Forbrukerombudet har nå gitt 80 bedrifter beskjed om å endre bruken av femsifret nummer.

Femsifrede nummer

80 bedrifter bryter loven - må fjerne 5-sifrede nummer

Store omveltninger fordi teleoperatørene nekter å gjøre endringer i prisene.

Rett før sommeren sendte Forbrukerombudet ut et brev til 80 norske bedrifter, med beskjed om at de brøt loven ved å benytte seg av såkalte femsifrede nummer til sin kundeservice.

Forbrukerombudet har gitt selskapene frist til 15. oktober med å endre praksis.

Selskapene som mottok beskjed er nærmest en liste over Norges viktigste selskaper, og inkluderte Telenor, Telia, If, DNB, Skandiabanken, Sparebank 1, Canal Digital, RiksTV, TV 2, ViaSat, Ruter, SAS, NSB, Color Line, Posten, Postnord, Harslund, Fortum, Sector Alarm, Virke, Coop, Trumf og mange fler.

Ny EU-dom forbyr denne typen nummer

Årsaken er en dom i EU-domstolen som slår fast at det er ulovlig for selskaper å tilby kundeservice-telefon med takster som er høyere enn for samtaler til vanlige mobil- og fasttelefonnummer.

- Å ringe slike spesialnummer koster 2-3 kroner minuttet hos flere tilbydere. Telefoner til kundeservice kan medføre venting, og det kan også ta tid å få løst problemet når kontakt oppnås, skriver Forbrukerombudet i sitt brev.

Det er irrelevant at selskapene selv ikke tjener penger på numrene, for i dag er det teleselskapene som får alle pengene.

De krever at selskapene endrer bruken av 5-sifrede nummer, og tilgjengeliggjør et vanlig telefonnummer for eksisterende kunder. Hvis de beholder 5-sifret nummer i tillegg, skal det klargjøres at dette kan være dyrt.

Forbrukerombudet gjør det også klart at forbudet gjelder alle former for spesialnummer, inkludert nummer som begynner på 800, 810, 815 og 850.

Komunikasjonsdirektør i Telenor Norge Torild Uribarri.


- Vi vil endre praksis

Telenor gjør det klart overfor Side3 at de vil følge Forbrukerombudets pålegg.

- Telenor kommer til å endre praksis for innringing til egen kundeservice i tråd med Forbrukerombudets anmodning. Vi har ikke besluttet endelig hvilken løsning vi skal implementere, men ny løsning skal være på plass innen fristen som er 15. oktober i år, sier kommunikasjonsdirektør Torild Lid Uribarri i Telenor.

Det er det faktum at Telenor og andre teleselskaper tar seg ekstra betalt for disse 5-sifrede numrene som gjør at bedrifter over hele landet nå må endre praksis. Selskapet er ikke villig til å endre på det.

- Hele bransjen har over tid hatt høyere innringerpriser på spesialnummer og Telenor har noen av de laveste prisene på spesialnummer. Bedrifter har alltid hatt mulighet for å velge å bruke andre nummerserier enn spesialnummer til sin kundeservice, men mange har valgt å benytte for eksempel 5-sifrede nummer da funksjonaliteten bak 5-sifrede nummer er spesialtilpasset for behov i kundeservice, sier hun.

- Vi vil ha dialog med våre berørte bedriftskunder om mulige løsninger slik at også de kan gjøre sine implementeringer innen fristen fra Forbrukerombudet, slår hun fast.

Disse selskapene har fått beskjed om å endre nummer

 

TeliaSonera Norge AS (Telia, Chess, OneCall, MyCall)

Telenor Norge AS (Talkmore)

ICE Communications Norge AS

Chili Mobil AS

DNB ASA (DNB Bank ASA, DNB Skadeforsikring AS, Cresco Kjøpekort AS og Cresco

If Skadeforsikring NUF

Skandiabanken ASA

SpareBank 1 Nord-Norge

SpareBank 1 Østlandet

Sparebank1 SMN

Sparebank1 SR-Bank ASA

Gjensidige Forsikring ASA (+Gjensidige Bank og OPP finans)

Danske Bank NUF

Bank Norwegian AS

Ya Bank AS

KLP Banken AS

Storebrand ASA (Storebrand Bank ASA og Storebrand Forsikring AS)

Tryg Forsikring NUF

Nemi Forsikring AS

Codan Forsikring NUF

NextGenTel Holding ASA (NextGenTel + Telio)

Homenet AS

Canal Digital Kabel TV AS

Canal Digital Norge AS

GET AS

Altibox AS

RiksTV AS

Netflix Luxembourg s.a.r.l

Hbo Nordic Services Norway AS

ViaSat AS

TV2 Sumo

Transport

Ruter AS

Skyss

AtB AS

Agder kollektivtrafikk AS

Kolumbus AS

Sas Norge AS

Norwegian Air Shuttle ASA

NSB AS

Fjellinjen AS

Bergen Bompengeselskap AS

Nye Kristiansand Bompengeselskap AS

Vegfinans AS

Vegamot AS (tidl.: Trøndelag Bomveiselskap AS)

Norges Automobil-Forbund (NAF)

Fjord Line AS

Color Line AS

Stena Line Norge AS

Posten Norge AS

Postnord AS

NorgesEnergi AS

Fjordkraft AS

Hafslund ASA (Hafslund Strøm AS og Hafslund Nett AS)

Fortum Markets AS

Eidsiva Energi AS (Eidsiva Marked AS og Eidsiva Nett AS)

Los AS

BKK AS

TRØNDERENERGI AS

Troms Kraft Nett AS

Agder Energi Nett AS

Sector Alarm AS

Falck Redning AS

Verisure AS

Godtlevert.no AS

Adams Matkasse AS

KOLONIAL.NO AS

Coop Norge Handel AS (medlemsservice)

Trumf AS (Kiwi Pluss og MinMeny)

MENY AS (Nettbutikk)

Elkjøp Norge AS

Byggmax Norge (NUF)

Coop Norge Handel AS

LØVENSKIOLD HANDEL AS (Maxbo)

IKEA AS

Hovedorganisasjonen Virke

Norges Taxiforbund

IKT-Norge

Energi Norge

Finans Norge

Norske Vegfinansieringsselskapers Forening (Norvegfinans)

Norges Parkeringsforening (Norpark)

Elektronikkbransjen

Kollektivtrafikkforeningen v/Ruter

Mediebedriftenes landsforening

Promotion med annonselenker

Salg på premiumvarer hos Zalando

Promotion med annonselenker

Salg på premiumvarer hos Zalando

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.