eDumper: En elektrisk variant av denne maskinen skal kunne gå døgnet rundt uten lading og i tillegg generere 200 kWh strøm om dagen.
eDumper: En elektrisk variant av denne maskinen skal kunne gå døgnet rundt uten lading og i tillegg generere 200 kWh strøm om dagen.

eDumper

El-lastebilen som aldri går tom for strøm

Ikke bare fungerer den uten påfyll av drivstoff, den må tømmes for strøm!

Evighetsmaskiner har vært en drøm for forskere og oppfinnere i mange, mange år - og det har ikke skortet på forsøk på å skape en maskin som aldri stopper.

Men nå ser det ut til at et forskningsprosjekt i Sveits er i ferd med å komme i mål - og vel så det. De har laget en elektrisk dumper som ikke bare aldri går tom for strøm - men som faktisk genererer strøm som sendes ut på strømnettet.

Må tømmes for strøm, ikke lades

Det hele kan høres for godt ut til å være sant, men teknologien er ganske enkel: Elmotorer kan ikke bare brukes strøm for å sørge for fremdrift, elmotorer fungerer også som generatorer når du bremser ned - såkalt regenerering av strøm.

Hemmeligheten her, ligger i at dumperen henter gruvemasse fra en lithium-gruve som ligger høyere i terrenget enn fabrikken massene skal leveres til. Det gjør at bilen er betydelig tyngre når den kjører nedover, enn når den kjører tom tilbake til gruva.

Fullastet generer maskinen rundt 40 kWh på vei ned til fabrikken, mens den bruker ca 30 kWh strøm for å kjøre tilbake opp. Det gjør at maskinen genererer 10 kWh per rundtur den gjennomfører, og den gjennomfører 20 rundturer om dagen.

Resultatet er at den skal generere 200 kWh mer strøm om dagen enn den benytter, og denne strømmen sendes så ut på strømnettet.

Store besparelser

Selskapet bak hevder man sparer rundt 50.000 liter diesel sammenlignet med en vanlig dumper som definitivt ikke genererer et overskudd på en slik rundtur.

Forutsetningen for at dette skal fungere er selvsagt at massene skal fraktes i nedoverbakke. Prinsippet kan til en viss grad sammenlignes med vannkraft, der store mengder vann fraktes fra et høyt nivå til et lavt nivå, og i bunn står den en turbin som "bremser" vannet og genererer strøm.

Den såkalte eDumper-maskinen var først tenkt utstyrt med et 600 kWh-batteri, men nå er det snakk om 700 kWh for å forbedre effektiviteten.

Til tross for at maskinen fullastet veier 110 tonn, har den en elmotor på «bare» 800 hestekrefter (590 kW) - men dreiemomentet er på hyggelige 9500 Nm.

Elektrisk buss har satt ny rekord

Med et batteri som er 6,6 ganger større enn Teslas største batteripakke, klarte Proterra å kjøre over 170 mil før batteriet ble tomt. Det er avstanden fra Oslo til Trondheim, tilbake til Oslo - og så videre til Bergen - før du til slutt må lade i Stavanger.

Dette er ikke det eneste spennende som skjer med elektriske tunge kjøretøy for tiden.

Bussprodusenten Proterra satt denne uken ny rekkevidderekord med en elbus - eller strengt tatt elektrisk kjøretøy som helhet:

På en bane i USA kjørte den 1772 kilometer før batteriet på 660 kWh gikk tomt.

Det er lenger enn fra Kristiansand til Bodø.

I praksis vil naturligvis ikke bussen gå like lang, men det viser at langtransport nå er innenfor rekkevidde for elektriske kjøretøy.

Promotion med annonselenker

Den perfekte bilen for norske forhold

Promotion med annonselenker

Den perfekte bilen for norske forhold

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.