Airbus ønsker seg nye seter i fremtiden som er litt vondere å sitte i, mot at de tilbyr større fleksibilitet.

Fly

Airbus ønsker seg nye seter i fremtiden som er litt vondere å sitte i, mot at de tilbyr større fleksibilitet.

Airbus vil ha patent på seter der du sitter trangere og vondere

Kan åpne for at du må betale for vekten din.

Den største trenden når du skal fly ser ut til å være at passasjerer skal sitte trangere enn før slik at en kan få presset inn flere passasjerer.

I fjor havnet jeg blant annet på et fly hvor flyselskapet tilsynelatende manuelt hadde justert avstanden mellom seteradene på øyemål, der det på enkelte rader fysisk var umulig å sette seg ned om du var høyere enn 1.60. Det skapte litt logistiske problemer med passasjerer som måtte flyttes rundt.

Airbus ser ut til å ha forstått at det ikke lenger er mulig å presse seteradene nærmere hverandre for å få plass til flere passasjerer, så de har nå begynt å tenke på bredden.

Les også: Airbus vil lage fly der du sitter i en konteiner

Fire personer i bredden

I en ny patentsøknad beskriver Airbus en ny type setebenk som skal erstatte dagens 3-setere.

De nye setene skal passe på alt fra to overvektige til fire i bredden.

Fremfor å ha tre dedikerte seter, er ideen at benken skal kunne tilpasses med justerbare setebelter etter behovene. Benken skal passe for alt fra to overvektige personer til hele fire personer som ikke er så omfangsrike.

Dette betyr i praksis at benken må være helt flat, og at sittekomfort ofres for fleksibilitet.

Betal for vekt og bredde

Den nye setestrukturen kan også være et steg i retning for at flyselskaper fremover kan ta seg betalt for vekt på passasjerene.

Side3 har tidligere skrevet om flyselskaper som har begynt å ta seg betalt for vekten på passasjerene, og med disse nye setene vil også vekt kunne omsettes til plass.

I dag er det ofte slik at barn betaler fullpris, på lik linje med overvektige passasjerer som så vidt får plass i sitt tildelte sete. Med større fleksibilitet i setebredden vil det bli betydelig enklere for flyselskapene å differensiere på på vekt og størrelse.

Men det vil sannsynligvis også bety at det er flyselskapene som bestemmer hvor du skal sitte. Så er du litt ekstra liten, kan du kanskje regne med at du i større grad blir plassert på rader med fire i bredden...

Få også med deg:

Airbus A380 blir et skikkelig mareritt

Disse setene skal gi deg lyst til å sitte i midten

Dette flyet skulle ikke bygges - nå er det lange ventelister




Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Promotion med annonselenker

Dette vil Kygo se norske menn kle seg i

Shopping med annonselenker

Har du skjegg? Da må du skaffe deg dette

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Redaktør: Lars Wærstad - Telefon: 02060

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/

Personvernpolicy

Informasjonskapsler (cookies)