X-37B

X-37B har flydd over oss i ett år. Hva den driver med er strengt hemmelig

Flyr årevis i svært lav høyde, men hvorfor er ekspertene uenige om.

Det amerikanske luftforsvaret er i besittelse av to Boeing-utviklede ubemannede mini-romferjer som har fått navnet X-37B, eller Oribtal Test Vehicle (OTV).

Den topphemmelige farkosten er det foreløpige resultatet av programmet "Future-X" som startet i 1998. Formålet var angivelig å konstruere en romdrone som kan brukes flere ganger.

I skrivende stund sirkulerer den ene romferjen jordkloden i påfallende lav høyde, og har gjort det siden 20. mai 2015. Denne uken feires med andre ord skipets ettårsdag i rommet.

Når den kommer til å lande lande er hemmelig, men forrige gang X-37B ble sendt opp, tok det 675 dager før den landet. X-37B har faktisk tilbragt mer tid i rommet enn på landjorden. Dette er den ubemannede farkostens fjerde romtur, og alle har hatt lang varighet.

X-37 er trass sin fysiske likhet med romfergen, betydelig mindre.

Det er også høyst usikkert hva farkosten driver med. US Air Force har vært svært tilbakeholdne med informasjon. De sier i utgangspunktet at romfarkosten er et "eksperimentelt testprogram for å demonstrere teknologier for en pålitelig, gjenbrukbar, ubemannet romfartsplattform for US Air Force".

Hva US Air Force skal med et romprogram er ukjent, men bare det faktumet at programmet ble overført fra NASA til militæret i 2004, tyder på at dette ikke er en ren videreføring av romfartsprogrammet etter at romferjen ble skrotet.

X-37B Orbital Test Vehicle

 
  • Ubemannet romfartøy
  • Bygget av Boeing Defence
  • Antall bygget: 2 operative, 1 utviklingsmodell
  • Antall oppdrag: 3 gjennomført, 1 gjennomføres nå
  • Høyde: 2,9 meter
  • Lengde: 8,9 meter
  • Vingespenn: 4,5 meter
  • Vekt: 4990 kg

Spekulasjonene har gått høyt

Sløret av hemmelighetskremmeri har ført til at spekulasjonene har gått høyt og lavt.

Det ble tidlig snakket om at romferjen kunne brukes til å hente ned satellitter fra verdensrommet for reparasjoner. Smithsonian Air and Space melder også at spekulasjonene derifra raskt gikk til at det kunne være for å "fjerne" fiendtlige satellitter.

Det har også vært snakk om at den var laget for å hindre sabotasje av satellitter - såkalt "counter-anti-satellite operations".

Det har blitt spekulert i om romferja er laget for å spionere på den kinensiske romstasjonen - og Pentagon valgte også for noen år tilbake aktivt å gå ut og benekte at programmet hadde som intensjon å være et våpen som kunne angripe fra verdensrommet.

Spekulasjonene har også gått om romfartøyet er en avansert form for spionsatellitt.

Hvorfor bruker bakkemannskapet beskyttelsesdrakt rundt X-37B?

Det har heller ikke hjulpet på spekulasjonene at X-37b ofte blir behandlet av folk i beskyttelsesdrakter før og etter oppdrag.

Løfter litt på sløret

Nå ser de store pengene ut å være på at US Air Force - i alle fall for sitt nåværende oppdrag - tester ut teknologi for å utvikle en ny type overvåkningssatellitter.

Romferjen flyr nemlig overraskende lavt; bare 320 kilometer over bakken, noe som er nesten 100 kilometer lavere enn Den internasjonale romstasjonen (ISS). Jo nærmere jorden en satellitt kan fly, jo bedre bilder kan den ta og jo fungere bedre fungerer det til blant annet signalovervåkning.

- Jeg tror en ledetråd er hvor lav banen til X-37B er, sier teknisk rådgiver for Secure World Foundation, Brian Weeden, til Smithsonian Air and Space.

- En av årsakene til at tradisjonelle overvåkningssatellitter er så vanskelige å sende opp, er fordi de er så store og tunge, sier Weeden.

Video: Testfartøyet X-37(saken fortsetter).




Hypereffektiv motor

Spaceflight Now har tidligere skrevet om at det pågående oppdraget til X-37B består av flere elementer, der uttestingen av en såkalt "Hall-effect thruster" kanskje er det viktigste.

Eksperimentering med en Hall-effect thruster.

Dette er en veldig spesiell motor som ved hjelp av elektrisitet og xenon kan generere relativt små mengder skyvekraft over lang tid med svært høy energieffektivitet.

Ideen har egentlig vært å bruke denne typen motorer til reiser over enorme avstander i verdensrommet. Motorene har nemlig blitt sammenlignet med at det kan tilby drivstoffeffektiviteten til en Prius, toppfarten til en Lamborghini og akselerasjonen til en potteplante.

US Air Force skal derimot være av den oppfatning av at de samme motorene vil være en nøkkel til å operere spesialsatellittene Advanced Extremely High Frequency (AEHF) mer effektivt - og å kunne lage mindre, mer kostnadseffektive satellitter.

Hva andre mål med programmet er, er likevel helt uklart.

Den offisielle forklaringen er at det er et testprogram er at programmet skal gjennomføre "experiments which can be returned to, and examined, on Earth".

X-37B er ikke stor

Sammenlignet med NASAs berømte romferger er ikke X-37B særlig stor. Den veier fem tonn og er 8,9 meter lang. Den har to små vinger slik at den kan lande på en flyplass, og har et lasterom akkurat som NASAs stor romferger.

Med en lengde på 2,1 meter og en bredde på 1,2 meter er ikke lasterommet veldig stort, men det er plass til flere små mikrosatellitter.

Den lille romfergen er selvfølgelig styrt med GPS, og den har en rakettmotor slik at den kan endre bane. Lange flyreiser er mulig fordi det ute i rommet foldes ut et par solvinger.

Promotion med annonselenker

- Slik refinansierer du 150.000 i kredittkortgjeld

Promotion med annonselenker

De stiligste gavene du kjøper til ham

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.