"Memer" og "motiverende poster" av denne typen har en tendens til å overbevise veldig mange mennesker om at innholdet er sant. De som lar seg lure, er de minst smarte viser en ny studie.

Forskning

Folk som liker denne typen poster er mindre intelligente

"Motivasjons-poster" foretrekkes av dumme personer.

Vi har alle sett dem på Facebook, Twitter og over alt: De som til stadighet poster såkalte "memes" eller "motivasjonsposter" med et eller annet grenseløst "dypt" sitat som skal få deg til å tenke.

"The only limits on your life are those that you set yourself".

Eller et eller annet kjempesmart som en eller annen amerikansk president skal ha sagt.

Postene er som regel humbug fra ende til annen, men enkelte ser ut til å finne en eller annen mening med livet i alle sammen.

Få også med deg: Hvor kommer vannet på jorden fra?

Ville undersøke «pseudo-profound bullshit»

Nå har kanadiske forskere bestemt seg for å undersøke fenomenet. Den 200-siders avhandling har fått det fantastiske navnet «On the reception and detection of pseudo-profound bullshit».

Utgangspunktet var at de kom over nettsider som genererte falske memes, og de ville se om folk fant dem interessante og troverdige.

- Jeg ser ofte sitater i nyhetsfeeden på Facebook som skal være veldig motiverende... de sitatene og bildene av "noen" som ganske åpenbart ikke har sagt det som står, sier doktorgradsstipendiat Gordon Pennycook (nei, vi tuller ikke) til Vice.

Klar sammenheng

I studien fikk rundt 300 deltagere presentert en lang rekke memes, både falske og ekte. Deltagerne skulle klassifisere dem etter hvor "dype" sitatene var, og i hvilken grad de klarte å avsløre åpenbart falske utgaver.

Deltakerne fikk også intelligenstester og personlighetstester.

Og for å gjøre en lang historie kort: Personene som ikke var i stand til å forstå hvilke sitater som var "bullshit", og som rangerte tullesitater som "dype", viste seg også å være de samme personene som i liten grad var i stand til å tenke tenke reflektert og som i større grad hadde paranormale overbevisninger.

Det kan være noe å tenke over neste gang du er i ferd med å trykke deleknappen på en meme...

Få også med deg:

Promotion med annonselenker

Se Cornelis Elander jakte på Baywatch-babes

Promotion med annonselenker

Se Cornelis Elander jakte på Baywatch-babes

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.