NYTT VIRUS I HAVET: Forskere ved MIT har oppdaget et tidligere ukjent virus i havet.

Ny type virus funnet i havet

Forskere har oppdaget et helt ukjent virus med underlig DNA

Nye forskningsmetoder har gitt marinbiologer innsyn i en helt ny verden av virus, som også kan finnes i magen din.

Forskere har oppdaget en ny type virus, som hevdes blant annet å kunne gi nye innsikter i evolusjonen av virus.

Det er forskere ved MIT og Albert Einstein College of Medicine in New York som ifølge nettstedet Sciencealert har oppdaget disse virusene som man ikke har hatt metoder for å oppdage før nå.

Det er snakk om er såkalte haleløse virus, med det vitenskapelige navnet Autolykiviridae, oppkalt etter karakteren Autolykos i gresk mytologi som hadde som en av sine egenskaper å kunne gjemme seg bort.

Ifølge nettstedet ScienceDaily har disse virusene en sentral rolle i reguleringen av bakterier i sjøvann, og de vil også kunne bidra til å fylle hullene i forskernes forståelse av hvordan virus har utviklet seg.

«Virus er hovedpredatoren av bakterier, og funnene antyder at det har vært en blindsone i vitenskapen når det gjelder forståelsen av forholdet mellom bakterier og virus», skriver nettstedet, som også siterer biologiprofessor Jed Furhman ved University of Southern California:

- Denne forskningen vil åpne avenyer av forståelse av hvilken rolle virus spiller i havet, sier han.

Annerledes DNA-struktur

Autolykiviridae er ikke bare fremmedartet fordi det mangler hale, til forskjell fra den varianten forskerne frem til nå har kjent til, men den har også en annerledes DNA-struktur.

Ifølge ScienceDaily har virusets genom, som er den arvemessige informasjonen som er kodet inn i et DNA, langt færre basepar enn sine halebehengte varianter: Bare 10.000 til forskjell fra 40.000 til 50.000 for halevirusene.

Kan finnes i menneskets mage

Men selv om bakteriene ble funnet i havet utenfor kysten av Massachusetts, er forskerne sikre på at disse virusene ikke bare finnes i sjøen og påvirker livet der.

- Vi tror ikke virusene bare finnes i havet, uttaler MIT-professor Martin Polz til ScienceDaily.

Polz er en av forskerne bak studien.

- Vi antar at viruset også finnes i magen til mennesker, og at de har en funksjon i viktige biokjemiske prosesser, som for eksempel karbonkretsløpet.

10 kule fordeler for boligkjøpere!

Salget du ikke må gå glipp av!