"ONE MORE THING": Det fosskoker av rykter i forkant av Apples pressekonferanse den 9. september 2014. En større iPhone 6, større iPad Air og smartklokken iWatch er noe av det folk forventer å se. Men den virkelig store overraskelsen fra applesjef Tim Cook kan ligge i hva iPhone blir stand til. Foto: Pawan Kumar / Alamy All Over Press

"One more thing"

Er dette Apples virkelig store nyhet?

Glem ny design og stor skjerm. Apples nye plan vil forandre hverdagen din.

I forkant av pressekonferansen Apple holder den 9. september går det ikke lenge mellom hver gang det dukker opp en ny video eller skjermbilde av det som etter alt å dømme blir en tynnere og større iPhone 6 med 4,7 tommers skjerm.

Smartklokken iWatch får også nok av spalteplass, til tross for at det ikke finnes et eneste bilde som tyder på at den eksisterer.

Vi har fått flere smakebiter på operativsystemet iOS 8, som i praksis synes å være iOS 2.0. For første gang kan apper kommunisere med hverandre og utveksle funksjoner. Mulighetene i et mer åpent system som det, er utallige. Fordelene i form av brukervennlighet likeså.

Foruten en smartklokke vi ikke aner om eksisterer, er dette likevel bare oppgraderinger. Gode oppgraderinger, men likevel ingenting som kommer til å utgjøre de helt store forskjellene i hverdagen.

Ryktebørsen forteller imidlertid at Apple har noe i ermet som kan komme til å påvirke noe de fleste av oss gjøre flere ganger daglig: Å betale for noe.

Wired  siterte "kilder med kjennskap til saken" og skrev på tampen av august at Apple kommer til å annonsere en betalingsløsning for mobil den 9. september, og at dette vil være en av hovedavsløringene på pressekonferansen.

Kilden forteller at betalingsløsningen vil være knyttet til nettverksteknologien Near Field Communication (NFC). Apple har søkt om en rekke patenter som kan stemme overens med planer om gjøre iPhone om til en mobil lommebok. Detaljer i en patent fra januar 2014 forklarer hvordan NFC og Bluetooth kan kobles sammen for å fullføre en transaksjon mens sensitiv data blir lagret i en "en sikker del" i enhetens maskinvare. En annen beskriver en løsning som er var på hvor og i hvilken kontekst brukeren befinner seg.

Kort tid etter fulgte både nettsiden re/code og den kjente Apple-bloggeren John Gruber opp artikkelen i Wired med flere detaljer. Gruber antyder at Apples nye A8-prosessor vil inneholde en ny - og adskilt - medprosessor som vil bli brukt til å lagre betalingsinformasjon, antagelig i samband med Touch ID


MOBILBETALING: Stadig flere detaljer tyder på at Apple har planer om gjøre iPhone til en mobil lommebok.


Visa og Mastercard

1. september meldte både Financial Times og Bloomberg at Apple har inngått samarbeid med aktører som Visa, Mastercard og American Express. Fra før av har Apple gjort framstøt mot butikker over hele USA (og enkelte steder i Norge) for å få utplassert sin egen nærkommunikasjonsteknologi, iBeacon. Dette systemet er basert på Bluetooth. 

Wired-bloggen Innovation Innsights skrev tidligere i år at stadig flere aktører ser på løsninger for mobilbetaling. Norge er ikke et unntak. Flere norske selskap satser på mobilbetaling, deriblant Telenor og DnB med den foreløpige androideksklusive løsningen ValYou.

Appen mCash er norskutviklet og lar mobilbrukere betale varer og overføre penger til hverandre via mobilen. Selskapet har ifølge mobilen.no annonsert at betalingsterminaler fra Point fra nå vil støtte mCash som betalingsmetode.

MeaWallet er en annen norsk mobilbetalingsaktør. På selskapets blogg skriver de at mobilbetaling i hendene på Apple kan bli katalysatoren som får folk til å ta i bruk mobilbetaling i stor skala.

KAOS: Alle tror på mobilbetaling, men ingen samarbeider. Da blir det et kaos av løsninger - som ikke kommer forburkerne tilgode.

Komplett kaos

Teknologiredaktør Dan Frommer i økonomimagasinet Quarts er inne på de samme tankene. Han mener det komplette kaoset i markedet har hindret mobilbetaling fra å bli en suksess så langt.

- Årsaken ligger i et komplisert forhold mellom salgssteder, kortselskap, bealingstilbydere, mobiloperatører, mobilprodusenter og utviklere av forskjellige mobilbetalingsløsninger. Selskapene er så opptatt av å få sin del av kaka at de har mistet synet av behovet til folkene som faktisk skal bruke tjenestene, sier han til nettsiden The Loop.

Apple vil ikke være den første teknogiganten som forsøker seg på mobilbetaling. Google har lansert Google Wallet uten at det har blitt en suksess. 

- I motsetning til Google har Apple absolutt kontroll på hva som foregår på telefonene deres, så de kan sørge for at alle enheter støtter dered betalingssystem. Med tanke på Apples markedsandel, kan systemet være i lommen til millioner av brukere raskere enn noe annet, sier Frommer.

På toppen av dette kommer 800 millioner brukere som allerede har lagt sine kredittkortopplysninger i hendene på Apple gjennom iTunes. Med et riktig nivå av sikkerhet, som å kreve at en leser av fingeravtrykket sitt for å betale, kan Apple skape et inntrykk av et betalingssystem som er sikrere enn å "dra kortet". 

Forbrukerombudet bekymret

Hvor sikkert det virkelig er, vil garantert bli satt på prøve. Forbrukerombudet ser med bekymring på utviklingen mot mobilbetaling. For når noe går galt, hvem skal da ta regningen? Med kredittkort er det en grense for hvor mye du skal dekke selv ved misbruk du ikke selv er skyld i. Men dersom mobilen blir misbrukt på samme måte og betaling skjer via mobilregningen og ikke via et betalingskort, er du i utgangspunktet ansvarlig for hele misbruket.

Forbrukerombud Gry Nergård har tidligere gått hardt ut mot mobiloperatørene som ikke retter opp i denne ubalansen. Nå tar det verdensomspennende forbrukernettverket ICPEN (International Consumer Protection and Enforcement Network), tak i saken, melder mobilen.no.  Målet er å sikre forbrukerne like rettigheter uansett hvilket betalingsmiddel de velger, skriver Forbrukerombudet på sine hjemmesider.

Her er hva anatlytiker Ben Bajarin har å si om Apples sjanser for å lykkes med mobilbetaling:


Kilder: Wired, The Loop, MacRumors, Re/code, Mobilen.no, Daring Fireball, Financial Times, Innovation Innsights og Bloomberg.

Promotion med annonselenker

Pulsklokker: Her får du Polar, Suunto og Garmin billig

Promotion med annonselenker

Det beste tilbehøret du kan kjøpe i høst

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.