Her krasjer to nøytronstjerner

For første gang har forskerne studert en stjernekollisjon. Nå vet de hvordan gull og platina lages.

For første gang har forskere studert både lyd og lys fra en kollisjon mellom to nøytronstjerner. Kollisjonen skjedde for 130 millioner år siden. Sjokkbølgen og lyset fra kollisjonen har først nå nådd jorda.

- Det er dette vi alle har ventet på, sier David Reitze ved LIGO laboratoriet ved Caltech i Pasadena i California i en artikkel på NASAs hjemmeside. Det var LIGO som oppdaget gravitasjonsbølgen fra kollisjonen 17. august i år. Kort tid etterpå, plukket NASAs Fermi-satelitt opp gamabølger fra samme område.

Nøytronstjerner er døde stjerner som har trukket seg sammen til bittesmå stjerner med enorm masse.

Var nylig en Einstein-teori

- Fusjon av nøytronstjerner skaper et spekter av ulikt lys, fordi objektene lager en malstrøm av varme rester når de kolliderer, forteller Reitze.

Kollisjonen sendte ut gravitasjonsbølger, en type bølger som Albert Einstein først forklarte i Relativitetsteorien, men som ble oppdaget bare for få år siden. Oppdagerne mottok i år Nobelprisen i fysikk for oppdagelsen.

Les egen sak: Nobelprisen i fysikk er tildelt tre forskere for deres innsats om gravitasjonsbølger

De tre forskerne hadde oppdaget gravitasjonbølger fra sorte hull som kolliderte. En slik kollisjon sender ikke ut lys, fordi lyset fanges opp av den enorme tyngdekraften.

Så lyset

Etter at gravitasjonsbølgene og gamastrålene var oppdaget 17. august i år, fokuserte en rekke av verdens astronomer sine verktøy mot området på stjernehimmelen der disse bølgene og strålene kom fra. Også NASAs romteleskop Hubble ble rettet mot dette punktet.

- En av de første store galaksene som vi så på, hadde en åpenbar ny lyskilde. Det var et utrolig øyeblikk, sier Matt Nicholl ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA). Lyskilden fikk navnet objektet GW170817.

Tidligere hadde forskere altså bare registrert gravitasjonsbølger fra en eksplosjon. Denne gangen derimot, fikk de også se lyset fra kollisjonen. En oppdagelse som ble gjort i det øyeblikket, var at lys og gravitasjonsbølger har samme hastighet.

- Forskeres drøm

En rekke forskere verden over, studerte fenomenet som ble oppdaget 17. august i år, og som kunne studeres i flere dager etterpå.

- Det er vanskelig å beskrive vår begeistring og den historiske betydningen av disse siste måneder. Vi har oppfylt det som har vært forskeres drøm i flere tiår, sier professor Edo Berger ved Harvard universitetet til Smithsonian Insider.

Forskerne tror også at de om noen år vil kunne studere eksplosjonen igjen, fordi ikke alt materiale fra eksplosjonen beveger seg med lysets hastighet.

Opphavet til gull

Forskerne vil studere begivenheten i flere år fremover, men allerede nå har de lært mye. Blant annet hvordan gull og platina lages.

- Vi har vist at de tyngste elementene i Periodesystemet (les grunnstoffene red. anm), viss opphav frem til nå var tåkete, skapes i fusjon mellom nøytronstjerner, sier professor Berger.

- Hver eksplosjon kan skape mer enn jordas masse av edle metaller som gull og platinum og mange sjeldne metaller som brukes i våre mobiltelefoner, sier han.

Bootsene du kan bruke med dressen

Dette er mannen kvinner vil ha!