Lockheed Martin mener dette ubemannede stealth-flyet kan være etterfølgeren til det aldrende U-2-spionflyet.
Lockheed Martin mener dette ubemannede stealth-flyet kan være etterfølgeren til det aldrende U-2-spionflyet. Foto: Lockheed Martin

Lockheed Martin

TR-X: Spionflyet som kan ta over for legendariske U-2

Ubemannet og med stealth.

Spionflyet U-2 er et av tidenes mest kjente "hemmelige" fly, men er nå utrolig nok inne i sitt femtiende (!) år på vingene.

Flyet var i sin tid et teknologsik vidunder, og fløy så høyt at pilotene måtte ha på seg drakter som ligner det astronauter benytter seg av for å kunne overleve.

Men nå begynner det å nærme seg slutten. Droner og satelitter har langt på vei tatt over arbeidsoppgavene til flyet, og det amerikanske flyvåpnetet trekker trolig flyet ut av tjeneste innen tiåret er over.

Lockheed Martin har derfor begynt å tenke fremover, og ønsker ikke at Northrop Grumman skal ha dominans på området med sin drone Global Hawk i all overskulig fremtid.

Neste generasjon

Selskapet har derfor nå "avduket" det de omtaler som neste generasjon U-2.

Dette er det eneste bildet Lockheed Martin har sluppet av flyet.

Flyet er foreløpig bare på tegnebrettet, og har fått navnet TR-X.

TR-X skal basere seg på mye av teknologien fra U-2, inkludert motor, men blant annet også være tilgjengelig som ubemannet drone. Uten å bruke ordet direkte, er stealth også en del av konseptet ved at det skal ha "lav" synlighet.

Som sin forgjenger skal flyet kunne holde seg på vingene på 70.000 fot i 20 timer - omtrent dobbelt så høyst som et normalt passasjerfly.

Av andre endringer fremheves det helt nye typer sensorer og strømsystem for å drive disse, inkludert muligheten for "elektronisk krigføring" og det modulære "Open Mission System".

Lockheed Martin mener de kan ha flyet ferdig utviklet og produsert om ti år.

Kan dra ned kostnaden

Global Hawk har tatt over mye av arbeidsoppgavne U-2 en gang hadde.

Det amerikanske luftforsvaret er for tiden mer enn skeptisk til å foreta nye gigantinvesteringer. Antall F-35 som skal bestilles er for lengst redusert kraftig, og det er nå også planlagt å legge ned nærstøtteflyet A-10 - noe mange mener er galskap.

Les også: Det stygge A-10-vortesvinet forsvinner

Men ved å bygge neste generasjons spionfly som langt på vei baserer seg på eksisterende teknologi, håper en å holde kostnaden nede.

Flyet skal også få ned kostnaden sammenlignet med Global Hawk ved å ikke kunne henge oppe i luften like lenge.

Kan bli vanskelig å selge

Spørsmålet er hva man egentlig skal med en ny versjon av U-2 når man allerede har RQ-4 Global Hawk.

Dette vet åpenbart Lockheed Martin, som for dette flyet faktisk gikk til mediene før de gikk til det militæret.

- Både U-2 og Global Hawk kan fungere langt inn i 2020, og du kan kanskje havnet på 2030-tallet - og muligens 2040-tallet - hvis du ser på hvor lenge disse plattformene kan fungere.  Problemet for meg er at vi ikke har pengene som skal til for å kunne holde på to ISR-plattormer (Intelligence, Surveillance, target acquisitiond and reconnaissance), sier Lt. General Robert Otto ifølge Defence News.

Det var en ganske annen fremgangsmåte da det originale U-2 ble utviklet:

Les historien: - Det haglet inn med UFO-rapporter

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.