teknisk imponerende spill og det er nesten så du kjenner vinden i håret der du suser rundt. I tillegg til de flotte omgivelsene, er samtlige av de mange fartsmonstrene en fryd for øyet. Fotomodusen kommer til å bli flittig brukt, for å si det sånn.

Seacrest County byr på en rekke løp og andre typer øvelser, og du får spille som både fartsbølle og som verdens raskeste trafikkpoliti. Du skal blant annet konkurrere mot klokka, kjempe om å være førstemann over mål og stoppe gateløp fort nok. Det er lite å utsette på variasjonen og hvis du skal klatre til topps på begge sider av loven, kommer spillet til både å vare og rekke. En av sidene alene krever at du vinner flere løp enn enkelte bilspill byr på til sammen.

Oversikt over Seacrest County:

Politiet er best

Overraskende nok er det løpene hvor du spiller som politi som er artigst. Biljaktene er bestandig intense, krevende og morsomme, du kommer til å sitte med hjertet i halsen der du sneier sivile og må hele tiden pønske ut taktikker for å beseire motstanderne. «Hot Pursuit» gir deg tilgang på ulike våpen og begrenset med ammunisjon, for eksempel kan du sette opp veisperringer og legge ut spikermatter, og du må hele tiden prioritere når du skal bruke dem.

Politiløpene har for øvrig mye til felles med løpene i «Burnout», Seacrest County sine stolte menn benytter seg av «Koste hva det koste vil»-prinsippet når de jager kriminelle. Du kan med andre ord se frem til mye herlig krasjing og heftige kollisjoner, akkurat sånn i hvert fall jeg liker det.

Tamme bøller

På den andre siden av loven er det dessverre ikke like gøy, noe som er mye takket være mangelen på en skikkelig kunstig intelligens. Criterion har implementert de mest aggressive grummistrikkmotstanderne noensinne. Konkurrentene dine er aldri langt unna og samtlige vanlige løp avgjøres på den siste kilometeren, noe som gjør så de foregående seks-sju minuttene føles bortkastet.

Se bildene fra «Need for Speed: Hot Pursuit»:

3393

Et annet minus med gummistrikkmotstanderne, er at verken ferdigheter eller de ulike våpnene har noe særlig å si. Så lenge du har litt nitro igjen på slutten vinner du stort sett, jeg kan telle antall løp jeg har tapt på en hånd.

Manglende frihet

Banene du kjører på er for det meste helt greie, men «Hot Pursuit» begynner etter hvert med resirkulering og som en konsekvens blir spillet av og til litt ensformig. I tillegg er ikke spillet like åpent som «Paradise», antall snarveier er kuttet kraftig og selv om du kan kjøre fritt rundt er det ikke noe vits - Seacrest County er livløst og kjemisk renset for innhold. Løpene starter du fra en egen meny og etter de første par turistturene, er det lite sannsynlig at du gidder å bruke tid på bare å kjøre rundt.

Spesielt ikke når selve kjøringen ikke er helt optimal, i motsetning til i for eksempel «Burnout Paradise» føles bilene trygge og litt statiske. Riktignok går det etter hvert unna og fartsfølelsen er veldig god, men jeg satt hele tiden med følelsen av at spillet hjalp meg gjennom svingene og dynamikken i Criterion sine andre kjøremodeller er fraværende.

Fantastisk flerspiller

Mange av problemene forsvinner heldigvis som dugg for solen når du fyrer opp den fantastiske flerspillerdelen. I tillegg til mer tradisjonelle moduser, har Criterion implementert noe de har valgt å kalle for «Autolog». Kort fortalt er det en funksjon som er inspirert av diverse sosiale medier og fungerer som en form for passiv flerspiller.

Gameplay fra «Need for Speed: Hot Pursuit»:

Du får for eksempel beskjed hvis en kompis har kjørt raskere enn deg, vunnet et løp også videre, og etter hvert eneste løp sammenlignes tiden din mot den til de du kjenner. Resultatet, i hvert fall for et konkurransemenneske som meg, var at jeg ble helt hekta og ofte nektet å gi meg før jeg hadde inntatt toppen av rangeringslista.

Opp- og nedtur

Tatt i betraktning hvem som står bak, hadde jeg forventet mye mer av «Need for Speed: Hot Pursuit». De aggressive gummistrikkmotstanderne er uten tvil det største minuset og nesten alene grunn til karakteren, at ferdigheter og taktikk har lite å si under de mange vanlige løpene legger en stor demper på opplevelsen. I tillegg savner jeg virkelig friheten fra «Burnout Paradise», det er dumt at Seacrest County er så øde og banene litt småkjedelige.

Heldigvis har spillet mye bra å by på. På tross av kjøremodellen er politijaktene underholdende, det er bestandig gøy å kjøre mot klokka og flerspillerdelen er både godt implementert og avhengighetsdannende. «Need for Speed: Hot Pursuit» er langt i fra det beste bilspillet i år, men hvis du er sulten på en ny arkaderacer, lei «Burnout Paradise» eller bare har lyst på en mer seriøs variant av sistnevnte, anbefales dette.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?