Svært mange fly benytter en kontakt for hodetelefoner som ikke brukes noen andre steder, slik at du må bruke en overgang for å kunne bruke hodetelefonene dine.

Fly

Svært mange fly benytter en kontakt for hodetelefoner som ikke brukes noen andre steder, slik at du må bruke en overgang for å kunne bruke hodetelefonene dine.

Hvorfor er hodetelefon-pluggen på fly så rar?

«Idiotisk» løsning har flere forklaringer.

Vi har alle satt oss ned på et fly, tatt frem våre favoritthodetelefoner - og oppdaget at hodetelefonutgangen i flysetet er av en helt annen type enn den vanlige 3,5 mm minijack-pluggen du har.

I stedet for én pinne, trenger du en overgang til en spesialutgang med to pinner.

Les også: Hvis dette er fremtidens fly, da kan du glede deg

Vi i Side3 har til og med oppdaget at overgangen som fulgte med hodetelefonene ikke fungerer på grunn av formen på plasten.

Men hvorfor er det en slik idiotisk plugg på flyet som i praksis ikke brukes noen andre steder, og som gjøre at dine vanlige hodetelefoner fungerer?

En startet utviklingen med gummirør.

Begynte med luft i rør

Fly med hodetelefonutgang i hvert sete begynte å dukket opp på 60-tallet. Den gangen fant en ut at det beste kompromisset mellom pris og pålitelighet var å gå for hodetelefoner som rett og slett var basert på pneumatikk. Lyden ble rett og slett sendt gjennom to tynne rør, og ut til hvert enkelt sete. Her plugget en på hodetelefoner som lignet på stetoskop, som ledet lyden inn i øret.

Fordelen med dette var først og fremst at det var relativt pålitelig, at selve hodetelefonene i praksis bare var billige gummirør - og var ubrukelige utenfor flyet, noe som gjorde at flyselskapene kunne gjenbruke dem hele tiden.

Ulempen var derimot at lyden var elendig, og det var ingen mulighet til å justere lydstyrken for hver enkelt passasjer. Alle måtte dessuten høre på det samme.

Byttet teknologi

Noe bedre måtte på plass. Den tradisjonelle minijack-pluggen kunne være et åpenbart valg, men flybransjen valgte å gå i en annen retning:

De var allerede vant til å ha to utganger for sine pneumatiske hodetelefoner, og en valgte derfor en løsning der en koblet sammen to mono-plugger, fremfor en vanlig stereo-minijack.

Men hvorfor?

Det er ikke ett enkelt fasitsvar på dette, men det er et par gode argumenter for hvorfor det ble slik - da løsningen ble faset inn på slutten av 70-tallet:

1. Da løsningen ble introdusert var det ikke vanlig at folk hadde sine egne hodetelefoner med seg. I stedet ble det delt ut utlånshodetelefoner som ble samlet inn igjen på slutten av turen.

Ved å ha en egen standard på pluggen, gjorde de hodetelefonene som ble delt ut ubrukelige for andre formål, og dermed velger de færreste å ta dem med seg. Dette var ansett som en stor kostnadsbesparelse.

2. Minijack-pluggen består av tre ledere: Høyre, venstre og jord. Hvis bare én av disse brytes, kan en oppleve at begge kanaler kutter og passasjeren får ikke noe lyd i det hele tatt.

Ved å i stedet bruke to mono-plugger, var sannsynligheten mye større for at minst én av lydkanalene fungerte. Dette gjorde vedlikehold av systemene mindre kritisk, og dermed kuttet en kostnader.

Moderne fly har i stor grad faset ut dobbelt-pluggen slik at folk kan bruke hodetelefonene sine uten overgang.

Fases helt ut

Nye fly i dag har stort sett har faset ut disse dobbelpluggene til fordel for en «vanlig» plugg.

Flyselskapene har i all hovedsak sluttet med gratis utlevering av hodetelefoner, noe som gjør at svinnproblemet er mer eller mindre borte.

Viktigere er det kanskje at folk rett og slett stort sett har betydelig bedre hodetelefoner med seg når de reiser uansett, og ønsker å bruke sine egne kvalitetshodetelefoner fremfor billige løsninger en fikk utdelt på flyet.

Så gjenstår det selvsagt å se hvor lenge dette er en god løsning, om Apple klarer å presse frem minijackens død.

Les også: Dette flyet vil skyte deg ut i lufta og la deg lande med fallskjerm

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Shopping med annonselenker

Her er de nye Premier League-draktene

Reisetips med annonselenker

Verdens 3. beste by er norsk!

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

Les også


Til Nettavisen Til Side3

Redaktør: Lars Wærstad - Telefon: 02060

Ansvarlig redaktør: Gunnar Stavrum

Ønsker du å annonsere på Side3? Klikk her

Ansatte: http://blogg.nettavisen.no/category/ansatte/

Personvernpolicy

Informasjonskapsler (cookies)