Nye Nissan Leaf vil koste 284.000 kroner i Norge

Her er bilen som kan bli den mest solgte elbilen verden over i 2018.

Endelig lanserte japanske Nissan den nye versjonen av elbil-suksessen Leaf. Bilen som lenge har vært Norges mest solgte elbil.

Og det er en kraftig oppgradert bil som ble presentert i det gedigne direktesendte showet fra Japan natt til onsdag norsk tid.

Første modell ut har batteritype Lithium-ion med en kapasitet på 40 kWh, som ifølge Nissan gir en rekkevidde på 400 kilometer i henhold til det japanske testregimet. Dette er imidlertid kjent for å være upålitelig, den mer troverdige EPA-standarden er forventet å ligge rundt 240 km.

I tillegg vil det i løpet av året komme en utgave med 60 kWh-batteri - det samme som Opel Ampera-e - noe som vil gi en teoretisk rekkevidde på over 500 km.

Kraftigere motor

Motoren yter 110 kW (cirka 150 hestekrefter) og har et dreiemoment på 320 NM. Dette er kraftig opp fra dagens utgave på 80 kW.

Hurtigladeren er derimot uendret. Det er fortsatt snakk om 50 kW-lader (Chademo).

Normal lading med 6kW-lading tar 8 timer, 3kW-lading tar 16 timer. Det er tilsvarende dagens Leaf, og blir omtalt med skuffelse i en del medier.


Slik ser nye Nissan Leaf ut bakfra.

Slik ser nye Nissan Leaf ut bakfra.

Den nærmeste konkurrenten blir utvilsomt Opel Ampera-e, men den har den enorme ulempen at den har 16 måneders leveringstid.

- Mens Opel nå snakker om levering i 2019 hvis du bestiller i dag, er det håp om at du kan få en ny Leaf til våren - kanskje allerede vinteren. Siden Leaf fortsetter å være hyggelig priset, har den potensial til å bli en virkelig storselger i Norge, sier Side3s motorekspert Magnus Blaker.

- Snakker vi "Tesla-killer", her?

- Det kommer an på hva du legger i begrepet. At den kan selge mer enn Model 3, er svært sannsynlig fordi prisen blir betydelig lavere. Men om det er en bedre bil enn Teslas teknologi- og ytelsesbombe? Det tviler jeg mer på.

- Det blir også spennende å se hvor mye mer de skal ha for 60 kWh-varianten.

Kommer til Norge i januar, koster 283.900 kroner

Nissan i Norge sier at norsk pris blir 283.900 kroner for lanseringsmodellen. I første gang er det kun snakk om en såkalt «Launch Edition» som kan bestilles. Det eneste du her kan velge er fargen: Svart eller en hvit/grå variant.

Varianten er svært velutstyrt, med blant annet metallic lakk, LED-lys, infotainment med Apple Car Play, varmepumpe, Around View-system, ryggesensorer, varme i ratt og oppvarmede bakseter.

- Utstyrspakken er egentlig oppsiktsvekkende god. Det er ikke mange biler som leverer en så god utstyrspakke som standard, og spesielt det at du får varme i baksetet som standard er nesten uhørt, sier Blaker.

Til sammenligning begynner VW e-Golf på 299.000 kroner, og du må regne med noen titusener i ekstrautstyr. Opel Ampera-e koster til sammenligning 330.000 kroner.

Her er hele utstyrslisten til Nissan Leaf Launch-Edition. Klikk på bildet for å åpne PDF-en.


Her er nye Nissan Leaf, fotografert fra flere ulike vinkler.

Her er nye Nissan Leaf, fotografert fra flere ulike vinkler.

Slik ser nye Nissan Leaf ut rett forfra.

Dagens 30 kWh-modell begynner på rundt 225.000 kroner i Norge - men da med et helt annet utstyrsnivå enn på den nye Leaf.

Mye ny teknologi

Når det gjelder ny teknologi var det kanskje én detalj japanerne annonserte som kan bli interessant for nordmenn. Nye Nissan Leaf er klartgjort for såkalt vehicle-to-grid-kapasitet, det vil si at bilens batteribakke kan brukes til å gi strøm hjemme.

Les også: Staten vil at du skal installere svindyre batterier hjemme. Derfor skal strømprisene nå skrus til himmels


Slik ser cockpiten ut i den japanske versjonen av nye Nissan Leaf. Her til lands vil rattet selvsagt være på motsatt side.

Slik ser cockpiten ut i den japanske versjonen av nye Nissan Leaf. Her til lands vil rattet selvsagt være på motsatt side.

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Nissan fuses pioneering electric innovation and ProPILOT technology to create the new Nissan LEAF: the most advanced electric vehicle for the masses

Propilot

Bilen er klargjort for halvautomatisk kjøring gjennom teknologien Pro Pilot, og er utstyrt med en ny type pedal som langt på vei gjør bremsepedalen overflødig. En tradisjonell bremsepedal er på plass i bilen, men tanken er at denne kun brukes ved full stopp og i nødsituasjoner.

Den såkalte e-pedalens funksjoner tas i bruk ved hjelp av en knapp i konsollen. I praksis er det slik at motorbremsen som regenerere strøm i elbiler i mange tilfeller gjør den tradisjonelle bremsepedalen overflødig.

Som en del av selvkjøringsteknologien Pro Pilot skal Nissan Leaf kunne parkere seg selv via Pro Pilot Park.

Det skal fungere ved hjelp av ett tastetrykk på dashbordet.

Nye Leaf har flere sensorer som stopper bilen om det er fare for kollisjon med kryssende trafikk bakfra.

Du ser hvordan det i teorien skal fungere i videoen under:

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på iPhone her

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på Android-telefon her

Shopping med annonselenker

Siste sjanse: 60% rabatt på merkeklær

Promotion med annonselenker

De 10 hotteste merkene for menn nå

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.