Vitenskap

Forskere mener vannbjørnen vil overleve oss alle – og bli det siste dyret på jorda

De tåler ekstrem varme, ekstrem kulde og klarer seg i 120 år uten vann.

Den kan bo i verdensrommet, tåle ekstrem stråling og varme, takle 272 minusgrader og klare seg i 120 år uten vann.

Nei – vi snakker ikke om Alien, men vannbjørnen.

Vannbjørnene er mellom 0,05 og 1,2 millimeter store, og lever i vann over så og si hele kloden.

Les også: Astronomer mener et objekt på størrelse med Mars ligger gjemt i utkanten av vårt solsystem

Fra før av er vannbjørnen kjent som verdens tøffeste dyr. Men i en fascinerende ny studie får vi vite mer om akkurat hvor tøff denne bamsen faktisk er. Det skriver Gizmodo.

Og resultatene er forbløffende: Ifølge forskerne kan vannbjørnen overleve så å si alt som enten naturen, universet eller menneskene utsetter den for.

via GIPHY

Formålet med studien, som før helgen ble publisert i Nature, var å fastslå hva som skal til for å utslette alt liv på jorda.

For å få svaret på dette eh …hyggelige spørsmålet måtte først forskerne spørre seg: Hva er det vanskeligste dyret å drepe som vi vet om, og hvordan dreper man det?

Svaret ble (ikke overraskende) vannbjørnen, men hva skal til for å ta den av dage? Vel, helt ekstreme forhold viser det seg.