VIL UNNGÅ IS PÅ VINGENE: Når pilotene reduserer motorkraften for å gå inn for landing, genererer motorene mindre varme. Dette øker faren for isdanning. Piloter opplever en flyreise ganske annerledes enn «sivile» passasjerer når de selv ikke sitter bak spakene.

Reise

Pilot: - Det er ikke turbulens vi er bekymret for

Piloter som ikke er på jobb, er oppmerksomme på helt andre ting enn folk flest når de er om bord på fly som passasjerer.

For mange av oss er en flyreise en gyllen mulighet til å koble ut noen timer uten distraksjoner. Du kan se en film, lese en bok eller kanskje sove noen timer uten at noen ser rart på deg.

Men for personer som arbeider som piloter eller innen luftfart, kan en opplevelse som passasjer være litt annerledes. Samtidig som du dupper av i setet ditt, er en pilot opplært til å få med seg og registrere alle de små tingene i kabinen du som «sivil» ikke tenker over.

Nettsiden Business Insider har pratet med forskjellige personer innen flybransjen for å høre hvordan det er for dem å ta fly når de selv ikke sitter bak spakene.

Ising

Mange opplever turbulens som svært ubehagelig på en flytur. Men skal vi tro pilotene Business Insider har pratet med, er selv ikke kraftig risting det som bekymrer.

- Turbulens er ikke noe som kan føre til en ulykke eller som utgjør en sikkerhetsrisiko, sier pilot og assisterende professor ved Metropolitan State University of Denver, Tanya Gatlin.

Men det er noe annet de kan stirre ut av vinduet for å se etter ...

Gatlin forteller at piloter er mer bekymret for is som skal legge seg på vingene. Det kan skade instrumentene eller andre viktige deler på flyet.

Frost på oversiden av parkerte fly er særlig farlig fordi lufthastigheten på oversiden av vingen reduseres og flyet mister løfteevne. Dette har ført til flere flyhavarier.

Ising på fly fører til økt luftmotstand og til at vingenes strømlinjeprofil endres slik at løfteevnen reduseres. Ising på haleflate og ror kan gjøre det vanskelig å holde flyet under kontroll, ising på propellene reduserer deres effekt, ising i jetmotorenes luftinntak kan tette dem til.

Det er nettopp derfor fly avises og sprayes inn med materiale som skal forhindrer at is skal legge seg på flyet.

Problemer kan likevel oppstå i når fly går inn for landing. For å få flyet ned på bakken, må pilotene justere ned motorkraften som gjør at de ikke genererer like mye varme som når flyet tar av. Dette øker faren for isdanning.

Lukt

Foruten avgassing fra sidemannen, er det andre lukter piloter og flyentusiaster prøver å holde nesen klar for under en flytur. Uvanlige lukter kan være en sterk indikator på at noe ikke er som det skal.

- Lyder er alltid nyttig å lytte etter, men en kabin er ofte relativt isolert fra lyder som kan indikere et problem. Derimot er lukt noe man kan oppdage raskt og noen lukter, som bensin eller bremsevæske, er veldig distinkte, skriver tidligere helikopterpilot og sikkerhetsekspert, Tom Farrier, på Quora.


LUKT: Flykroppen er så isolert at lyd ikke er en god pekepinn om noe kan være galt eller ikke. Uvanlig lukt er derimot en sterk indikasjon.

LUKT: Flykroppen er så isolert at lyd ikke er en god pekepinn om noe kan være galt eller ikke. Uvanlig lukt er derimot en sterk indikasjon.

Kommunikasjon om forsinkelser

Punktlighet er viktig for både reisende og piloter, men med millioner av flyvninger hver eneste dag er forsinkelser ofte uunngåelig. Men skal vi tro pilot Patrick Smith og mannen bak reisebloggen «Ask the Pilot», er det lite som irriterer passasjerer mer enn dårlig kommunikasjon om hvorfor man er forsinket.

- Jeg blir veldig frustrert når jeg sitter om bord et fly og det er en forsinkelse der vi blir sittende på rullebanen i 25 minutter uten at et ord blir sagt. Eventuelt blir ting forklart på en så vag måte, at det bare gjør  deg som passasjer mer frustrert, sier Smith.

Den erfarne piloten sier at de alle fleste passasjerer har forståelse for at forsinkelser kan oppstå, men da må de få beskjed om hvorfor.

- Forsinkelser er noe alle kan forstå, så lenge man kommuniserer og forklarer, sier han til Business Insider.

Nødutganger

Mange slår på musikken eller leser i egen bok så fort kabinpersonalet starter med sikkerhetsinstruksjonene. Men piloter vet godt hvor viktig det er å få med seg slike instrukser.

- Jeg kikker meg alltid rundt for å se hvor nærmeste nødutgang er. Når den er lokalisert, teller jeg antall seter det er mellom meg og nødutgangen. På denne måten vet jeg hvor langt det er, uansett om kabinen er mørkelagt, under vann, det er røyk eller flyet skulle være opp-ned, forteller en av pilotene Business Insider har pratet med.

Han legger til at det ofte kan være lurt å telle ved å ta på hvert sete som er mellom din plass og nærmeste nødutgang. Slik kan du finne frem i blinde, dersom et uhell skulle inntreffe.

Shopping med annonselenker

Green Week: Toppsalgene denne uken

Promotion med annonselenker

Salget du ikke må gå glipp av!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.