Foto: Illustrasjon (Rebecca Gelernter / University of Bristol)

Hvordan så egentlig dinosaurene ut?

Dette kan være den mest nøyaktige gjengivelsen av en dinosaurus

Dinosaurer kan ha hatt enda større fjærdrakt enn antatt.

Det er ikke rent få som merker barndomsminnene får seg en liten knekk når de finner ut at den fryktinngytende velociraptoren fra Jurassic Park-filmenefaktisk hadde fjær.

Men vi vet jo at fugler er etterkommere av dinosaurene, og det bør egentlig ikke være altfor overraskende at mange av de forhistoriske skapningene var ikledd fjærdrakter.

Det kan likevel hende de hadde langt mer prangende fjærdrakt enn det vi har trodd.

Les også: Våre forferdre temte ulven – russeren gjentok prosessen med rever på bare 50 år

Forskere ved universitetet i Bristol har studert et eksepsjonelt godt bevart fossil av dinosauren anchiornis, en kråkelignende dinosaur som levde mot slutten av juraperioden for omtrent 145-161 millioner år siden.

Ifølge studien som er publisert i tidsskriftet Paleontology, hadde anchiornis en hittil ukjent og utdødd fjærdrakt, som bestod av korte fjær med lange fleksible brodder. Disse brøt ut fra fjæren i lave vinker og dannet to skovler og en delt fjærform.

På grunn av kvaliteten på fossilene, har forskerne gjenskapt det som kanskje er den mest nøyaktige og naturtro gjengivelsen av en dinosaur noensinne.

Fjærdrakten ga anchiornis et «fluffy» utseende, og kan ha påvirket hvordan den kontrollerte kroppstemperaturen og hvor motstandsdyktig den var mot vann. Trolig var den langt mindre effektiv enn dagens fugler.

Anchiornis var neppe en god flyver – faktisk fløy den nok ikke i det hele tatt, men gled gjennom luften. For å kompensere for den manglende aerodynamikken i fjærdrakten, var også bakbeina dekket med fjær. Det samme var den lange halen.

Fjærene på dinosauren Anchironis var ikke kjent før nylig, og var en primitiv form av dekkfjærene til dagens fugler.

– Dette gir et nytt innblikk i utseende til dinosaurer, hvordan de oppførte seg og fysiologien deres, sier Evan Saitta ved universitetet i Bristol.

Han har jobbet sammen med Rebecca Gelernter, en vitenskapelig illustratør, for å gjengi den utdøde dinosauren så nøyaktig som mulig.

– Vi har kunne gjøre dette til en enestående grad med anchiornis. Ut ifra bildet kan du tydelig se et levende dyr med kompleks oppførsel, og ikke bare en flat fossil. Det er virkelig spennende å gjenskape disse myke «nesten-fuglen» slik vi tror de så ut mens de bedrev sine «juragjøremål», forteller Gelernter.

For 50 år siden revolusjonerte denne oppdagelsen astronomien

Denne roboten har kunstige muskler

Vil redde korallrev med «oppdrett» og 3D

Er dette verdenshistoriens første hundebilder?

Her er de billigste strømavtalene