Foto: Craig McDean / Tommy Hilfiger
Foto: Craig McDean / Tommy Hilfiger

Intervjuet

Eksklusivt: S3 møtte Tommy Hilfiger

Få amerikanske designere er mer kjent enn Tommy Hilfiger. Vi fikk et eksklusivt møte med den legendariske moteskaperen.

Del på facebook Del på twitter Del på google+ Daniel Bratterud

Moteansvarlig Daniel Bratterud med Tommy Hilfiger under London Fashion Week. Foto: Mediehuset Nettavisen

Thomas «Tommy» Hilfiger er i den britiske hovedstaden i samme ærend som oss – herrenes moteuke, London Collections Men (LCM). Her skal han presentere sin nye dressmodell THFLEX Rafael Nadal Edition, som han har utviklet i samarbeid med tennisspilleren.

- Jeg har støttet LCM siden starten for åtte sesonger siden, og elsker å være tilbake i London, forteller Hilfiger når vi møter ham i showroomet i Brompton Road.

Dyslektisk

Det er kanskje ikke så rart Hilfiger trives i London, med det pulserende livet og den rike musikkhistorien.

- Jeg har alltid elsket musikk og rock, og ikke minst var jeg svært inspirert av briter som The Beatles og The Who. Jeg har dysleksi og har aldri vært særlig trent, så skole og sport var ikke mine største styrker, forklarer han.

Sommerkolleksjonen for 2016 er inspirert av glamorøs øyhopping på 50-tallet, da det å reise med stil var like viktig som reisen i seg selv. Foto: Tommy Hilfiger

Hilfiger så et hull i motemarkedet, som han ønsket å fylle.

- Mye av den amerikanske moten på 60-tallet var på mange måter kjedelig. Jeg ville at folk skulle kle seg bedre, så jeg startet min egen butikk kalt «People’s Place» i New York i 1969, forteller Hilfiger.

Til å begynne med gikk det strålende, og Tommy tjente sin første million under denne perioden. Syv år etter var det tilsynelatende slutt.

- I 1976 var jeg konkurs, hvilket var veldig tøft. Det har på ingen måte bare vært fryd og gammen opp igjennom, og jeg har også gått igjennom en skilsmisse, noe som aldri er enkelt, forteller Tommy Hilfiger åpenhjertig til S3.

Senere i år kommer 64-åringen ut med en selvbiografi, som forteller om både opp- og nedturene til motemogulen fra New York.

Se våre Tommy Hilfiger-favoritter lenger ned i saken.

Kjendisene som endret alt

Her er Tommy (bakerst) med mor, far og sine åtte søsken. Foto: Tommy Hilfiger

Tommy Hilfiger har heldigvis hatt et stort nettverk rundt seg. Han har hele 8 søsken, i tillegg til fem barn selv.

- Familie er utrolig viktig for meg, og jeg hadde aldri klart det uten dem. Det er på mange måter familie jeg har bygget dette imperiet opp rundt.

Det var på 80-tallet det snudde for ham. Etter å ha jobbet med å utvikle flere merker, fikk han i 1985 støtte til å starte Tommy Hilfiger Inc. slik vi kjenner det i dag.

Etter hvert kom 90-tallets kjendisbølge som endret klesbransjen totalt. Nå var det ikke bare modeller som la lista for klestrendene.

- Musikkartister ble mer og mer gjeldende. Artister som Usher, Britney Spears, Aliyah og Lenny Kravitz ble alle frontfigurer for Tommy-brandet, mimrer Hilfiger.

- Da eksploderte det. Vi gikk fra å være på noen måter kjedelige til å få et veldig kult re-design. Unge folk begynte å bruke klærne våre, og med pop- og hip-hop-stjernene ble Tommy Hilfiger virkelig en livsstil.

Designet for aktive menn

Den sporty THFLEX-kolleksjonen for sommeren 2016 ble presentert under New York Men's Fashion Week. Foto: Tommy Hilfiger

Med nåtidens fokus på sportstøy og sporty elementer i antrekkene, er det bare naturlig at idrettsstjerner har større påvirkningskraft i motebransjen – noe Tommy Hilfiger har fått med seg.

Designeren lanserte nylig linjen THFLEX Rafael Nadal Edition, med tennisesset i spissen.

- THFLEX-kolleksjonen er sterkt inspirert av vår luksuslinje Tommy Hilfiger Tailored, og fokuserer på skredderkunst, moderne silhuetter og tekniske stoffer, designet for aktive menn.

Tommy Hilfiger og Rafael Nadal har vært venner i en årrekke, og jobber nå tett sammen. her under lanseringen i New York. Foto: Bulls

- «Rafa» og jeg har vært venner lenge, etter at vi ble kjent i Monaco for mange år siden. Både han og familien er fantastiske mennesker, forteller Hilfiger om den spanske verdensmesteren.

- Han er en klar ener når det kommer til sport, og det var helt naturlig for meg å ha ham som frontfigur for kampanjen.

De fire store

Man snakker ofte om «de 4 store» innen amerikansk, mannlig herredesign: Ralph Lauren, Calvin Klein, Perry Ellis – og selvsagt Tommy Hilfiger.

I showroomet henger et eksemplar av Tommy Hilfigers kampanje fra 1985. Foto: Daniel Bratterud / Mediehuset Nettavisen

Hva er det som skiller Tommy Hilfiger fra andre All-American brands?

- Vi streber alltid etter å gjøre noe unikt, og har familien i sentrum. Vi har veldig fokus på imaget vårt, og ikke minst kvalitet. Merket skal også være tilgjengelig, og folk skal ha råd til å kunne kjøpe det.

Hvem er Tommy Hilfiger-mannen?

- Han er bereist og sporty, og trenger ikke vise seg fram så altfor mye. Han er veldig stilig på en diskré måte. Han kjøper i all hovedsak ting for sin egen del, for å selv føle seg vel. Og han kjøper ting som varer en evighet.







Se våre Tommy Hilfiger-favoritter, med lenker til hvor du får tak i plaggene under:

Tommy Hilfiger Tailored er skreddersøm på høyt nivå uten at det er overpriset. Dette er plagg du kommer til å ha lenge, og som enkelt lar seg kombinere.

Dress: 4195, Skjorte: 649, Frakk: 3095, Sko: 1495, Klokke: 1895, Dataveske: 1395, Belte: 399

Dress, skjorte og frakk: Tommy Hilfiger Tailored. Sko, klokke, dataveske og belte: Tommy Hilfiger


En klassisk look bestående av sort dress med hvit skjorte kan lett gjøres moderne og sporty ved å legge til elementer i blått, gjerne i mer tekniske stoffer. Å ha en Tailored-dress i skapet er for øvrig en perfekt base.

Frakk: 3100, Dress: 4500, Skjorte: 800, Klokke: 1795, Sko: 1495, Skulderveske: 999

Frakk, dress og skjorte: Tommy Hilfiger Tailored. Klokke, sko og skulderveske: Tommy Hilfiger


Tommy Hilfiger er kjent for sitt sporty tøy, og har selvsagt et enormt utvalg fremdeles. Oppgrader gymbagen med anbefalingene under, og tren hakket mer stilig.

T-skjorte: 449, Skinnjakke: 4595, Sneakers: 849, Ryggsekk: 999, Treningsjakke: 849, 3-pack boxere: 449, Treningsbukser: 999

T.skjorte, joggesko, treningsjakke og treningsbukser: Hilfiger Denim. Skinnjakke, ryggsekk og boxere: Tommy Hilfiger


Avslappethet er grunnlaget i hele Hilfiger-filosofien, og merket leverer fremdeles plagg med casual eleganse. Gå for basisplagg som disse, og husk at ruter kommer til å regjere fremover.

Skjorte: 799, Klokke: 1395, Lommebok m/nøkkelring: 799, Jakke: 2995, Jeans: 1095, Skjerf: 399, Genser: 999, Sko: 1395

Jakke: Tommy Hilfiger Tailored. Resten: Tommy Hilfiger


Les også: Tommy Hilfigers 5 anbefalinger til menn.