SKALLEMANN: Skuespiller Jason Statham skjuler ikke sin blanke skalle. Her sammen med kona, modellen Rosie Huntington-Whiteley.

Mange menn blir "skalla"

Forskere kan ved en tilfeldighet ha funnet en kur mot skallethet

Løsningen kan komme i form av en krem.

En gruppe forskere fra University of Texas Southwestern Medical Center kan ha snublet over en gullgruve mens de forsket på kreftsvulster.

I utgangspunktet studerte teamet hvordan enkelte former for svulster dannes, men kan i prosessen ha funnet en metode som gir skallede menn håret tilbake. Universitetet skriver om oppdagelsen på sine hjemmesider.

Ga mus grått hår

Professor Lu Le forklarer at de først oppdaget protein som spiller en sentral rolle for at håret blir grått og også faller av.

Professor Lu Le og hans team ved University of Texas Southwestern Medical Center kan ha snublet over en kur for menn som plages av hårtap.

Forskerne fant at proteinet ved navn KROX20 blir aktivt i prosessen hvor hudceller blir til hår. I denne prosessen dannes det også et protein som kalles SCF, som spiller en sentral rolle for hårfargen.

Lu Le og teamet hans eksperimenterte først med å fjerne SCF-genet i mus - det førte til at pelsen først ble grå og deretter hvit.

Da legene fjernet cellene som produserte KROX20, sluttet håret og gro og musene ble helt skallet.

Forsker videre

Forskerne forsøker nå å finne ut om KROX20 og SCF slutter å fungere når vi blir eldre.

En ny krem eller salve som tar høyde for den nye viten, kan i framtiden bli løsningen for skallede menn.

Kilder: UT Southwestern Medical Center, Escuire, Euroman.

Slik unngår Dag Otto ryggplager og stiv nakke