EN NY SUPERJORD er funnet i stjernebildet Havfisken. Planeten ligger i en slik avstand fra stjernen LHS 1140 at forskerne tror det kan være flytende vann der. Planetens masse er omtrent 6,6 ganger jordens. Den blå randen rundt planeten skal forestille en atmosfære.

Superjord

Ny toppkandidat for utenomjordisk liv «kun» 40 lysår unna

Forskerne har talt: «Dette er det beste stedet å lete etter liv utenfor vårt eget solsystem».

Brennferske forskningsnyheter forteller at en nyoppdaget eksoplanet har alle forhold til rette for å kunne huse liv.

«Dessverre» har slike nyheter blitt ganske så vanlig de siste månedene, og for bare to måneder siden kunne NASA fortelle at de har oppdaget et planetsystem med hele syv gode kandidater, kalt Trapisst-1.

Les også: Astronomer har aktivert et teleskop på størrelse med en planet — nå skal de fotografere sorte hull

For menigmann er det ikke lett å skille de forskjellige oppdagelsene fra hverandre, men dette er altså the real deal.

Det mener i alle fall de hardtarbeidende folka i ESO, den europeiske organisasjonen for romforskning på den sørlige halvkule.

Organisasjonen deres har holdt det gående siden 60-tallet, har i underkant av 1000 smartinger som jobber for seg, og kontrollerer også noen av verdens største og kraftigste teleskoper.