Volvo er en av mange selskaper som mener de er langt fremme i prosessen med selvkjørende biler. Men det er fortsatt svært langt frem til bilene faktisk er helt selvkjørende.
Volvo er en av mange selskaper som mener de er langt fremme i prosessen med selvkjørende biler. Men det er fortsatt svært langt frem til bilene faktisk er helt selvkjørende.

Selvkjørende

Tror du selvkjørende biler er rett rundt hjørnet, vil du bli skuffet

At en Tesla kan kjøre på motorveien av seg selv, betyr ikke at biler snart blir selvkjørende.

Det har vært snakket om selvkjørende biler i mange år. De potensielle oppsidene er enorme. Bedre kapasitetsutnyttelse på veiene, lavere forbruk og bedre sikkerhet er bare noen av mulighetene.

Google har hatt sitt testprosjekt i mange år. Stadig flere bilprodusenter tester ut selvkjørende biler, og det ble mye oppmerksomhet da Tesla rullet ut sin oppdatering til Model S som gjør at bilen kan kjøre av seg selv på motorveien.

Les også: Ny oppdatering gjør Tesla nesten selvkjørende

Google har holdt på med sitt selvkjørende prosjekt så lenge vi kan huske, men det er fortsatt lenge til vi kan sette oss inn i en 100% selvkjørende bil.

Så var dette det endelige gjennombruddet for totalt selvkjørende biler?

Skal vi tro bilbransjen selv, er det en betydelig misforståelse.

Dagens løsninger er lavthengende frukt

Teknisk sett er det å få en bil til å være selvkjørende på motorveien relativt enkelt. Det er ingen mennesker i veien, den relative forskjellen i hastighet mellom biler er lav, veimerkingen er god og en trenger ikke forholde seg til kryssende trafikk.

Mange av dagens biler kjører seg allerede nesten av seg selv.

Dynamisk cruisecontrol og filholder har vært vanlig utstyr på mange biler i flere år, og det er ikke veldig mye mer du trenger for at bilen skal holde seg på motorveien selv.

I motsatt ende er det også enkelt å få bilen til å parkere selv. Parkeringssensorer og parkeringshjelp som svinger for deg har snart eksistert et tiår. Heller ikke er skal det mye til å gjøre det helautomatisk, og hastighetene er så lave at risikoen er nær 0.

10-15-20 år frem i tid

Men derifra og til at bilen skal kunne håndtere alle trafikksituasjoner i alle vær- og føreforhold, slik at bilen virkelig kan være selvkjørende fra A til B, er det veldig, veldig langt.

Det er dette som på fagspråket har fått benevnelsen Nivå 4-automatisering.

- Vi kommer ikke til å se fullstendig selvkjørende biler i løpet av det neste tiåret, sier Bosch-sjef Colkmar Denner ifølge AutoBlog.

Heller ikke Magna International har noe tro på at dette er noe som vil løses fort.

- Det er om 20-25 år, sier teknologisjef Swamy Kotagiri.

Kia har på sin side et mål om at deres første selvkjørende bil kan være på veien i 2030.

Å kjøre er lett - å forstå alt er vanskelig

Å få bilen til å kjøre selv er mer eller mindre løst, men likevel er listen over utfordringer er nærmest uendelig lang: Håndtering av forskjellige trafikksituasjoner, veiarbeid, folk som gjør ulovlige ting, tekniske feil, sensorer som tildekkes av snø/is osv osv.

Å få en bil til å fungere brukbart på gode veier i California og Nevada, der selvkjørende biler i stor grad testes ut, er én ting. Det er noe annet å få bilene til å gjøre det rette på norske vinterveier. (Og ja, det er snø i California også).

Gjennom vår jobb med biltesting i Side3, har vi mang en gang opplevd dynamisk cruise control som ikke fungerer om regnet blir for kraftig eller slafs legger seg på sensorer. At automatisk nødbrems aktiveres ved at bilen feilleser en situasjon har også skjedd flere ganger.

Dessuten har man et annet vesentlig problem: Hvordan skal en bil kunne foreta moralske valg?

Les også: - Bør den selvkjørende bilen drepe et lite barn eller en gravid kvinne?

Ikke så feilfritt som mange tror

Nylig publiserte bilmyndighetene i California en oversikt som viste at selskaper som testet ut selvkjørende biler hadde registrert 2894 hendelser der systemene ikke hadde fungert eller koblet seg ut i perioden september 2014 til november 2015. Bare i California.

Det er ikke dermed sagt at hendelsene nødvendigvis var farlige, men de krevde at føreren overtok styringen.

Slik kan ikke skje i en fremtid der du som eneste person i bilen er passasjer.

Autopilot på motorvei er ikke spennende, ifølge selskapet som har vært med på å utvikle systemet.

- Det som har skjedd så langt er ikke spennende

Under en tale på CES sa teknologisjef Amnon Shashua i Mobileye, som leverer utstyr til Teslas autopilot, at det de har fått til så langt ikke er så spennende.

- Automatisk parkering. Det er ikke hva vi venter på. Selvkjørende biler er spennende fordi det har potensial til å endre transportsektoren... Det å ha en Uber-bil som kommer og plukker opp passasjerer uten en sjåfør, det er veldig spennende. EN fremtid der byene våre svermer av "podder" som skyfler folk frem og tilbake. Det krever fullstendig autonom kjøring, det er det som er spennende. Ikke kjøring på motorvei, sa han.

Promotion med annonselenker

Se Cornelis Elander jakte på Baywatch-babes

Promotion med annonselenker

Se Cornelis Elander jakte på Baywatch-babes

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.