Tesla-sjef Elon Musk er en av verdens mest suksessrike gründere. Han skapte sin formue gjennom først å selge et ukjent programvareselskap han startet, før han var med på å bygge opp PayPal og ble milliardær da eBay kjøpte selskapet. Pengene har han brukt til å startet romfartsselskapet SpaceX og overta bilprodusenten Tesla.
Tesla-sjef Elon Musk er en av verdens mest suksessrike gründere. Han skapte sin formue gjennom først å selge et ukjent programvareselskap han startet, før han var med på å bygge opp PayPal og ble milliardær da eBay kjøpte selskapet. Pengene har han brukt til å startet romfartsselskapet SpaceX og overta bilprodusenten Tesla.

Energi

Teslas nyhet kan starte en ny revolusjon

Glem bilene, dette kan bli en "game changer".

Tesla er i ferd med å bygge seg opp som en aktør som får like mye oppmerksomhet for sine nyvinninger som Apple. Med en av verdens mest suksessrike gründere ved roret har det ikke vært mangel på verken ambisjoner eller suksess.

På torsdag har selskapet annonsert at de vi lansere en helt ny produktserie, som ikke har noe med bil å gjøre.

Det handler om strøm - ikke elbiler

Kjernen av selskapets virksomhet ser ikke lenger ut til å være elektriske biler i seg selv, men elektrisitet generelt. Selskapet er i ferd med å bygge en gigantisk batterifabrikk i Nevada som etter sigende skal ha en kapasitet til å lage en halv million batteripakker til biler i året.

Til sammenligning var produksjonsmålet for fjoråret rundt 35.000 biler.

Nå har selvsagt selskapet større planer enn som så, men neste ukes lansering kommer til å handle om bruk av batterier på et helt annet sted enn i elbiler.

Det har tidligere vært foreslått at elbilenes batterier skal kunne kobles på "intelligente" strømnett, der den skal kunne lades når det er lav etterspørsel etter strøm - og levere strøm når det er høy etterspørsel.

Vil lagre strøm i huset ditt

Teslas annonsering neste uke skal ifølge en IR-representant for selskapet handle om en slags videreutvikling av denne ideen: Et helt eget batteri for hjemmet både hjem og for strømselskaper.

Eller sagt på en annen måte: Tesla har et ønske om å gjøre noe med kanskje den største problemstillingen når det kommer til strømproduksjon: Strøm som produseres kan ikke lagres i stor skala, kun brukes fortløpende.

Mens vannkraft stort sett kan justere produksjonen etter behovene, produserer vindkraftverk strøm når det blåser - og effekten på varmekraftverk er umulig å justere etter fortløpende svingninger i etterspørselen.

Derfor er det normalt masse overskuddskapasitet om natten, som rett og slett går til spille, mens det er sprengt kapasitet deler av dagen.

Strøm som produseres må brukes umiddelbart, ellers går den til spille. Teslas mål ser ut til å være å kunne lagre overskuddsstrøm både i sentralnettet og ute hos forbrukerne.

Noen har ment at dette er et glimrende utgangspunkt for å gjøre hydrogenproduksjon (elektrolyse) både miljøvennlig og økonomisk fornuftig,

Tesla tenker derimot annerledes. De skal etter sigende ha fått presset prisen på batteriteknologien ned til et nivå forskere tidligere har trodd først ville nås i 2020. Nå tyder alt på at de mener teknologien er moden for å rulles ut i relativt stor skala, både til vanlige husstander og til sentralnettet.

Les også: - Prisen på elbiler synker mye raskere enn antatt

Spar penger - utnytt strømmen som produseres

For det første vil større batterier gjør det mye, mye enklere for husstander å opprette mikokraftverk med enten sol eller vind - og utnytte strømmen når en faktisk har behov for det.

Mer relevant er det kanskje at batteriene kan lades med overskuddsstrøm om natten, og kan tilbyr strøm til alt fra vannkokere til varmtvannsberedere til aircondition når alle andre også skrur på strømmen på morgenkvisten.

Norske strømmålere skal i løpet av et par år byttes ut med nye, intelligente strømmålere som ikke bare måler hvor mye strøm du bruker - men også når på døgnet.

Selv i Norge er vi rett ved startstreken for en fremtid der strømprisen ikke lenger gjelder på dagsbasis, men på timebasis, og skal leses av ved intelligente strømmålere.

Det betyr at strømmen vil bli billig om natten, og dyr på morgenkvisten og ettermiddagen når alle kommer hjem fra jobb. Om du kan kjøpe strøm når den er billigst, vil det kunne bety store økonomiske besparelser - og mer effektiv utnyttelse av strømproduksjonen.

Også noe for sentralnettet?

Tesla skal også avduke det de omtaler som «a very large utility scale battery». Detaljene om dette er helt fraværende, men må etter sigende være en måte for strømselskapene å lagre overskuddsstrøm.

Om slike løsninger rulles ut i stor skala, er det duket for en total revolusjon når det gjelder strømproduksjon, der langt mindre strøm enn i dag må produseres - samtidig som det gjør det enklere å utnytte uforutsigbar fornybar energi.

En av de store utfordringene som det kan bli spennende å se er hvordan Tesla mener de kan håndtere utfordringen med at li-ion-batterier typisk tåler rundt 1000 ladesykluser. Ved hard bruk kan batteriet i verste fall lades opp og ut flere ganger i døgnet.

Pris er naturlig nok også et vesentlig poeng.

Noen svar får vi trolig på torsdag.

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.