NYTT DNA: Illustrasjonen viser den nyoppdagede DNA-strukturen i-motiv inne i en celle.

DNA

Forskere har nettopp oppdaget en ny form for DNA

Forskere har lenge mistenkt at det finnes flere former for DNA i kroppen vår, og for første gang har en gruppe klart å påvise en ny type. Men nøyaktig hva det gjør i kroppen vår, er foreløpig en gåte.

VITENSKAP: Når vi hører ordet «DNA» går tankene straks til bilder fra barneskolen av en slags stige som tvinner seg i en spiral. Dette kalles en dobbelheliks, og er den vanligste formen for DNA.

DNA blir gjerne kalt «arvemolekylet», og er «den viktigste kjemiske bestanddelen i arvematerialet til alle levende organismer. Foreldre kopierer og overfører sitt DNA til avkommet under reproduksjonen, og viderefører dermed sine genetiske egenskaper», som det står på Wikipedia.

Lenge har forskere mistenkt at det finnes flere former for DNA, og for første gang skal en ny form ha blitt observert i en levende celle.

Funnet er beskrevet i tidsskriftet Nature Chemistry, og er signert en gruppe forskere ved Garvan Institute of Medical Research i Sydney i Australia.

DNA-strukturen er bygget mer som en knute, og forskerne kaller det for «menneskelig telomerisk i-motiv». I-en i «i-motiv» står for «intercalation».

NY FORM FOR DNA: Illustrasjon av et i-motiv i en DNA-streng.

Det er ikke bare formen på DNA-et som er annerledes. Forskerne ved Garvan tror at det spiller en annen rolle i biologien enn den tradisjonelle dobbelheliksen.

De skriver i rapporten at de tror DNA-et regulerer konkrete genfunksjoner, men har foreløpig kun teorier. En egenskap som skiller seg ut er at DNA-et så ut til å «blinke» av og på.

- Det at i-motivene kommer og går tror vi har med å gjøre hvilken oppgave de har. Det er sannsynlig at jobben er å slå gener av og på, og påvirke hvorvidt et gen blir lest eller ikke, sier professor og forskningsleder Marcel Dinger, ifølge nettsiden Inverse.

Videre forskning må til for å avdekke nøyaktig hvilken rolle «menneskelig telomerisk i-motiv» spiller hos mennesker, men internasjonale medier og forskningmiljø krediterer oppdagelsen som grunnleggende arbeid og et viktig skritt på veien for å løse DNA-mysteriet.

10 kule fordeler for boligkjøpere!

Salget du ikke må gå glipp av!