Biltest

Test: VW Passat GTE

En åpenbaring.

For noen år siden dominerte de typiske "familiestasjonsvognene" det norske markedet totalt. Passat, Mondeo, Avensis, Mazda6, Vectra/Insigna V70, Octavia og flere til preget toppselgerlistene.

Men de siste årene har dette endret seg. Veldig.

VW Passat GTE stasjonsvogn

 

Motor forbrenning: 4-sylindret turbobensin
Volum: 1,4/1395 ccm
Effekt: 150 HK v/5000 RPM
Dreiemoment: 250 Nm v/1600 RPM
Elmotor: 115 HK, 400 Nm
Batteri: 8,8 kWh li-ion
Girkasse: 6-trinns DSG
Drift: FWD
Størrelse: 4767/1832/1477 mm
Egenvekt: 1660 kg
Bagasjeplass: 650/1780 liter
Hengerfeste: 1600 kg
Toppfart: 225 km/t
0-100: 7,4 sekunder
Forbruk: 0,17 l/mil
CO2: 39 g/km

Pris:
Modelltype:
431.500 kroner
Testbil: 518.900 kroner

Montert ekstrautstyr inkluderer transportpakke, parkeringsvarmer, ryggekamera, keyless, Active Info Display, 8" navigasjon mm.

Bråstopp

Nesten alle de store produsentene sluttet å drive utviklingen fremover. VW lanserte en "splitter ny" Passat som egentlig bare var en liten kosmetisk endring. Ford ble flere år forsinket med sin nye Mondeo. Opel har heller ikke fått oppdatert sin Insignia, som var for tung og hadde for liten plass. V70 er nå snart et tiår gammel.

Toyota har heller ikke vært på hugget, og de måtte i høyst unormal stil hurtigutvikle en 2. facelift av Avensis da det ble kjent at Ford og VW virkelig tok grep samtidig.

Et kvantesprang

Og med den nye Passat tok virkelig VW et like stort sprang som de tidligere hadde gjort med Golf. "Skreddersydd for kjernefamilien" var beskrivelsen vi benyttet.

Problemet var selvsagt at Passat hittil har solgt seg best med dieselmotor, noe som klinger relativt dårlig nå om dagen hvor "dieselforbud" og "dieselskandale" er ord alle nå vet hva betyr.

GTE-modellen av Pasat har de samme C-formede LED-lysene som gjør en e-Golf så lett gjenkjennelige.

Timingen kunne derfor ikke vært bedre for Passat GTE - en Passat med en nesten identisk drivlinjene som vi finner i den allerede svært populære Golf GTE.

Fordeler uten ulemper

Vi snakker om en 218-hestekrefters oppladbar hybrid som koster mindre enn en 150-hestekrefters dieselutgave!

I motsetning til på Golf, blir ikke bagasjerommet mindre i Passat av batteripakken: 650 liter er det uansett .

Og skal vi være helt brutalt ærlige: Vi kunne stoppet denne testen her. Er det en Passat du skal ha, er GTE en no-brainer.

Det finnes riktignok billigere alternativer i Passats verden, men det er ikke mye å spare. Dessuten er nok en oppladbar hybrid å foretrekker hvis en tenker på fremtidens verditap.

Så med mindre du utelukkende kjører langt, og sjelden har mulighet til å lade, så bør GTE være det åpenbare alternativet.

OK, den har en svakhet til: Du kan glemme firehjulsdrift.

Fungerer bedre enn du skulle tro

Å sette seg bak rattet på Passat GTE er langt på vei en åpenbaring. Til forsiktig bykjøring kommer du nærmere den påståtte 50 kilometers elektriske rekkevidden enn du skulle tro.

Passat kan leveres med heldigitalt instrumentpanel som de kaller Active Info Display - det samme som Audi kaller Virtual Cockpit -  der du blant annet kan få se GPS og mase annen statistikk.

Og siden elmotoren er 10 kW og 70 Nm kraftigere enn på Golf GTE, fremstår elmotoren som kraftig nok til ren eldrift.

Under vår testing av bilen, var det bare én gang vi følte at eldrift alene var for slapt, og det var ved et påkjøringsfelt på motorvei med 110 km/t. Men da er det bare å aktivere bensinmotoren, og problemet er løst. Med en hybridbil er uansett forbrenningsmotoren å foretrekke på motorvei.

Bilen fremstår like god og forutsigbar som en vanlig Passat, og hybridsystemet sørger for at du både har den umiddelbare kraftleveringen fra en elmotor, samt den ubegrensede rekkevidden fra en bensinmotor.

Og som på Golf GTE: Trykker du inn GTE-knappen, fylles kupeen med falsk motorstøy og du har plutselig en overraskende morsom bil med 218 hestekrefter.

Passat vil selvsagt aldri bli veldig sportslig, men det er litt av den samme følelsen av "galskap" som vi opplevde i Golf GTE som overlever i den større og tyngre Passaten.

Konklusjon

Vil du ha en Passat, kan vi i grunn bare finne én vektig grunn til å velge noe annet enn en GTE: Mangel på firehjulsdrift.

Pris, driftskostnader og ytelse gjør ellers at dette er det helt åpenbare valget for noen som sikter seg inn mot bilen.

Det er ikke dermed sagt at Passat GTE er perfekt. Vi forstår ikke hvorfor VW insisterer på å ha ladekontakter i snuta på bilen, noe som gjør det vanskelig å rygge inn på parkeringsplasser.

Det er ikke uten grunn at andre elbilfavoritter som e-Golf og Model S har ladekontakten bak. Det samme har hybrider som Mercedes GLE500e.

Det skal også nevnes at med ønsket ekstrautstyr, blir Passat fort en relativt kostbar bil. Det er ikke bare dumt: Passat har fått så mye bra utstyr som vi egentlig forbinder med premiumbiler.

Men vi er hellig overbevist om at Passat GTE kommer til å bli en storselger, og i skrivende stund ser det ut til at leveringstiden er bilens største hindring.

Det gode

  • Du får mye mer for pengene enn andre Passat-modeller uten spesielle ulemper
  • Overraskende sprek
  • Lettkjørt
  • Relativt lang elektrisk rekkevidde
  • Et godt interiør

Det dårlige

  • Ikke tilgjengelig med firehjulsdrift
  • Ladekontakt foran

Det grusomme

  • Ingenting

Promotion med annonselenker

Nye høstfavoritter fra GANT

Promotion med annonselenker

De største herretrendene for høsten 2017

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.