Professoir Isaac Silvera ved Harvard hevder han har klart å fremstille et metall som kan endre nesten alt. Foto: Harvard

Forskning

Skapte denne Harvard-forskeren akkurat metallisk hydrogen?

I så fall er det en bragd som kan endre nesten alt.

Hydrogen er det grunnstoffet det finnes klart mest av i universet, og er også det letteste grunnstoffet vi har. Mange tror at hydrogen kan være løsningen på fremtidens strømutfordringer, hvis stadig mer strømproduksjon skal foregå ved hjelp av uforutsigbar vind og sol.

Men nå kan det vise seg at hydrogen kan revolusjonere en lang rekke flere sektorer på en måte som knapt noen har kunnet forutse.

I en ny artikkel publisert i det velrenomerte tidsskriftet Science, hevder to fysikere ved Harvard - Ranga P. Dias og Isaac F. Silvera - å ha gjort en helt banebrytende oppdagelse.

Ved hjelp av ekstremt høyt trykk mener de å ha komprimert flytende hydrogen om til metallisk hydrogen.

Dette er en ting som så langt bare har eksistert på det teoretiske plan, og kan få langtrekkende konsekvenser.

Kan revolusjonere nesten alt

Foreløpig er det hele på et svært tidlig stadie, men metallisk hydrogen antas å være en superleder. Det betyr at strøm kan overføres uten tap, det kan skape grunnlaget for virkelige høyhastighetstog (såkalt maglev), åpne for såkalte kvantedatamaskiner som er mye, mye raskere enn dagens datamaskiner - og ganske enkelt forbedre det aller meste som har med strøm å gjøre.

Hvilket er... nesten alt.

Mikroskop-bilder som viser hvordan hydrogenet utvikler seg fra flytende hydrogen (200 GPa trykk), til "svart" hydrogen - og til slutt metallisk hydrogen ved ca 495 GPa trykk.

Forskerne ser også for seg at metallisk hydrogen vil kunne være en revolusjon for raketteknologi, fordi metallisk hydrogen kan fungere som rakettdrivstoff med ekstremt høy energitetthet.

Fantastisk eller søppel?

Ifølge Science har nyheten fra Harvard skapt alt fra entusiasme til hoderisting i forskermiljøet.

- Hvis dette er sant, så vil det være fantastisk. Dette er noe vi har jobbet mot i flere tiår, sier Carnegie-fysker Reinhard Boehler til Science.

Ikke alle er overbevist.

- Ordet "søppel" kan i grunn ikke beskrive det, sier fysikeren Eugen Gregoryantz ved universitetet i Edinburgh, som mener eksperimentet som nå er gjennomført har en rekke svakheter.