Kongsberg Automotive er en av bedriftene som har funnet ut at automatiseringen har ført til at det lønner seg å flytte produksjonen fra Kina til Norge.
Kongsberg Automotive er en av bedriftene som har funnet ut at automatiseringen har ført til at det lønner seg å flytte produksjonen fra Kina til Norge. Foto: Kongsberg Automotive

Automatisering

To milliarder arbeidsplasser forsvinner - det kan være gode nyheter for Norge

Jobber med høy lønn kan kuttes - men vi kan stjele jobber fra Kina.

Side3 har den siste tiden skrevet en rekke saker om konsekvensene av automatisering, som ifølge ekspertene foregår i et langt høyere tempo enn mange er klar over.

Google mener at rundt to milliarder arbeidsplasser vil forsvinne på verdensbasis de neste årene. Men en bieffekt av automatiseringen som det er mindre kjent, er at Norge faktisk kan hente tilbake industriproduksjon som tidligere har blitt flyttet til lavkostland.

Kanskje Norge igjen kan bli en industrinasjon. For hvorfor skal man produsere noe på andre siden av kloden, for så å måtte frakte varene langt, når det ikke lenger er store horder av arbeidere med lav lønn som gjør jobben?

Lønnskostnader betyr mindre

Konseptet har fått det klingende navnet «homesourcing», som et motstykke til «outsourcing».

En rekke bedrifter har nemlig flyttet deler av sin produksjon hjem fra lavkostland, spesielt det siste året.

Administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli

- Vi ser en ny trend innen mekanisk produksjon. Arbeidslønnens andel av produksjonskostnaden er ikke så høy lenger, og da bortfaller mye av hensikten. Homesourcing og robotisering gir høyere kvalitet og bedriften får bedre kontroll, fortalte BI-professor Torger Reve til Teknisk Ukeblad tidligere i år.

Dette er en trend som trolig kan styrke seg fremover.

- Dette har jeg tro på. Når maskinene står for en stor del av produksjonen, betyr lønnskostnadene lite, sier NHOs Abelia-direktør Håkon Haugli til Side3.

- Koster det samme i India som i Norge

- Det er nesten ingen andre land som er så godt posisjonert for å høste frukter av automatisering som Norge. Å ha en 3D-printer koster det samme i India som i Norge. Da kommer andre faktorer inn som viktige, som stabile samfunnsforhold, lav risiko for jordskjelv og andre ting der Norge er sterke.

Skal du kjøpe inn for eksempel en 3D-printer, koster det ikke noe mer å ha den i et lavkostland enn i Norge.

Abelia mener høy kompetanse og omstillingsevne kan fremme Norge som attraktive når stadig skjer mer maskinelt.

- Den norske befolkningen er veldig gode på teknologi, så vi er mottakelige for endring. Det gjør at kostnadene for maskinell produksjon kan bli lavere i Norge.

- Dessuten nærmer vi oss en verden av mer skreddersøm. Masseproduksjonen er «litt over». Både miljøkrav og teknologien gjør det mulig og kanskje nødvendig. Fremfor å få 2000 skjorter fra India, kan du få det skreddersydd i butikken i Norge, sier Haugli.

Sparer til dels store summer

Direktør Knut E. Sunde i Norsk Industri forteller til Side3 at det nå begynner å bli mange eksempler på at norske bedrifter tjener til dels mye på å hente produksjonen hjem fra Kina.

Fra før er det kjent at Statoil ser ut til å spare store summer på å velge norske leverandører for sine største investeringer, fremfor løsninger fra Asia. Årsaken er at det viser seg å være billigere, og dårlig erfaring med asiatiske løsninger.

- Kongsberg Automotive på Raufoss produserer 30 prosent billigere enn de klarer i Kina. Plastos kunde innen oppdrettsnæringen flyttet produksjonen fra Kina til Norge på grunn av Plastos produktivitet. Berry Alloc flytter laminatgulvproduksjonen fra Kina til Magnor, der TronRud Engineering har bygget maskinene, sier Sunde til Side3.

Norsk Industri-sjef Knut E. Sunde.

Han fortsetter å ramse opp bedrifter som allerede har hentet hjem produksjonen.

- Jeg vet ikke om potensialet er sånn kjempestort for å hente hjem all masseproduksjon, men det at man henter hjem produksjonen sender noen viktige signaler til dem som vurderer å utvide. Dårlige erfaringer i utlandet og bedrede forhold i Norge gjør at hvis en bedrift på 400 ansatte vil utvide, så gjør de det kanskje i Norge fremfor å sende det ut.

- Det at vi har hatt så mange eksempler bare det siste året, viser at vi er ganske motstrøms sammenlignet med utviklingen de siste 40 årene.

Motivene er varierte

Sunde forteller at det er mange forskjellige årsaker til at norske bedrifter i stadig større grad ser verdien av å ha produksjonen hjemme.

- Den automatiseringen de klarer på Raufoss, får de ikke til i Kina, fordi det krever så mye kompetanse fra de som jobber med det og følger opp. I Kina trenger de mange flere til å gjøre den samme jobben, og selv om de tjener mindre, blir kostnadene høyere.

- Produksjonen skal følges opp, den skal programmeres,  omprogrammeres og driftes. I tillegg er det å ha produksjonen nær utviklingsfolkene viktig. En kan sitte vegg-i-vegg, fremfor å sitte på hver sin side av kloden med forskjellige tidssoner og forskjellig kultur. Det er på sånne ting du begynner å se de store fordelene.

Kina har også opplevd en voldsom kostnadsvekst, og har ifølge Sunde blitt 3-4 ganger dyrere bare siden 2008.

- De regnestykkene som ble laget for bare noen få år siden, gjelder ikke lenger, påpeker Sunde.

Pålitelighet

Et annet vesentlig poeng med å ha produksjonen nærmere der den skal brukes, er påliteligheten.

- Det har blitt veldig mye «just in time»-produksjon, der man lever av å være raskest og pålitelig. Lavkostkonkurrenter som produserer litt billigere, men som er ustabile på leveringstidspunktet, kan ikke konkurrere på områdene.

- En skal også huske på at det nå er blant annet en stor konkurs i skippingverdenen, der noen av verden største skip bare ligger uti havet og venter, som blant annet har utstyr til Johan Sverdrup. Den typen problemstillinger kan man bare kalle risiko, slår Norsk Industri-sjefen fast.

Ved å ha produksjonen nær der man skal bruke den, reduserer enkelt og greit risikoen.

Promotion med annonselenker

Slik sikrer du et godt førsteinntrykk på date

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.