Den nyeste prototypen (2016) av J-20, med sine kraftige canardvinger i spenn.
Den nyeste prototypen (2016) av J-20, med sine kraftige canardvinger i spenn.

J-20 Black Eagle

Det kinesiske superjagerflyet J-20 kan snu maktbalansen i verden

Utvikles i rekordtempo etter at kinesiske hackere stjal all informasjon om F-22 og F-35.

I 1999 ble et amerikansk stealth-bombefly av typen F-117 skutt ned over Jugoslavia. Dette er første og eneste gang flyet, som var spesialutviklet for å fly inn over fiendtlig territorium, ble skutt ned.

Deler av flyet havnet etter hvert på museum, men hvor det ble av mesteparten er det ingen som vet med sikkerhet. Antagelsen er at det ble samlet inn av lokale, og solgt videre til kinesiske myndigheter.

Nedskytingen av et F-117-fly i 1999 skal ifølge ryktene ha vært starten på Kinas utvikling av stealth. Men gjennombruddet kom senere.

Dette ble sannsynligvis starten på stealth-jagerflyprogrammet til landet, som så langt hadde ligget langt bak de andre stormaktene på flyutvikling.

Har stjålet informasjon

Nå vet vi at kinesiske hackere i alle fall fra 2007, kanskje tidligere, hadde klart å få tilgang til hemmelig utviklingsmateriell til blant annet kampflyprogrammene F-22 Raptor og F-35. Dette ble den store revolusjonen i kampflyutviklingen.

Bildene som dukket opp i 2011.

I 2011 viste kineserne for første gang frem en prototyp av det gigantiske stealth-jagerflyet J-20 Black Eagle.

Dette er et såkalt femtegenerasjons jagerfly som har en cruisehastighet høyere enn lydens hastighet - såkalt supercruise - noe F-35 bare kan drømme om.

Les også: Dette er Kinas nye supervåpen

Fryktinngytende og forvirrende

Bildene av flyet forvirret eksperter verden over.

Ved første øyekast kunne det se ut som en blåkopi av det som er ansett som verdens mest avanserte jagerfly, F-22 Raptor, men det var mest om man så på profilen. Trente øyne avslørte raskt at det hadde noen ganske betydelige forskjeller.

F-22 Raptor i full utfoldelse.

J-20 fotografert under testing.

For det første var det mye større, øyensynlig for å gjøre plass til mer drivstoff for å kunne patruljere Kinas enorme land- og havområder.

Størrelsen skaper også rom for betydelig større interne våpenrom, og det kan dermed får plass til mer ammunisjon - primært luft-til-luft- og luft-til-sjø-raketter.

Chengdu J-20 Black Eagle

 

Flyet er ikke endelig ferdig, og ingen spesifikasjoner er bekreftet, men følgende informasjon presenteres av Aviation Week - basert på prototypen 2012.

  • Lengde: 20 meter
  • Vingespenn: 13 meter
  • Høyde: 4,45 meter
  • Vingeareal: 78 m2
  • Tom vekt: 19.391 kg
  • Nettovekt: 32.092 kg
  • Maksimal take-off-vekt: 36.288 kg
  • Drivstoffkapasitet: 11.340 kg
  • Motorer: 2 x WS-10, AL-31F eller Xian WS-15 turbojetmotorer med etterbrenner
  • Rekkevidde: Ukjent

  • Topphastighet: Ukjent
  • Cruise-hastighet: Mer enn 1 Mach
  • Våpen: Kort- og langdistanse luft-til-luftraketer (AAM)- ingen kanon er så langt implementert. En tror også flyet kan frakte raketter kraftige nok til å ta ut krigsskip.

Men selv om fronten på J-20 ligner mye på F-22, var andre deler av flykroppen mer inspirert av russerne.

Motorene er russisk-produsert, og ute av stand til å styre jetstrømmen - såkalt "thrust vectoring" - og så heller ikke ut til å ha spesielt gode stealth-egenskaper.

Prototypen hadde også motorer som eksperter mente ikke var kraftige nok til å opprettholde supercruise.

I tillegg hadde det store, bevegelige canardvinger foran. Dette bidrar til betydelig bedre manøvreringsevner, men har blitt ansett som relativt uhensiktsmessig på stealthfly siden det skaper en radarsignatur det er vanskeligere å skjule.

Tidlig gikk det også rykter om at programmet hadde store tekniske utfordringer.

Har gjort store fremskritt

Men siden nyheten om det nye jagerflyet slo ned som en bombe i 2011, har kineserne lansert en rekke nye oppdateringer av flyet - og en ny prototype med kodenavn "2016" ble observert i september 2015. Denne blir omtalt som den 6. flyvende prototypen.

Kineserne stjal og oversatte F-35-dokumentasjonen i detalj.

Fremskrittene som har blitt gjort siden flyet ble vist frem i 2011 har vært til dels enorme, og eksperter mener mye har kommet som en følge av at kineserne nå har hatt full tilgang til hemmelighetene bak F-35.

Blant annet dukket det i 2014 opp en prototyp med det som så ut til å være en kopi av F-35s elektro-optiske siktesystem som har blitt fremhevet som en av flyets viktigste egenskaper.

Enkelte har hintet frempå om at kinesernes fulle innsikt i F-35s hemmeligheter, radarsystemer og siktesystemer også gjør at F-35 er mer eller mindre utdatert før det har kommet i full produksjon fordi Kina, som en potensiell fiende, har kunnet tilpasse seg flyets evner.

Nye versjoner av flyet viser også antydninger til at motorene har blitt byttet ut med kraftigere versjoner, med forbedret ytre design for redusert radarsynlighet.

Ryktene skal uansett ha det til at flyet innen 2020 vil bytte motorer igjen, for å kunne muliggjøre "supercruise" over lang tid.

Samtidig har det blitt gjort plass til bakovervendt radar slik at flyets oversikt i en luftkamp vil være komplett.

Vil knuse F-35 i dogfight

Luftfartseksperter mener at J-20, med det man vet om flyet i dag, med all sannsynlighet vil ha en lett match mot F-35 i en 1-mot-1-kamp.

F-35 er et multirollefly, mens J-20 er et rent luftherredømmefly.

Kraftigere motorer og bedre manøvreringsevne gjør at det er siktet opp mot F-22 Raptor.

F-35 er laget for å være et multirollefly, med blant annet gode muligheter til bakkestøtte. J-20 trenger ikke ta slike hensyn.

Amerikanerne er rett frem bekymret for at det store overtaket de har hatt i luften mot kineserne skrumper inn i rekordfart, og at det kanskje ikke var noen god idé å redusere antall produserte F-22 Raptor til 187.

Planen var egentlig å erstatte alle landets F-15, men US Air Force har i dag forsatt over 450 (Eagle og Strike Eagle) av den gamle traveren i drift.

Men det fremheves samtidig at sammenligningen er ganske urettferdig, og at effekten av jagerfly i fremtiden i mye større grad vil handle om nettverkseffekten, der jagerfly bare er én del av en større kampmaskin som støtter hverandre.

Foreløpig er Kina litt bakpå her, men de jobber samtidig med et vanvittig moderniseringsprogram for hele militæret - som nå også ser ut til å bety en utvidelse av hangarskipflåten.

Det er også de som mener at J-20 kanskje egentlig ikke er et et luftherredømmefly, men at det egentlig er et fly for avskjæring og potensielt for å ta ut maritime mål.

Og her ligger litt av problemet: Vi vet egentlig ganske lite om J-20.

2015-versjonen av J-20 i test.

Kan bli satt i drift allerede i 2017

Det vi derimot vet var at tidlig informasjon om flyet tydet på at kineserne ønsket å sette flyet i drift fra 2020, men en rekke medier melder nå om at flyet kan nå såkalt Initial Operating Capability (IOC) allerede mot slutten av 2017 eller i 2018.

Men når alt er sagt om raske stealth-fly: Spørsmålet er om det kommer til å ha relevans i spesielt lang tid. Ifølge Aviation Week skal Lockheed Martin allerede i 2009 ha testet ut, med suksess, radarer som brukes i F-35, som ifølge dem gjorde at F-22-fly ble plukket opp.

Dermed kan det kanskje hende at kinesernes valg av canardvinger ikke var så dumt likevel?

Kilder: Washington Times, Aviation Week, Popular Science, Taringa, The Register, Business Innsider, Washington Free Beacon,  Wikipedia

Promotion med annonselenker

10 kule fordeler for boligkjøpere!

Promotion med annonselenker

Salget du ikke må gå glipp av!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.