Foto: Benny Christensen Broom.no

TEST: Mitsubishi Outlander PHEV

Ny Mitsubishi gir deg en forsmak på morgendagens biler.

Høyreist, romslig og med firehjulstrekk. Mitsubishi Outlander har med sitt fornuftige, ujålete og folkelige uttrykk gått rett hjem i nordmenns hjerter.

Siden den nye – og tredje – generasjonen ble lansert for et år siden, har 3.200 eksemplarer funnet veien inn i norske garasjer. Suksess, kalles det på norsk.

Nå lanserer de imidlertid en helt ny, spennende og ikke minst revolusjonerende variant av den folkekjære bilen.

Hva er dette?

Bilen kalles for Mitsubishi Outander PHEV, som er en ladbar (plug-in) hybrid.

Bilen har intet mindre enn tre motorer, samt en solid batteripakke. Om vi begynner foran så finnes altså der en 2-liter bensinmotor på 121 hk og en skikkelig generator for strømproduksjon. Samt en elektrisk motor. Midt under bilen ligger batteriene og drivstofftanken, og på bakakselen finner vi nok en elmotor.

Til sammen gir dette en effekt på 202 hestekrefter.

Dette er ingen bensinbil som får litt hjelp av en elmotor. Her er det omvendt. Dette er i prinsippet en elbil som får hjelp av en bensinmotor.

Det er også den første SUV-en med så god plass, firehjulstrekk, mulighet for å trekke tilhenger på 1.500 kg som leveres som ladbar hybrid.

Bilen finnes i to utgaver. Begge velutstyrte. Intense koster 435.000 kroner. Spytter du i 25.000 kroner ekstra får du InStyle+ med navigasjonssystem med større skjerm, skinninteriør og 710 watts Rockford Fosgate-lydanlegg i tillegg.

Klikk her for å lese full test av bensinutgaven

Hvordan er den å kjøre?

Til tross for at bilen er svært teknisk avansert er den nesten forunderlig enkel å kjøre. Akkurat som en helt vanlig bil, faktisk.

Den ordner opp i alt sammen på egenhånd, og helt sømløst. Samtidig som man har mulighet til å overstyre noen funksjoner. Også det er enkelt. Det er bare å trykke på et par knapper.

Det som mange garantert vil sette pris på er at du her ALDRI går tom for strøm og at du dermed slipper rekkeviddeangsten som mange elbileiere sliter med.

Bakdelen er at på grunn av bensinmotoren så får man ikke elbilfordelene verken med avgiftsfritak eller mulighet til kollektivfelt, gratis bom, parkering og ladestasjoner.

Til gjengjeld kan du kjøre helt opp til hytta med hele familien, bikkja og all bagasjen, med fullt varmeapparat, i kø, motbakke og i 30 centimeter nysnø uansett hvor langt det enn måtte være – og å være sikret å komme helt fram.

Outlander PHEV kan kjøre inntil 52 kilometer på ren eldrift. I praksis så starter bensinmotoren ganske ofte. Ikke primært for å drive bilen, men for å lage strøm.

Det er svært sjelden at bensin motoren «griper inn», det er kun ved behov for ekstra moment / kraft og ved hastigheter over 120 km/t.

Bilen lades via en vanlig stikkontakt og det tar circa fem timer. Med hurtiglader «fyller» du på inntil 80 prosent av batterikapasiteten på 30 minutter.

Dette var førsteinntrykket når vi testet den

Hvordan er plassen?

Forsetene er harde i stoppen, men gode å sitte i. Dashbordet er oversiktlig og intuitivt. Det aller meste er pent og moderne, men materialkvalitet og finish ikke helt på BMW-nivå. Naturlig nok.

Plassen er veldig lik som i en alminnelig Outlander. Det vil si god både foran, i baksetet og i bagasjerommet. Oversikten er også god tatt i betraktning at bilen er så stor.

Men i motsetning til bensin og dieselvariantene, så leveres ikke denne hybridutgaven som sjuseter.

Bagasjerommet er også marginalt mindre. Vi snakker 463 liter, mot 477 på den vanlige. Det er plassen under selve bagasjeromsgulvet man har vært nødt til å knipe litt inn på.

Bilen kan også trekke tilhenger på inntil 1.500 kilo.

Det er med andre ord svært lite å sette fingeren på i forhold til brukervennlighet og plass.

Denne står kundene står i kø for å kjøpe

Finest utenpå eller inni?

Rent designmessig er det små forskjeller på hybriden og den alminnelige Outlander. Annen grill, nye helhvite LED-baklamper, hellakkerte fangertrekk og hellakkerte kanalskjørt utgjør forskjellen utvendig.

Også innvendig er den lik seg selv. Annen girspak – som egentlig ikke er girspak allikevel, og en stor skjerm med MYE informasjon om hva som skjer rundt deg og et par knapper ekstra utgjør hele forskjellen.

Nye Outlander, som altså kom i fjor, ble designet og forberedt som hybrid helt fra starten av.

Det gjør at denne bilen ikke føles som den er flikket på eller føles «ettermontert». Alle ting – enten det er snakk om elmotorer, batterier, drivstofftank eller kontrollenheter – er på sin vel gjennomtenkte plass, og har vært det helt siden planleggingsstadiet.

Jeg tror derfor det blir uavgjort mellom innvendig og utvendig her. Kanskje en liten hjemmeseier til alt du ikke ser eller tenker over, men som mang en japansk ingeniør har ligget søvnløs om natten og fundert nøye på ...

3720615

Går den bra?

Her er vår test av Outlander diesel

Dette kan gjøres svært enkelt med et «nei». Men la oss forklare.

Summerer man effekten fra de to elmotorene og bensinmotoren, har man en samlet teoretisk effekt på 284 hestekrefter.

I praksis så har man 202 hestekrefter. Det burde være mer enn nok det også, med tanke på at elmotorer gir maksimalt moment fra første omdreining.

Men girkassen – eller rettere sagt mangel på en sådan – gjør at bilen føles som den slurer litt ved akselerasjon.

0-100 km/t tar 11 sekunder, så det er absolutt ikke ille i det hele tatt. Hadde bilen hatt en liten dieselmotor hadde det vært mer enn godkjent, men vi har vent oss litt til at biler som går på – eller får hjelp av – strøm, er raske ...

Toppfarten er 170 km/t. Det holder for de fleste.

Bensinmotoren er med og driver bilen ifra 120 km/t, og grunnen til at toppfarten ikke er høyere er fare for varmgang i elmotorene.

Det som definitivt er hyggelig er forbrukstall og utslipp. Oppgitt bensinforbruk er – hold deg fast – bare 0,19 l/mil. Det er intet mindre en revolusjonerende lavt, med tanke på at dette er en fullverdig familiebil, med god plass til fem, raust bagasjerom og firehjulstrekk!

Det er bare en ting å gjøre: Vi løfter på hatten, bukker dypt og ærbødig, samtidig som vi gratulerer Mitsubishi. Dette er et fantastisk stykke ingeniørkunst!

CO2-utslippet blir dermed også hyggelig. Vi snakker kun 44 g/km. Det er ganske nøyaktig halvparten av hva en Toyota Prius Hybrid – som er mye mindre – slipper ut.

Ja, ja, det ser nå fint ut på papiret, tenker du kanskje? Vi har kjørt bilen nok til å kunne bekrefte at dette faktisk er mulig, selv om det skal innrømmes at vi ikke klarte å komme helt ned på de oppgitte tallene på vår testtur.

Les vår test av miljø-superbilen Fisker her

Hva er konklusjonen?

Mitsubishi ASX: Nå kommer noe mange har savnet

Konklusjonen er at bilen er genial. Du får på en måte to biler - i en.

Du kan kjøre den som en ren elbil til og fra jobb, butikk og trening med utrolig lave driftskostnader.

Så kan du laste inn familie, ski og oppakning – eller koble til tilhenger om du vil – og kjøre til fjells i helgene.

Firehjulstrekken sørger for god framkommelighet og du slipper helt rekkeviddeangsten som elbileierne er belemret med.

Likevel koster den ikke mer enn sammenlignbare konkurrenter som nøyer seg med å gå på «bare» bensin eller diesel.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.