Trening for folk med baller

En halv gummiball gir både styrke, balanse og utholdenhet. Noe klønete og utrygt testet vi BOSU.

(SIDE2/Oxigeno):HVA: BOSU står for Both Sides Up og er en halv gummiball som kan brukes på begge sider. Treningsformen på ballen gjør at du får trent både styrke, utholdenhet, balanse og stabilitet. Underlaget på BOSU-en er mykt, støtabsorberende og ustabilt. Sistnevnte fikk vi erfart da vi testet BOSU på treningssenteret Oxigeno på Grünerløkka.

  • Se bilder nederst i artikkelen.

BOSU er gruppetrening og alle skal ha hver sin ball. Høyttalerne slår ut låta «Raspberry Beret» av Prince, og instruktør Sandra Jasmin Lindstrøm setter i gang timen:

- Dere kommer nok til å falle av minst fem ganger, sier Lindstrøm, som har vært BOSU-instruktør i to og et halvt år.

- Husk å stå midt på BOSU-ballen. Bøy litt i knærne, stram magen og hopp opp og ned, fortsetter hun.

HVEM: Å se seg selv i speilet, hoppende opp og ned som en desorientert kanin gjør at treningen også er morsom. Man føler seg kanskje som den mest klønete i treningsrommet, men vi var heldigvis ikke de eneste som spratt av BOSU-en et par ganger. Den første gangen føles litt utrygt, men man skal merke fremgang alllerede etter et par økter. Treningen passer nemlig for alle, fordi det er enkel koordinasjon og intenisteten kan du i stor grad styre selv. BOSU passer derfor både for personer som er godt eller dårlig trent.

Omtrent etter en halvtime er vi litt tryggere på den blå ballen. Vi tør å hoppe litt høyere og armene følger også med på koordinasjonen, uten at vi faller av. Når man klarer å hoppe med, uten å bruke all energien på konsentrasjon, så blir også treningen tøffere. Kondisjonen blir også satt på prøve.

HVORFOR: BOSU passer godt for personer som mener de har dårlig balanse. Du får aktivisert indre stabiliserende muskulatur. Treningen er også bra om du har rygggplager.

- Terskelen er lav. Man trener kjernemusklene (mage og rygg). Men også ankler, knær, nakke, skuldre og hofte. Man kan trene både styrke og kondisjon. Balanse er en viktig del av det å trene BOSU, sier Lindstrøm.

KONKLUSJON: Det er Gwen Stefanis «Hollaback Girl» som er med på å avslutte timen, mens vi står på knærne på BOSU-en. Ut med venstre arm og høyre ben samtidig gjør nok en gang at balanse-selvtillitten får en knekk. Vi går over til å ligge på ryggen oppå ballen for å trene mage. En øvelse du merker tar skikkelig i magemusklene.

Noe rødsprengt i ansiktet puster vi rolig ut og forlater senteret, i god tro om at den blå ballen er en effektiv treningsform. BOSU ga mersmak.

Les også:

  • Vi testet siste pilatestrend fra New York. Det luktet ikke svette, men vanilje! Les mer her.
  • Lyst til å trene som Shakira eller Madonna? Verdensberømte Jamie King har koreografert en ny treningstime kalt «NIKE Rockstar Workout HipHop».Les mer her.

Max muskler på 1-2-3.

LES FLERE TRENINGSSAKER HER.

Promotion med annonselenker

Fritid- og treningsplaggene du trenger

Promotion med annonselenker

Siste sjanse: Opptil 60 prosent rabatt hos Boozt

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.