UREALISTISK MYE TRENING: Muskler trenger mer energi enn fett, men det er for mange urealistisk hardt arbeid å trene fram kropper som dette. Da er det greit å vite at veien til en sunn kropp er langtfra så tung som for disse to.

Nyttårsforsett

Tre myter om trening og vekttap

Start året med en dose fakta før du gir deg i kast med nyttårsforsettet.

Vi skriver nå 2017, og for mange betyr inngangen til det nye året nyttårsforsetter med "tren mer" og "gå ned i vekt" høyt på lista.

Vel og bra. Men som forsknings- og vitenskapsnettsiden The Conversation skriver, det er flere myter og misforståelser om trening og vekttap det kan være greit å avlive før en setter i gang.

Les også:  Styrketrening gjør deg mer intelligent, viser forskning

Nettsiden har notert seg noen spesielt hardnakkede myter:

VERDT DET? Å gå ned i vekt kun gjennom fysisk aktivitet, vil si at du må drive moderat trening i mellom 60 og 90 minutter hver dag.

Myte 1: Trening er den beste måten å gå ned i vekt på

Det er naturligvis bra å holde seg aktiv, men å trene for å gå ned i vekt er samtidig en av de aller vanskeligste måtene å gjøre det på.

Om du har et underskudd eller overskudd av energi avgjøres i større grad av hva vi spiser og hvilestoffskiftet - altså den mengden energi kroppen forbrenner når den hviler - enn av hvor aktive vi er.

Les også:  Personlig trener la på seg 30 kilo for å motivere overvektig kvinne

Helsedirektoratet anbefaler at vi er fysisk aktive i minst 30 minutter om dagen. Det er samtidig bare én av fem voksne personer som når det målet.

Og skal du gå ned i vekt gjennom trening anbefaler Helsedirektoratet å være fysisk aktiv i mellom 60 til 90 minutter hver dag.

Det vil si at å gå ned i vekt bare ved å være aktiv vil være urealistisk hardt arbeid for folk flest.

Den beste måten å gå ned i vekt på er gjennom å kombinere næringsrik men kalorifattig mat med normal fysisk aktivitet.

Les også: Slik får du kroppen til Brad Pitt i "Fight Club"

MYTE: Mange tror at trening ikke har effekt om du ikke tar skikkelig i.

Myte 2: Det skal gjøre vondt

En vanlig oppfatning er at når du du først trener så skal du ta i så det holder. "Er du ikke så støl dagen derpå, så tok du ikke hardt nok i".

Skal du ned i vekt gjennom trening, må du være forberedt på å gjøre mye av det. Men det er ikke dermed sagt at treningen skal være et blodslit.

Ifølge folkehelseinstituttet er helsegevinstene store allerede ved moderat trening, og forebygger blant annet type 2 diabetes, hjerte-karsykdommer, muskel- og skjelettplager og enkelte former for kreft.

Les også: Treningsknepet som faktisk virker!

Anbefalingen om 60 til 90 minutter med trening for å gå ned i vekt, gjelder trening med moderat intensitet - typisk det vi kaller for "mosjon". Det vil si en eller annen form for lettere trening tilsvarende rask gange eller liknende, og innebærer at pusten øker og at hjertefrekvensen øker til 60-75 prosent av det maksimale.

En studie som sammenliknet vekttap i grupper som trente hardt over kortere tid med grupper som trente moderat over lengre tid fant ingen vesentlig forskjell i vektnedgangen.

Det er med andre ord ikke nødvendig å trene så kroppen skriker om nåde for å gå ned i vekt, men en må være forberedt på å bruke mer tid enn den som trener hardt.

Les også:  Han spiste alle måltider på McDonald's - gikk ned 17 kg


MYE MUSKLER GIR ØKT ENERGIFORUK: Mye muskler trenger mer energi enn fett og øker hvileforbrenningen. Spørsmålet er om det er verdt innsatsen eller om det er andre treningsformer det er mer sannsynlig at du faktisk vil gjennomføre over tid?

MYE MUSKLER GIR ØKT ENERGIFORUK: Mye muskler trenger mer energi enn fett og øker hvileforbrenningen. Spørsmålet er om det er verdt innsatsen eller om det er andre treningsformer det er mer sannsynlig at du faktisk vil gjennomføre over tid?

Myte 3: Bare styrketrening vil hjelpe deg ned i vekt

En sterk og muskuløs kropp er bra for mange ting. Det gjør deg kapabel til å utføre en lang rekke oppgaver over tid, forhindrer skader og holder testosteronnivået oppe. For ikke å snakke om at du føler deg bra.

Den grunnleggende tanken om at styrketrening hjelper deg ned i vekt, er at muskler krever mer energi enn fett, og at hvileforbrenningen er høyere i en muskuløs kropp. Dette er ikke en myte.

Utfordringen er at å bygge muskler krever dedikasjon og mye hardt arbeid, og du må holde det gående. Muskler begynne å svinne allerede etter få uker dersom treningen uteblir.

Les også:  Slutt å telle kalorier!

Om dette ikke høres ut som en plan for deg, er det greit å vite at aerobisk trening eller utholdenhetstrening også er bra for å gå ned i vekt.

Faktisk kom denne studien fram til at utholdenhetstrening var mer effektivt enn styrketrening når det gjaldt vekttap, skriver The Conversation.

Et siste poeng er at det er mer sannsynlig at en fortsetter trening og aktivitet en trives med. Dersom du har større glede av en frisk tur i rask gange enn frisk økt med vektstanga på treningssenteret, bør du kanskje velge turen.

Kilder: Folkehelseinstituttet, The Conversation, Wikipedia

Promotion med annonselenker

Familieluksus til lavpris

Promotion med annonselenker

Familieluksus til lavpris

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.