KAMPEN MOT KREFT: Immunterapi kan være et svært effektiv våpen mot kreft, men også ta livet av pasienten. Forskere har nå gitt ikke-immune celler samme egenskaper, og «kan ha skapt en ny front i kampen mot kreft».

Kreft

Forskere har skapt syntetiske celler som knuser kreftsvulster

- Jeg tror vi har etablert en ny front i kampen mot kreft, sier en av forskerne bak teknikken.

Behandling med såkalt immunterapi har vist seg å være et effektivt våpen mot kreft, og en rekke medisiner har begynt å dukke opp på medisinhyllen.

Grovt forklart styrker medisinen pasientens immunforsvar slik at kroppen selv kan drepe kreftsvulstene.

Les også: Stort gjennombrudd etter ni års forskning: Funnet sammenheng mellom sukker og kreft

T-celleterapi er en av de mest brukte formene for immunterapi. T-celler utgjør en viktig del av immunforsvaret og kan gjenkjenne og drepe kreftceller.

Å modifisere T-celler, og sprøyte dem inn i pasienten igjen, har i mange tilfeller reddet liv.

Men behandlingsformen er ikke risikofri. Å modifisere immunceller kan føre til en lang rekke komplikasjoner: Fra lett feber til å ta livet av pasienten som et resultat av at immunsystemet overreagerer.

En gruppe forskere mener nå de har funnet en måte å omgå dette på. Resultatet av forskningen er publisert i Nature Chemical Biology.

Istedenfor å modifisere immunceller, har de modifisert ikke-immune celler og gitt dem de sammen kreftdrepende egenskapene som T-celler.

Forskerne bygget sensorer som oppdaget kreftceller inn i de syntetiske T-cellene.

I kontakt med en kreftcelle frigjøres et enzym som dreper kreftcellen, men er enda mer effektiv enn det:

- Den syntetiske T-cellen dreper kreftcellen den oppdager, samt skaper en «eksplosjon» som dreper flere av kreftcellene i umiddelbar nærhet, sier forsker Martin Fussenegger ved den teknisk høyskole ETH i Zürich til The Scientist.

Fussenegger utviklet metoden i samarbeid med kollega Leo Scheller ved ETH og Ryosuke Kojima ved universitetet i Tokyo.

Dessverre, skriver Futurism, er eventuell behandling med teknikken et stykke unna. Forskergruppen har ikke ferdigutviklet en behandling til mennesker ennå, men gjort forsøkene med cellekulturer.

- Vår nye system er fremdeles langt unna terapeutisk bruk. Men jeg tror vi har etablert en ny front i kampen mot kreft.

Derfor sverger familien til denne bilen!

Derfor er denne bilen perfekt for norske forhold