FACELIFT: Nye RAV4 Hybrid er ikke bare en RAV4 med hybridmotor, det er også en del av en liten facelift.
FACELIFT: Nye RAV4 Hybrid er ikke bare en RAV4 med hybridmotor, det er også en del av en liten facelift.

Biltest

Test: Toyota RAV4 Hybrid

Valget er ikke bare enkelt - det er helt åpenbart.

RAV4 er en av bilene som er litt undervurdert i Norge. Siden 2013 har bilen vært inne på topp 10-listen over Norges mest solgte biler, uten at den helt har fått den samme oppmerksomheten som Mazda CX-5 og den oppladbare hybriden Outlander.

Men nå som Toyota har kommet med en hybridversjon av bilen, både med firehjulsdrift og forhjulsdrift, har den tatt steget frem i lyset.

Med hybridversjonen har Toyota ganske enkelt tatt livet av sine vanlige bensin- og dieselversjoner av den populære SUV-en. Diesel er tatt helt ut av sortementet, og bensinversjonen har mindre krefter og høyere pris.

Skal du nå ha en RAV4 er valget enkelt: Du skal ha en hybrid.

RAV4 hybrid er en del av en relativt liten facelift, der nye LED-lys trolig er den mest synlige nyheten, sammen med en litt strammere grill.

Kopi av Lexus NX300

Under innpakningen er RAV4 hybrid nå en blåkopi av den mer påkostede  premiumbilen Lexus NX300. Drivlinjen er hentet direkte derifra, og tar man en titt på spesifikasjonene ser man også at plattformen er identisk.

Motoriseringen er en relativt komplisert løsning der en 2,5 liters bensinmotor på bare 155 hestekrefter, i kombinasjon med en elmotor på 143 hestekrefter, driver forhjulene.

Hvis du velger å gå for utgaven med firehjulsdrift, monterer Toyota på en ekstra elmotor bak i bilen som driver bakhjulene. Denne motoren er på relativt sparsommelige 68 hestekrefter, og sørger primært for bedre fremkommelighet, ikke bedre dynamiske kjøreegenskaper.

Selv om motorene teoretisk sett yter 366 hestekrefter, er så er den såkalte "systemeffekten" på 197 hestekrefter. Dette er fordi de tre motorene aldri evner å yte maksimalt samtidig.

Kjøreegenskaper

Med tre motorer og ingen drivaksling bakover, har bilen selvsagt automatisk girkasse - en trinnløs e-CVT-løsning - som vi er vel kjent med fra Prius og andre Toyota-hybrider. Denne er omtrent like masete med turtall som før, men skaper en sømløs kjøreopplevelse med veldig lineær akselerasjon.

0-100 unnagjøres på 8,7 sekunder - et halvt sekund raskere enn NX300h.

Bilen oppleves utpreget nøytral - uten spesielle skavanker eller spennende elementer. Den takler dårlig vei på en veldig gode måte, og ligger godt på god vei.

Styrefølelsen med underlaget er ganske distansert. Dette gir enkelte merkelige opplevelser på veldig dårlig føre. Du kjenner ikke nødvendigvis gjennom rattet at forhjulene sliter i sørpe - eller at du kjører over fortauskant. I stedet kjenner du at slikt skjer gjennom bilens bevegelser.

Og som alltid på japanske biler: Vi etterlyser lengejustering av sitteputene for bedre lårstøtte og bedre lengdejustering av rattet.

Ikke noe superlavt forbruk

Hybrid har fått et rykte på seg for å være veldig effektivt, men RAV4 er kanskje først og fremst effektiv til å være en bensin-SUV. En SUV med snill dieselmotor ville nemlig vært et mer effektivt valg - dog ikke like politisk korrekt.

Bilen har tre motorer: 2,5-liters bensinmotor, og en elmotor til hver aksling.

På papiret er bilen oppgitt til ikke spesielt imponerende 0,49 liter per mil, men som alle andre hybrider er dette optimistiske tall. 0,7 er nok et mer reelt tall i den virkelige verden om du kjører normalt.

En romslig bil

Hvis vi ser bort ifra de fysiske dimensjonene, er forskjellene opp mot NX300h veldig, veldig store. Interiøret kan ikke engang sammenlignes, der RAV4 følger en betydelig traustere og ubehøvlet stil.

Det er elementer av skinn, og en velfungerende touch-infotainemntskjerm, men ellers er det mye store plastikknapper og en girspak som du egentlig forventer å finne i en amerikansk bil fra tidlig 90-tall. En kan kanskje argumentere for at bilen er tilpasset bruk av hansker.

Knappeplasseringene for ting som setevarme og ESP er ikke tilgjengelig uten at du virkelig bøyer deg.

Enkelte knappeplasseringer er direkte ulogiske. Setevarmebryteren er for eksempel plassert langt inn "under" dashbordet, og ESP-knappen virker det som om en med vilje har forsøkt å gjemme så langt unna sjåføren som mulig.

Hopper vi over i baksetene er det ikke noe annet å si enn at det er veldig godt med plass.

Bagasjerommet er betydelig bedre utnyttet enn på NX300h. På papiret er det 501 liter på firehjulsdriftsutgaven (446 liter på NX), mens du får nesten 10 prosent mer plass om du går for utgaven med bare forhjulsdrift.

Årsaken er naturlig nok at elmotoren og tilbehør til bakakslingen spiser en del av bagasjeplassen.

Testbilen er utstyrt med en rekke nett og skiller for å utnytte bagasjerommet maskimalt. På utgaven med forhjulsdrift har du 50 liter ekstra plass.

Konklusjon

RAV4 Hybrid er en bil det er litt vanskelig å komme med en klar konklusjon på. På den ene siden er den mye billigere og har mer plass enn den spirituelle broren NX300h, og den er også billigere enn en ren bensinutgave.

På mange måter er det vanskelig å finne noe som helst med den som er dårlig, utover at det blir noe traust.

Toyota RAV4 Hybrid AWD Executive

 

Motor forbrenning: V4 bensin
Volum:
2,5/2494 ccm
Effekt: 155 HK v/6000 RPM
Dreiemoment: 210 Nm v/4200 RPM

Elmotor foran: 143 HK, 270 Nm
Elmotor bak: 68 HK, 139 Nm
Batteri: Nikkel-hybrid

Girkasse: E-CVT (trinnløs)
Drift: AWD
Størrelse: 4605/1845/1660 mm
Egenvekt: 1690 kg
Bagasjeplass: 501/1700 liter
Hengerfeste: 1650 kg
0-100: 8,7 sekunder
Forbruk: 0,49 l/mil
CO2: 118 g/km

Pris: 456.900 kroner

Men det er heller ikke til å komme utenom at en topputstyrt ladbar Outlander plug-in faktisk er drøyt 10.000 kroner billigere. Det er en bil som kan kjøre flere mil på nesten gratis strøm - men som også veier betydelig mer, og vil bruke mer drivstoff når batteriet er tomt. Er det derimot langkjøring du gjør mest av, så vil kanskje en dieselbil som CX-5 være mer naturlig.

Som en allround-løsning fremstår derimot RAV4 nå som klassens beste valg.

Det gode

  • Det helt åpenbare valget om du skal ha en RAV4
  • En gjennomtenkt og praktisk bil
  • Veldig god bakseteplass
  • Ytelsen er det lite å si på
  • Kjøreegenskapene er forutsigbare
  • Lavt forbruk til å være bensin-SUV

Det dårlige

  • Styrefølelsen er distansert
  • Interiøret fremstår ikke spennende
  • Trinnløs girkasse er fortsatt litt masete
  • Ikke ladbar

Det grusomme

  • Ingenting

Få også med deg:

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!

Promotion med annonselenker

Dette er mannen kvinner vil ha!

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.