OTTA: Vakker natur, hustrig kaiområde. Tur-retur Oslo-vestlandet ble det ladet på Flå, Hol, Kinsarvik, Haukeliseter fjellstue, Seljord, Kongsberg og Oslo.
OTTA: Vakker natur, hustrig kaiområde. Tur-retur Oslo-vestlandet ble det ladet på Flå, Hol, Kinsarvik, Haukeliseter fjellstue, Seljord, Kongsberg og Oslo. Foto: Terje Bjørnsen Egmont Publishing

Nissan Leaf mot VW e-Golf

Vi testet rekkevidde på Nissan Leaf 2018 mot VW e-Golf: - Vesentlig forskjell i forbruk

TEST: Hvordan er rekkevidden på nykommeren Nissan Leaf 2018 med større batteri mot bestselgeren e-Golf? Forbruket på Leaf er så mye høyere at det ikke hjelper med større batteri. Se video!

Hvordan er nye Nissan Leaf 2018 sammenlignet med storselgeren VW e-Golf? Og hvordan er det å kjøre 73 mil med dem i svært varierende vær og føre, over to av de tøffeste fjellovergangene i Sør-Norge?

For å ta det siste først: Selv om de kompakte elbilene får stadig bedre rekkevidde, blir det fortsatt fryktelig mye lading.

Seks ladinger underveis, pluss enda en tilbake i Oslo. Ladetiden ligger på 30 til 45 minutter, med avvik i begge retninger. Etappene mellom hver lading er på mellom ni og 13 mil. Etter tøffe etapper med mye stigning og dårlig vær, er batteriene ganske tomme. Andre ganger kunne vi kjørt flere mil videre, men det er ikke alltid slik at ladestasjoner står akkurat der det passer.

Langtursflyten og milslukingen du kjenner fra en «vanlig» bil, vil du ikke få med Nissan Leaf eller e-Golf. Det blir for mange stopp.

Både Leaf og e-Golf er eiendommelig lettkjørte biler. Leaf har mest krefter (150 hk/320 Nm mot 136 hk/290 Nm i e-Golf), men likevel er det e-Golf som gir den friskeste kjøreopplevelsen.

Se video av testen her:

Det føles som om den ligger tettere til veien og er mer reaksjonsvillig og hendig. Du får en liten dose sportslighet, men uten komfortulemper. Den føles også litt mer påkostet – litt mer premiumkompaktbil, om du vil – enn konkurrenten.

Da Nissan lanserte Leaf, var merkets folk opptatt av å få fram at dette skulle være en rimelig elbil for folk flest. Pris på Nissan Leaf starter på  236.000 kroner (uten leveringskostnader), 80.000 kroner mindre enn e-Golf.

VI MENN BIL: Les hele testen av Nissan Leaf 2018 mot e-Golf i Vi Menn Bil #2. Klikk her for å abonnere på Vi Menn.

Mellom testbilene, som begge har alt av utstyr, skiller det mindre (330.000 mot 370.000 kroner). Vi merker prisforskjellen på enkelte detaljer, som at Leaf mangler lengdejustering av rattet. Det er en uvanlig mangel i 2018, selv i billigbiler, og det gir mindre god sittestilling for begge testsjåfører.

Uansett er den nye Leaf en solid oppgradering sammenlignet med den forrige generasjonen.

Nissan Leaf 2018 mot e-Golf: Golf vinner på rekkevidde

Gjennom hele runden har Nissan Leaf høyere forbruk enn e-Golf. Det har en følge vi ikke hadde ventet på forhånd:

Til tross for at Leaf har størst batteri (40 mot 35,8 kWt), er det e-Golf som har lengst maksimal rekkevidde.


KINSARVIK: På etappen hit, over fjellet i uvær, brukte Leaf en god del mer strøm enn e-Golf.

KINSARVIK: På etappen hit, over fjellet i uvær, brukte Leaf en god del mer strøm enn e-Golf.

Langtursflyten og milslukingen du kjenner fra en «vanlig» bil, vil du ikke få med Nissan Leaf eller e-Golf. Det blir for mange stopp. Motorekspert Øyvind Jakobsen

Størst forskjell er det på de tøffeste etappene med flest høydemeter stigning og den laveste utetemperaturen. På strekningen Kinsarvik til Haukeliseter fjellstue, som inneholder to massive stigninger og «målgang» på 1000 moh., er stipulert maksimal rekkevidde for Leaf nede i 155 km.

På lette etapper i noen få varmegrader er forskjellen i maksimal rekkevidde temmelig liten. Her får vi, ikke uventet, de beste resultatene: Begge bilder har en maksimal rekkevidde på rundt 25 mil.

Konklusjon:

VW e-Golf er best, men Nissan Leaf er billigst. Derfor er det ingen entydig vinner. I høyt prisleie hadde vi gravd fram ekstra tusenlapper og valgt e-Golf. Er budsjettet strammere, framstår Leaf som en solid kompaktbil fra produsenten med mest elbilerfaring.

Se video med testen i toppen av artikkelen! Les hele testen av Nissan Leaf 2018 mot e-Golf i Vi Menn Bil #2. Klikk her for å abonnere på Vi Menn.

Se også:

Shopping med annonselenker

Green Week: Toppsalgene denne uken

Promotion med annonselenker

Salget du ikke må gå glipp av!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.