WOW! Utskrift av radiosignalet med påtegningen av Dr. Jerry R. Ehman.
WOW! Utskrift av radiosignalet med påtegningen av Dr. Jerry R. Ehman. Foto: Big Ear Radio Observatory / North American AstroPhysical Observatory (NAAPO) Wikimedia Commons

«Wow!-signalet»

Sannheten bak «Wow!-signalet» fra 1977 er endelig avslørt - eller?

Et 72 sekunder langt radiosignal har fått forskere til å klø seg i hodet i 40 år. Astrofysikeren Antonio Paris mener han har svaret, men ikke alle er overbevist ...

En augustnatt i 1977 oppdaget astronomen Dr. Jerry Ehman det som hittil har vært det sterkeste hintet om liv i verdensrommet.

Den sommeren jobbet Ehman ved SETI-prosjektets «Big Ear» radioteleskop i Ohio. På labben ble han sittende og analysere innkommende data, da noe skjedde.

Plutselig dukket et sterkt smalbånds radiosignal frem fra den kosmiske bakgrunnsstøyen. Signalet var sterkt og tydelig, og så ut til å komme fra stjernetegnet Skytten. Definitivt noe å kikke nærmere på.

Les også: Astronomer har aktivert et teleskop på størrelse med en planet - nå skal de fotografere sorte hull

Ehman ble så overrasket over hvor godt signalet matchet den forventede karakteristikken til et interstellart signal, at han skrev «Wow!» i margen på utskriften.

Derav navnet «Wow!-signalet».

Det var i dette området av himmelhvelvingen det mye omtalte signalet kom fra.

Signalet hadde også alle kjennetegnene en ser for seg å finne ved ikke-jordiske signaler som har sin opprinnelse utenfor solsystemet.

72 sekunder etter at signalet først ble oppdaget forsvant det like raskt som det kom, og det er aldri funnet igjen.