6. GENERASJONS KAMPFLY: Her ser vi designretningen for Northrop Grummans sjettegenerasjons kampfly. Laservåpen og mulig supercruisehastigheter er to av egenskapene som kan finne veien inn i flyet når det står ferdig - etter planen i 2030.
6. GENERASJONS KAMPFLY: Her ser vi designretningen for Northrop Grummans sjettegenerasjons kampfly. Laservåpen og mulig supercruisehastigheter er to av egenskapene som kan finne veien inn i flyet når det står ferdig - etter planen i 2030. Foto: Konseptskisse Northrop Grumman

Next Generation Air Dominance

Northrop Grumman avduker sitt 6. generasjons kampfly

Får innebygd laservåpen, men det skaper et brennhett problem.

Flyprodusenten Northrop Grumman har sluppet et konseptbilde av det som skal bli selskapets sjette generasjon kampfly.

Flyet omtales som en "usynlig supervinge" og skal få en svært lav radarprofil. Det kalles foreløpig bare "NG Air Dominance".

- Rekkevidden må være lang fordi det er usannsynlig at flyet vil ha mange baser det kan lande på utenlands og det må ha mye våpen. Overlevelsesevne er en av nøkkelevnene, forteller Northrop Grummans forskningssjef Chris Hernandez til Breaking Defence.

Et av de nye våpnene som utvikles til flyet er laservåpen. Kravene til funksjon legger listen for hvordan flyet vil bli seende ut.

- Det ligner veldig på en liten B-2. Det passer oss utmerket, sier Hernandez til nettsiden

VERDENS DYRESTE FLY: Bombeflyet Northrop Grumman B-2 Spirit ble utviklet under den kalde krigen. Det er bygget etter stealth-prinsippet med en veldig lav radarprofil. Det er istand til å levere både konvensjonelle bomber og taktiske atomvåpen. Det er et av de dyreste flyene i verden, med en prislapp på rundt 2,2 milliarder dollar per fly.

B-2 Spirit-bomberen "Spirit of Kitty Hawk" tar av fra U.S. Air Force Plant 42 i Palmdale, California. Flyet er unektelig et mektig syn. Northrop Grumman forteller at sitt 6. generasjons kampfly vil ligne på det legendariske bombeflyet.


Northrop Grumman ønsker ikke å si noe om farten til flyet. Den britiske avisen Daily Mail spekulerer i at et fly med så lang rekkevidde bør kunne nå såkalt supercruise-hastigheter, det vil si at det kan fly raskere enn lydhastigheten over tid.

Laservåpen er i høyeste grad "neste generasjon", og Northrop Grumman har også store utfordringer med det nye våpenet. Sammen med varmen fra motorene genererer laservåpenet enormt mye varme som må håndteres på et eller annet vis.

Northrop Grumman medgir at ingeniørene klør seg i hodet over problemet. Men flyet er i første planleggingsfase, og produsenten er sikre på å finne en god løsning.

Mens Norge og andre land fremdeles venter på å ta i bruk femtegenerasjonsflyet F-35, utviklet av Lockheed Martin, er altså kampflyprodusentene i full gang med å planlegge sjette generasjons jagerfly. 

Prosjektet ble tidligere kalt F/A-XX, men har i dag navnet "Next Generation Air Dominance".

4. OG 5. GENERASJON: Dagens F-16 (i bakgrunnen) regnes som fjerde generasjon jagerfly, mens F-35 er femte generasjon.

F-35 forventes å være i full produksjon fra 2019, men utviklingen av flyet ble påbegynt i 1997. Forsvarsdepertamentet i USA håper at den sjette generasjonen kampfly kan være på vingene i 2030.

I 2030 vil fremdeles F-35 fly, og den nye kampflyet skal først og fremst erstatte F/A-18E/F Super Hornet og EA-18G Growler. Begge flyene skal fases ut i 2030.

Boeing er også med i kappløpet, og har tidligere vist fram skisser som peker ut retningen for sitt fremtidsfly. En av mulighetene kan være at det kommende jagerflyet vil kunne operere sammen med en flokk av ubemannende kampdroner. Grafikken nedenfor viser konseptet.

den mest toneangivende retningen synes ikke å være enkeltstående teknologier som stealth eller bedre motorer, men system som jobber sammen for å skape et slags "ultimat kampfly".

KUNSTIG INTELLIGENT: Framtidens kampfly kan komme med annenpiloten ferdig installert. Slik forestiller Boeing seg at sitt sjette generasjons jagerfly kan se ut.

- Kunstig intelligens kommer til å bli enormt

"System" er naturligvis et vagt begrep. Slik beskrev DARPA-sjef Arati Prabhakar det i 2013:

- Vi søker ideer som kan snu opp ned på kostnadene, måter å bruke innovasjon ikke bare til å småspise på kostnadene ved systemet, men å fundementalt endre kostnadsligningen og påføre våre motstandere mye mer kostnad for at de skal kunne svare på løsningene vi finner opp.

Les også: Spionflyet som lurte alle

Her er noe litt mer konkret: En av de systemene kan være kunstig intelligens.

Forsvarsdepertamentet i USA er klare på at de ønsker at framtidige kampfly kommer med annenflygeren ferdig installert.

- Kunstig intelligens kommer til å bli enormt. Jeg tror vi alle er enige om at vi må jobbe med PNT (Positioning, Navigation & Timing - eller satellittnavigasjon), kommunikasjon og stordata, sier en offiser med kjenskap til framtidige flyprosjekt, ifølge Popular Science.

USA er selvsagt ikke de eneste som utvikler jagerfly. F-35 må bryne seg på både Kinas J31 og Russlands T-50. Hva de andre andre stormaktene planlegger for sine sjette generasjons kampfly, kan vi bare gjette oss til.

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.