MINST EFFEKTIVT: Skal du gå ned i vekt, er det ikke her du bør legge innsatsen.

Trening

Den mest effektive måten å gå ned i vekt på med minimal innsats, ifølge vitenskapen

Begynner nyttårsforsettet å briste allerede? Stol på vitenskapen, du trenger ikke å slave på tredemølla.

Når det gjelder å gå ned noen kg, holde vekta nede og kroppen i form er mantraet et de fleste har hørt mange ganger: Tren og spis sunt.

Men problemet mange erfarer, er at det ikke er samsvar mellom antall timer på treningsstudioet og antall kg i redusert fettvekt.

Så om en stikker fingeren i jorda, hva er egentlig mest effektivt: Å trene fire ganger i uka eller å velge salat istedenfor pommes frittes?

Vitenskapen har svar, og kanskje det du håpet på:

- Studier tyder på at når det gjelder vekttap, spiller hva du spiser en mye større rolle enn trening, sier Philip Stanforth til Business Insider.

Han er professor i treningsvitenskap ved Universitetet i Texas.

Les også: De 10 beste øvelsene for en sterk og stram overkropp

Årsaken er at trening krever mye mer tid enn å ikke spise en pose potetgull, og forbrenner mindre kalorier enn folk tror.

Stanforth forklarer det på denne måten:

En forbrenner omtrent sin egen vekt i kcal per kilometer. En person på 80 kg må dermed gå nesten 4,5 mil for å forbrenne 3500 kcal. Det er mye gåing. Samtidig kan én Snickers-sjokolade inneholde 400 kcal.

- Det kommer til å være mye enklere å kutte ut Snickersen enn å gå fem kilometer, sier professoren.

FULL AV ENERGI: En slik Snickers inneholder 80 gram sjokolade. Det tilsvarer over 400 kcal.

Les også: Jonny Benjamin skulle til å ta livet sitt. Ni ord fra Neil Laybourn reddet ham

En rekke studier underbygger hva Stanforth sier.

I en metastudie som så på resultatene av 20 forskjellige studier fant forskerne at mat med mye protein og lite kalorier bedre hjalp personer som hadde gått ned i vekt å holde vekten nede enn trening.

Likevel tyder forskning på at trening er viktig for å holde vekten stabil. Andre undersøkelser viser at folk som har gått ned i vekt og klarer å bli der, trener jevnlig i tillegg til å spise sunt.

Les også: 12 matvarer som kan redusere magefettet

I tillegg gir trening en lang rekke helsefordeler, og motvirker blant annet aldring, stress, depresjon og angst. Og jo mer muskler du har, jo flere kalorier forbrenner kroppen din.

Oppsummert: Vil du gå ned i vekt, juster dietten din. Vil du holde vekta nede, begynn å trene.

Promotion med annonselenker

Fritid- og treningsplaggene du trenger

Promotion med annonselenker

Siste sjanse: Opptil 60 prosent rabatt hos Boozt

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.