PÅ VEI TIL NORGE: Norge skal anskaffe seg 52 kampfly av F-35-typen som er avbildet over. Samlet skal prisen bli 64 milliarder kroner. Akkurat dette flyet er det første som ble levert til det nederlandske forsvaret.
PÅ VEI TIL NORGE: Norge skal anskaffe seg 52 kampfly av F-35-typen som er avbildet over. Samlet skal prisen bli 64 milliarder kroner. Akkurat dette flyet er det første som ble levert til det nederlandske forsvaret.

F-35

- Oppdrag som ville vært selvmord i F-16, vil være et skuldertrekk med F-35

- Med våpen kan F-35 både manøvrere hardere og fly raskere, høyere og lengre enn dagens norske F-16, sier oberstløytnant i Kampflyprogrammet til Side3.

Kampflyet F-35 er et imponerende skue, men har samtidig fått formidabelt med kritikk. Det alternative gravemagasinet Vice skrev på sine nettsider i februar 2013 at flyet gjorde det så dårlig at Pentagon senket testkravene.

Pierre Sprey, en av ingeniørene bak jagerflyet F-16, er direkte flengende i sin kritikk:

- Flyet er en kalkun. Et forferdelig fly, bygget på en dum idé. En dårlig sammensatt konstruksjon som vil feile om og om igjen. Det er komplett håpløst, sier han i et intervju med CBC News.

SE INTERVJUET: - Derfor er F-35 et drittfly

Dette er påstander Forsvarsdepartementet reagerer på. Norge skal etter planen skaffe seg 52 F-35. Oberstløytnant i Kampflyprogrammet og tidligere F-16-flyger Sigurd Fongen mener Sprey henger fast i fortiden.

- Dette er velkjente påstander som vi synes fremstår som lite profesjonelle. Om kritikere som Sprey hadde rett, ville ikke flyet ha kunnet gjort mye av det flyet allerede har bevist at det kan gjøre i testprogrammet. Med våpen kan flyet både manøvrere hardere og fly raskere, høyere og lengre enn dagens norske F-16, sier Fongen til Side3.

ELEKTROOPTISKE SENSORER: F-35 er utstyrt med to typer fastmonterte elektrooptiske sensorer. Den første typen er kjent som Distributed Aperture System. Denne består av seks ulike infrarøde kameraer som er plassert på ulike steder rundt flyet. Systemet i flyet setter deretter sammen et samlet bilde av hva de seks kamerane ser som vises i hjelmen til flygeren. Når flygeren snur på hodet viser systemet et bilde fra de området flygeren ser. Det vil si at om flygeren ser rett ned, så viser hjelmen et bilde av bakken under flyet, ikke bena til flygeren. Dette gir en meget god visuell situasjonsoversikt, dag og natt. Den andre er flyets elektro-optiske målangivelses-system, kjent som EOTS, og som er plassert under nesen på flyet. Dette inneholder et kraftig infrarødt kamera som F-35 kan bruke for å finne mål både i lufta og på bakken. Dette erstatter dagens systemer som bæres i egne «pod'er» utenpå flyet. Den inneholder også en laser målangiver som brukes for å styre presisjonsstyrte våpen mot mål på bakken.

- Sprey mener også at de forskjellige typene av flyet gjør hver av modellene dårligere fordi flyet må tilpasses for mange hensyn. Hvilke krav har Norge til F-35, er det noen av disse kravene som ikke blir innfridd?

- Nei, F-35 fyller alle de norske operative kravene. Sprey og mange andre kritikere henger fast i en virkelighet der ulike oppdrag må løses av forskjellige svært spesialiserte fly. Det vi derimot har sett de siste tiårene er at introduksjonen av nye sensorer, systemer og våpen gjør det mulig for samme fly å løse flere typer oppdrag. Det er bare å se på norske F-16, som i dag kan løse langt flere oppdrag enn når vi fikk dem for over 30 år siden, og det finnes i dag knapt noen fly i produksjon som rendyrkes til én enkelt rolle slik Sprey mener man bør gjøre.

I angrep mot missilramper krever F-16 AWACS radarfly for å oppdage lufttrusler i god tid, tankfly for ekstra drivstoff, spesialfly til elektronisk jamming for å beskytte mot luftvern og muligens andre jagerfly som eskorte. F-35 i en mindre formasjon vil kunne klare jobben alene.

-  I norsk tjeneste skal  F-skal løse en rekke ulike oppdrag, både mot andre fly og mot bakkemål, og det vil også kunne samle inn og formidle mye mer data, bilder og annen informasjon enn dagens fly. Samlet sett vil F-35 kunne løse dobbelt så mange ulike typer oppdrag som dagens F-16. Dette betyr at F-35 vil kunne gjøre hele Forsvaret bedre gjennom at det ikke bare kan gjøre en bedre jobb på egen hånd, men også vil gjøre andre enheter bedre i stand til å gjøre sin jobb, hevder Fongen.


F-35 VS. F-16: En reell luftkamp mellom F-16 og F-35 regnes for å være urealistisk, men i en tenkt situasjon mener testpilot Morten Hanche at F-16 mest sannsynlig ville blitt skutt ned før det hadde klart å finne F-35.


- Sprey hevder også at små vinger og stor flykropp gjør F-35 «fabelaktig dårlig til å manøvrere», bruker for mye drivstoff og at det vil tape i dog fights med eldre fly som MiG 22 eller franske Mirage. Er det hold i disse påstandene?

- Nei, det er det ikke. For det første vil F-35 med våpen kunne manøvrere like godt som, og i de fleste tilfeller bedre enn dagens F-16, så F-35 har faktisk svært gode manøvreringsegenskaper sammenlignet med tilsvarende fly. I tillegg er det ikke lenger slik at det er kun er manøvreringsegenskaper som avgjør – det er situasjonsforståelsen i kombinasjon med bedre våpen som vinner fighten. Det vil si at det er den som har best informasjon om hva som skjer og hvor truslene er vil kunne avgjøre hvordan kampen utkjempes. Kombinert med våpen som kan leveres på stor avstand med høy presisjon vil F-35 være et formidabelt verktøy for de oppdragene flyet er ment å løse. Som en kollega av meg sier, oppdrag som ville vært selvmord i F-16, vil være et skuldertrekk med F-35.

Det sitatet krediteres testpilot Morten Hanche i et oppslag om F-35 i ukebladet Vi Menn. Hanche har over 2000 timer i F-16 og regnes for å være en av de norske jagerflygerne med best kjennskap til F-35.

- For å si det enkelt, så flyr F-35 fletta av F-16, sier Hanche til Vi Menn, og  beskriver F-16 som både nærsynt og tunghørt i forhold til F-35.


SIMULATORTRENING: Legg merke til berøringsskjermen foran piloten. Denne erstatter knapper og brytere i F-16 og piloten kan selv tilpasse informasjonen som skal vises på skjermen. Norge får de første flyene i 2015.

AF-4, Flt 70, Vincent "Ice" Caterina, KC-10 AAR Eval Deck 1 & 3, ISB, Edwards AFB, Ca., 26 October 2011

AF-4 Flight 109, 1st KC-10 in flight refueling qualifications with external stores, Pilot LtCol George "Boxer" Schwartz, Edwards AFB, Ca. April, 21, 2012

AF-4, Flt 85, Maj Steven "Whitey" Spears, Preformance 3, STR, 10 Dec 2011 3 Ship F-35 with AF-2 Flt, Maj Matthew "Rip" Hayden & AF-3 Flt 83, LTC Dwayne "Pro" Opella

AF1 Flt 14 Pilot Giggs, AF2 Flt 15 Pilot Griffiths flying at the same time aerial photos showing both A/C in same photo also aerial refueling. Customer Keen 05_11_2010 Tom Reynolds Chase photographer Public release approved John Kent 05_12_2010

AF-6 Flight 57, Pilot Mr. Mark Ward, January 18, 2012 Edwards AFB The first night flight for the F-35 Joint Strike Fighter

Lockheed Martin Aeronautics, Edwards Air Force Base, 461st FLTS, JSF, AF-1 and AF-2 Arrival at Edwards Air Force Base


F-35

 
  • Enseters multirolle kampfly.
  • Produsert av Lockheed Martin i Fort Worth i Texas, USA.
  • Fløy for første gang i 2006.
  • Vekt: 13,3 tonn (tom) 31 tonn (maks)
  • Motor: Pratt & Whitney F135.
    Motorens skyvekraft
    : 40000 pund.
  • Drivstoffkapasitet: 8,3 tonn.
  • Rekkevidde: 2200 km (tilsvarende avstanden fra Oslo til sydspissen av Italia).
  • Våpenlast: opp til 10 ulike missiler og presisjonsstyrte bomber, hvorav 4 inne i flyet i egne våpenrom, totalvekt over 8 tonn.

Kilde: regjeringen.no

52 fly til 64 milliarder kroner

Stortinget har godkjent anskaffelse av inntil 52 fly.

- Så langt har vi fått fullmakt til å bestille 16 av disse, som skal leveres i 2015, 2016 og 2017, sier Fongen til Side3.

Han forklarer at den totale kostnaden for fly, våpen, trening, reservedeler og så videre nå er på 64 milliarder kroner.

- Dette er cirka to prosent høyere enn det vi sa i 2008 når du regner dette om til samme årsverdi og beregningsmåte. Når du ser på den rene flyprisen, så vil hvert fly i gjennomsnitt vil koste oss 750 millioner kroner, der de første flyene er noe dyrere og de siste noe billigere.

- Hvor mye vil F-35 koste i drift sammenliknet med F-16?

- Våre tall viser at F-35-flåten samlet vil koste omtrent 20 prosent mer i drift enn dagens F-16-flåte. Til gjengjeld får vi et fly og et Forsvar som kan løse langt flere oppdrag enn det vi kan med dagens F-16.

- Hva er grunnen til Norge valgte F-35 fremfor alternative fly?

- Den aller viktigste grunnen er kapasitetene dette flyet kan levere. F-35 var det eneste flyet som oppfylte alle våre operative krav. I tillegg ser vi at det er store økonomiske fordeler ved å være del av et stort partnerskap, der vi kan betale noen tusendeler av kostnadene ved å videreutvikle flyet gjennom hele levetiden. Dette er en god erfaring vi har med oss fra F-16.


ULIKE COCKPITER: Cockpiten i F-35 (t.v.) er digital. Knapper og brytere er erstattet med en berøringsskjerm. Piloter i F-16 trenger lang trening for å sy informasjonen fra de forskjellige displayene til en sammensatt situasjonsforståelse. Forsvarsdepertamentet mener den største fordelen med F-35 ligger i sensorene og de andre systemene ombord. F-35 har betydelig bedre sensorer enn tidligere fly, og mange flere av dem – de er også permanent integrert i flyet. I tillegg til at de er permanent integrert og dermed alltid tilgjengelige, sammenstilles det meste av informasjonen fra alle sensorene og presenteres som et samlet bilde til flygeren. Tidligere måtte flygeren selv aktivere, kontrollere og deretter analysere informasjonen som kom fra radar, varslingssystemer og eventuelle andre systemer som måtte være montert. På F-35 blir alt dette samlet i ett enkelt bilde. Flygeren kan da fokusere på det som er viktig – løse oppdraget og ta de riktige beslutningene.

Promotion med annonselenker

Derfor sverger familien til denne bilen!

Promotion med annonselenker

Derfor er denne bilen perfekt for norske forhold

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.