KOSMISK FYRTÅRN: De fleste kjente nøytronstjerner blir observert som pulsarer. Som et kosmisk fyrtårn, sender de ut kontinuerlige strålebunter som kan se ut som et signal.

Pulsar

For 50 år siden revolusjonerte denne oppdagelsen astronomien

Et sted langt ute i galaksen, flimrer et gjentagende lys. Kan det være fra små grønne romvesner?

28. november 1967 oppdaget Jocelyn Bell (nå Dame Jocelyn Bell Burnell) noe rart.

Som doktorgradsstudent, studerte hun himmellegemer med radioteleskopet ved Mullard Radio Astronomy Observatory ved Cambridge, som hun selv var med å bygge.

Bell Burnell kom plutselig over et objekt som flimret i intervaller på 1,3 sekund, et mønster som gjentok seg over mange dager.

Les også: Den røde firkanten er et av universets største mysterier

Dette stemte ikke overens med beskrivelsen av kvasarer – vanvittig lyse galaksekjerner, opplyst av materiale som virvler rundt gigantiske sorte hull:

I det hele tatt stemte det ikke overens med kosmiske fenomeners generelt kaotiske natur. I tillegg var det av en svært spesifikk radiofrekvens, i motsetning til andre naturlige kilder for stråling.

Hva var dette flimmeret? Et signal fra utenomjordiske vesener?

Fryktet kaos

Veilederen til Bell Burnell, Antony Hewish og andre medlemmer av astronomiavdelingen ved Cambridge var enige om at dette kunne være et konstruert signal, og diskuterte hvordan funnet skulle presenteres til omverdenen.

Les også: Dette skjer hvis du fotograferer solen på samme tid gjennom et helt år

Dersom det ble kjent at romvesener forsøkte å ta kontakt, fryktet de det kunne skape kaos blant befolkningen, og ifølge nettstedet Space.com, foreslo en forsker (bare delvis som en vits) at de brant dataene og latet som ingen ting.

Jocelyn Bell i 1967.

Men Bell Burnell gikk tilbake til dataene hun hadde samlet inn. Da hun kom over et lignende repeterende signal, ble romvesenteorien avkreftet.

– Det er svært lite sannsynlig at to grupper med små grønne menn, på hver sin side av universet, samtidig forsøker å kommunisere med en ganske lite iøyenfallende planet, jorden, ved bruk av en tåpelig teknikk og en rimelige allminnelig frekvens, sa Bell Brunell i en BBC-dokumentar fra 2010.