Hardtrening

Medisinsk forskning: Ekstremt intens trening kan gjøre cellene dine ti år yngre

Vi har gode og dårlige nyheter.

La oss ta de dårlige nyhetene først: Ønsker du å leve lenge, være sunn og se ung ut? Selvfølgelig ønsker du det.

Men gjør du en innsats for å få dette til? Kanskje spiser du sunt, og sørger for å sove så mye som mulig. I tillegg tipper vi at du er på SATS Elexia minst to ganger i uken – begge gangene med like dårlig samvittighet.

Les også: Studie: Nytt medikament stanser diabetes 2

Og først nå kommer den dårlige nyheten …

Selv om du trener så svetten renner, så hjelper det fint lite, i hvert fall hvis du ønsker å senke aldringshastigheten din.

Alle mennesker blir eldre, men vi eldes faktisk i forskjellige hastigheter. Det er også mulig å bremse aldringshastigheten, og ny forskning viser at dette kan gi overraskende resultater.

Faktisk så snakker forskere om at man i teorien kan redusere det vi kan kalle «opplevd alder» med så mye som et tiår.

Les også: Vitenskapelig gjennombrudd gjør at blod kan masseproduseres

Men da må du trene. Og du må trene hardt.

Veldig hardt ...

I forskningsjournalen Preventative Medicine er det nylig publisert en studie fra Bringham Young University, hvor forskerne beskriver en måte å bremse aldringsprosessen på.

Vanlig mosjon funker ikke, skal vi tro studien. Derimot vil 30-40 minutter jogging (au!) fem ganger i uken (ai!) gjøre at cellene i kroppen din vil gi inntrykk av å være hele ni år yngre enn din egentlige alder.

Les også: Fem HIV-pasienter kvitt viruset etter vaksine

Hvordan har så forskerne kommet frem til dette?

Studien er grundig gjennomført, og tok utgangspunkt i 5 823 voksne personer. Alle disse fikk målt lengden på sine telomere – dette er strukturer i hver ende av kromosomene dine, og lengden deres kan bestemme en celles alder.

Korte telomere er et signal om at cellen er gammel, mens lange telomere signaliserer at dette er yngre celler.

De lengste telomerene i studien ble funnet hos personene som bedrev trening med høy intensitet, flere ganger i uken.

Men mellom sofagriser og folk med «normalt» mosjonsnivå fant forskerne ingen signifikante forskjeller.

Les også: Spis lite — lev lenger

Hvorfor super-sprekingene har lengre telomere enn oss andre, er det ingen som helt vet, men forskerne spekulerer i at det blant annet kan skyldes at hard trening er med på senke tilstedeværelsen av mikroskopiske betennelsestilstander i kroppen.

Hva har du lært av dette? Ikke misforstå oss: Litt mosjon og trening er uansett bra, både for kroppen og humøret. Men skal du bremse aldringsprosessen som foregår inne i cellene dine, må det sterkere lut til.

Finn frem løpeskoene, og legg ut på tur.

Artikkelen er først publisert på natgeobloggen.no. Les også:

For første gang på 200 år er det funnet en ny blåfarge – nå blir den tilgjengelig som fargestift

En bonde i Storbritania har ved en tilfeldighet laget verdens sterkeste chili

Et «løpsk» sort hull er på vei bort fra sin egen galakse

Ingen har visst hva narhvalen bruker spydet til – nå er mysteriet løst

Promotion med annonselenker

Denne roterende vaskebørsten er genial

Promotion med annonselenker

Det beste tilbehøret du kan kjøpe i høst

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.