FOLKELIG FORSKER: Neil deGrasse Tyson er en av verdens mest kjente astrofysikere, og har som mål å gjøre vitenskap mer forståelig og tilgjengelig for folk. Her sammen med USAs tidligere president Bill Clinton i forbindelse med innspillingen av vitenskapsprogrammet Startalk. Foto: Katy Andres NG Studios

Vitenskap

Neil deGrasse Tyson: - Hele verden sliter med å forstå hvor ubetydelige vi egentlig er i universet

- Hjernen vår er ikke programmert til å tenke i slike skalaer, forklarer astrofysiker Neil deGrasse Tyson.

Han er ansett som en av verdens mest anerkjente astrofysikere, men likevel er Neil deGrasse Tyson så langt unna stereotypien det er mulig å komme.

Her er ingen hvit laboratoriefrakk eller lange, tørre utredninger om hvordan universet fungerer. Amerikaneren har gjort det som sitt mål å gjøre vitenskap mer forståelig og tilgjengelig for mannen i gaten.

Foruten opptredener i populærprogrammer som «The Big Bang Theory», «Stargate: Atlantis» og tegneserien «Family Guy», har 57-åringen vært programleder for en rekke vitenskapsprogrammer på TV verden over.

Størst suksess gjorde han kanskje i 2014 da National Geographic Channel blåste nytt liv i vitenskapsserien «Cosmos». Serien var på 80- og 90-tallet ledet av den nå avdøde astrofysikeren og deGrasse Tysons læremester og venn, Carl Sagan. I 2014-versjonen var det deGrasse Tysons som hadde tatt over rollen med å lede seerne gjennom det evig undrende universet.

For øyeblikket er astrofysikeren i full gang med sin andre sesong av det populære TV-programmet og podcasten «Startalk», men i motsetning til «Cosmos» er det ikke familier som er målgruppen.

I «Startalk» inviterer deGrasse Tyson kjente personligheter, politikere, komikere og filmstjerner til en samtale om livet, universet og litt «sex, drugs and rock'n'roll» som han forklarer det til Side3.

STILLER SPØRSMÅLENE: Neil deGrasse Tyson intervjuer den engelske forretningsmannen Sir Richard Branson under Clinton Global Initiative Annual Meeting i New York 2015. Branson er mest kjent for musikkselskapet Virgin.

- Personlig synes jeg det er altfor mange talkshow der ute, så spørsmålet til seerne må jo bli «hvorfor skal jeg velge akkurat dette programmet?» Ironisk nok er dette «enda» et talkshow på papiret: Vi har kjendisgjester som vi har en samtale med.

Vi må begynne å ta problemene verden står overfor på alvor. Nå. Neil deGrasse Tyson

- Men det vi gjør annerledes er at vi inviterer ikke kjendiser for å prate om deres siste film eller plate. Jeg stiller ikke spørsmål om deres nye kjæreste eller brudd. Det jeg lurer på er hvordan teknologi og vitenskap har påvirket livene deres. Målet er rett og slett å vise hvor utbredt dette er i livene våre og hvordan de påvirker oss i hverdagen, forklarer programlederen.

Før han legger til:

- Men med kjendiser i studio kan ting fort bli litt for lett. Derfor prøver vi å veie opp med å ha en ekspert innen et spesifikt område samtidig. På denne måten kan vi veie det lette opp mot litt tyngre emner. Dessuten er medprogramlederen min alltid en komiker, slik at vi kan få et annet syn på temaene vi diskuterer. Målet er alltid å ha dype samtaler og få seerne der ute til å begynne å tenke selv. Forhåpentligvis har de lært noe etter en time.

- Så i motsetning til «Cosmos», er målgruppen denne gangen voksne mennesker?

- Absolutt. Én grunn til at vi sikter oss inn på en voksen målgruppen, er at vi må begynne å ta problemene verden står overfor på alvor. Og det nå.

- Alle prater om å få barn interessert i vitenskap, men det tror jeg ikke er et problem. Barn er født med en naturlig nysgjerrighet. Det er voksne som skaper verdensproblemer, det er vi som har makten til å stemme og gjøre endringer som må til, legger han til mer alvorlig.

- Foruten global oppvarming og pandemier har du tidligere uttalt at meteoritter og asteroider mest sannsynlig vil være en overhengende trussel mot jorden slik vi kjenner den i dag. Tror du svaret på hvordan vi kan redde jorden fra undergang kan ligge i verdensrommet?

- Det er et godt spørsmål, og et spørsmål jeg blir stilt så sjeldent at nesten ingen kjenner til svaret. Men la meg si det slik. Før vi fant ut at det var en asteroide som hadde tatt livet av dinosaurene for 65 millioner av år siden, var det ingen som visste med sikkerhet hva som hadde utryddet dem. Vi visste de var døde, men ikke hvordan. Var det en klimaendring? Var de ikke tilpasningsdyktige nok? Var bare deres tid kommet?

- Men så fant man plutselig et krater på 300 kilometer i diameter i havet utenfor Yucatan-kysten i Mexico på 1980-tallet. Da måtte forskningsmiljøet verden over begynne å stille seg spørsmålet: Hvordan kan et krater være ansvarlig for at 70 prosent av jordens dyr og plantearter ble utryddet? Om du sitter i Norge og en asteroide treffer Mexico, så vil ikke du dø av nedslaget. Denne gåten fikk forskningsmiljøet over hele verden til å dra frem kalkulatorer og begynne å finregne på ting. Det man kom frem til var at det var etterpåvirkningen av nedslaget som førte til utryddingen av dinosaurene. Denne oppdagelsen var med på å sparke igang tanken om at noe som skjer lokalt kan få en effekt globalt, forklarer deGrasse.

Verdensrommet kan være svaret på alt. Neil deGrasse Tyson

- Du spør om svaret på vår redning kan ligge i verdensrommet? Ja, jeg tror det. Se på Mars. En gang i tiden var det rennende vann der - hva skjedde? Venus er et drivhus som løper løpsk - hva skjedde der? Mange spør seg kanskje hvorfor vi bruker store ressurser på å studere verdensrommet. Forhåpentligvis kan det vi finner være med på å løse problemene vi står overfor. Verdensrommet kan være svaret på alt, mener 57-åringen.

Det er tydelig at temaet engasjerer, for før vi rekker å stille neste spørsmål er deGrasse Tyson i gang med et nytt eksempel.

- En annen ting jeg finner fascinerende, er hvor lite flinke vi har vært til å utnytte verdensrommets ressurser. Her på jorden har kriger ødelagt millioner av liv, byer og nasjoner i kamp om energi og sjeldne jordmetaller. Disse «sjeldne jordmetallene» eksister i overflod på mange planeter i vårt univers, og ikke la meg starte på all energien som er tilgjengelig der ute.

- Nå krever ikke jeg at du skal tenke «hva om vi hadde brukt alle de krigsressursene et annet sted», men heller fundere over det og forhåpentligvis la utforskning av verdensrommet bli en større del av tankegangen din nesten gang du står ved valgurnen.

Vår største misoppfatning om verdensrommet

Neil deGrasse Tyson ble født i New York i 1958, og vokste opp i bydelen Bronx. Begge foreldrene hans var forskere, så det kom ikke som noe sjokk at gutten valgte en akademisk karriere.

Tyson var ni år gammel da han fikk øynene opp for astronomi, og etter den tid har han kun sett oppover.

Etter utdannelsen på Harvard, med hovedfag i fysikk, har han tatt en rekke akademiske grader og undervist på universiteter verden over. 57-åringen er gift med fysikkprofessoren Alice Young, som han traff på universitetet. Sammen har de to barn.

Til tross for hans høye posisjon i det akademiske miljøet verden over, er deGrasse Tyson ingen tradisjonell professor, men heller en «folkelig professor».

En slags Truls Svendsen av astrofysikk, om du vil.

DeGrasse Tysoner er kjent for å fortelle verden om universet på en underholdende måte, og han er ikke redd for å sparke fra seg når det trengs.

Mørk materie er mest sannsynlig den lengstlevende gåten i vitenskapen. Det har vært med oss siden 1930-tallet. Vi aner ikke hva det er. Neil deGrasse Tyson

Astrofysikeren sto blant annet langt fremme i ledtoget som degraderte Pluto fra planet til dvergplanet, noe som gjorde at han fikk hat-epost fra amerikanske tredjeklassinger.

Professoren har også en forkjærlighet for å påpeke og rive i stykker presentasjonen av universet i Hollywood-filmer, noe han blant annet har gjort med « Titanic» og « Gravity»

Dersom Hollywood, med sine millionbudsjetter og utallige tilgjengelige eksperter gjør elementære feil om verdensrommet, hva er da mannen i gatas største misoppfatning om verdensrommet?

- Hvor ubetydelige vi mennesker egentlig er sett i sammenheng med universet. Folk sliter virkelig med å forstå det svaret. Se for deg at en fotballbane representerer universet. Gå så til det ene hjørnet av banen og napp ut ett gresstrå fra bakken. Snu så det gresstrået, slik at du ser det på sitt tynneste. Den millimeteren med gress du ser i hånden din, det er menneskeheten sett i sammenheng med universet - fra vi levde i huler til i dag.

- Det er jo galskap.

- Ja, absolutt. Det er bare det at hjernen vår er ikke programmert til å tenke i slike skalaer, men skal vi jobbe innen feltet astrofysikk og lignende må vi hele tiden bryte grenser og tenke utenfor boksen. Jeg tror kanskje det er derfor mange som fortsatt benekter evolusjon, rett og slett fordi hjernene deres klarer ikke å fatte hvor lang tid utviklingen av alt vi ser rundt oss har tatt. Vi er ikke skapt slik, mener professoren.

Mindre penger til forskning kan få alvorlige konsekvenser

57-åringen er ikke redd for å tråkke folk på tærne i vitenskapens navn, enten det er skolebarn som vil beholde Pluto som planet eller religiøse grupper som bestrider evolusjonsteorien. Nylig havnet deGrasse Tyson i hardt vær da han uttalte at det er naivt å tro at private romekspedisjoner som SpaceX og Virgin Galactic ville føre til banebrytene oppdagelser i verdensrommet.

Til Side3 sier 57-åringen at han ble feilsitert av amerikanske medier.

- Jeg var ikke negativ til private romselskap. Medier vridde det jeg sa om for å få lesere. Det jeg sa var at historien forteller oss at dersom et prosjekt er ekstremt kostbart, er det nasjoner og ikke private selskaper som ofte er først ute. Nasjoner slipper ofte å forholde seg til overskudd, investorer og en kvartalsrapport.

- For eksempel ble Christopher Colombus sendt av dronning Isabella og Spania. Det var først etter private selskaper innså at her kunne man tjene penger at de begynte å finansiere ekspedisjoner. Da SpaceX ble lansert, ble det proklamert som det nye store innen romfart. I virkeligheten leverte de last til romstasjoner. Det har NASA gjort i 15 år. Med andre ord tror jeg ikke slike private prosjekter ville sende folk til Mars før NASA har gjort det trygt i flere år.

Eksisterer det intelligent liv i andre deler av universet? Dersom det gjør det, hvordan er de? Er de mer intelligente enn oss? Vil de synes vi er en intelligent rase? Neil deGrasse Tyson

- At folk tror jeg ikke er tilhenger av disse private selskapene, er helt feil. Jeg synes det er strålende. Det jeg synes blir helt feil er dersom noen tar NASAs arbeid og forskning, og proklamerer det som sitt eget arbeid, sier professoren.

Det er ingen tvil om at NASA står deGrasse Tyson hjertet nær. Han har lenge kjempet for å øke bevilgningene til romforskning, og har tidligere fortalt til Side3 at han frykter konsekvensene dersom pengetilførselen ikke økes.

- Jeg sier ikke «kast mer penger etter NASA». Det jeg sier er «dette er hva som mest sannsynlig vil skje i verden dersom man øker bevilgningene, og dette er hva som mest sannsynlig vil skje dersom man velger å ikke gjøre det». Så får andre avgjøre hva man skal gjøre.

- Det var blant annet et meteorittnedslag i Russland i 2013 som man ikke var forberedt på…

- Det er akkurat det jeg mener. Den eksploderte i lufta. Jeg har holdt utallige foredrag og advart, men ingen har hatt lyst til å høre. Mange ser bare sin egen nese.

Verdens største ubesvarte spørsmål

Den folkelige stilen til 57-åringen har gjort han til en populær mann på sosiale medier og blant barn. DeGrasse Tyson har blant annet 4,8 millioner følgere på Twitter, og titt og ofte dukker det opp videoer der professoren forsøker å besvare over snittet avanserte spørsmål fra barnemunn.

Blant annet ble videoen med spørsmålet om «hva meningen med livet er?» fra 6 år gammel Jack, en aldri så liten Youtube-hit.

Men til tross for de utrolige fremskrittene forskningmiljøet verden over har gjort de siste årene, er det fortsatt mange ubesvarte spørsmål der ute.

POPULÆR VITENSKAPSMANN: Neil deGrasse Tyson under Creative Emmy Awards i Los Angeles i California i september 2015.

- Hva er det verdens største, ubesvarte spørsmål?

- Det har jeg to svar på. Først det litt klisjé-aktige, som en artist som svarer at den beste låten han har laget er den han enda ikke har laget. Sånn diffust svar som det. Hehe. Men seriøst, det største ubesvarte spørsmålet er det vi enda ikke har kommet frem til å stille. Det spørsmålet vil bare komme til oss etter vi har besvart alle ubesvarte spørsmål vi enda har.

- Nå til det mer avanserte. Jeg har fire spørsmål jeg tror store deler av verdens forskningsmiljøet vil være enige med meg i er de største gåtene.

- Første er hva eksisterte før universet? Det vet vi rett og slett ikke. Nummer to er, eksisterer det intelligent liv i andre deler av universet? Dersom det gjør det, hvordan er de? Er de mer intelligente enn oss? Vil de synes vi er en intelligent rase? Nummer tre er hvordan skaper man liv - fra en organisk forbindelse til selvproduserende liv? Hvordan gjør man dette?

- Det siste spørsmålet er innen mitt eget område og har vært en gåte i en mannsalder. Vi vet fortsatt ikke hva mørk materie eller mørk energi er. Mørk materie er mest sannsynlig den lengstlevende gåten i vitenskapen. Det har vært med oss siden 1930-tallet, hvor vi ikke kjenner opphavet til 85 prosent av tyngdekraften i universet. Vi kaller det mørk materie, men burde egentlig bare kalle det mørk tyngdekraft for det er det det egentlig er. Og vi aner ikke hva som forårsaker det eller hvor det kommer fra.

- Om noen klarer å besvare de fire spørsmålene, tror jeg det er noen Nobel-priser som vanker til oppdagerne, humrer professoren.

FOLKELIG TYPE: Neil deGrasse Tyson på kontoret sitt sammen med Seth MacFarlane.

Tidsreise - er det mulig?

Da Side3 møtte deGrasse Tyson i London i 2014, kunne han avsløre at han ufrivillig var blitt en del av «Family Guy» skaper Seth MacFarlanes univers.

DeGrasse Tyson bidro nemlig ubevisst til byggingen av Stewies tidsmaskin i en episode av TV-serien, etter han møtte MacFarlane på et veldedighetsarrangement.

Som han forteller: «Da jeg så at navnet mitt var listet som «vitenskapskonsulent» i rulleteksten av episoden, forstod jeg hvorfor han (Seth MacFarlane journ. anm.) stilte meg alle de spørsmålene om reise i tid og rom».

Med andre ord blir det naturlig å bruke det siste minuttet av intervjuet til et av de lettere spørsmålene som verden lurer på: Å reise i tid - er det mulig?

- Huff, det er en hard nøtt. Vel, vi vet hvordan man kan reise inn i fremtiden i verdensrommet. Det er «enkelt». Du må bare få objektet du reiser i til å bevege seg hurtig nok slik at tiden beveger seg saktere for deg enn for oss som er igjen på jorden. Filmen «Interstellar» tok for seg denne problemstillingen.

- Å reise tilbake i tid er en større utfordring. Noen mener de har løsningen på papiret, men som Stephen Hawkings har uttalt er det noen av fysikkens lover som kan stå i veien for oss. La oss for eksempel si at du klarer å reise tilbake i tid, men på et eller annet vis forhindrer foreldrene dine å møtes. Det betyr at de aldri ville vært sammen og du aldri ville blitt født til å reise tilbake i tid i utgangspunktet. Det er et paradoks at vi tror vi skal klare å oppdage noen av fysikkens lover som kan sørge for at vi kommer oss rundt slike problemstillinger.

- Et annet interessant spørsmål er jo dette: Dersom vi har klart å oppfinne en tidsmaskin i fremtiden, hvorfor har vi ikke sett noe til dem da? Eller kanskje de klarte å bygge en tidsmaskin og sendte tilbake personer som Isaac Newton og Albert Einstein, som begge var langt forut for sin tid? Nei, hvem vet. Vi får bare se hva fremtiden bringer, «pun intented», avslutter deGrasse Tyson, før han bryter ut i latter.

«Startalk» starter på National Geographic Channel søndag 24. januar, klokken 23.00.

Den perfekte bilen for norske forhold