SPORTLINE: Den er lang, den er ganske billig, det er en Skoda - og den er oppsiktsvekkende spennende å kjøre.
SPORTLINE: Den er lang, den er ganske billig, det er en Skoda - og den er oppsiktsvekkende spennende å kjøre.

Biltest

Test: Skoda Superb Sportline 280 hk TSI 4x4

Hva i alle dager har skjedd med Skoda?

Vi må innrømme at vi har hatt en liten forkjærlighet for Skoda Superb i lang tid. Kombinasjonen av ekstremt mye plass til en overkommelig pris, har gjort bilen mildt sagt attraktiv.

Spesielt bakseteplassen er overveldende - og prisen er glatt 100.000 kroner under en A6. Og det er før vi husker at ekstrautstyret på en Audi er vesentlig dyrere.

Samtidig har Skoda full tilgang til VW-konsernets drivlinje- og teknologiutvalg. Dermed sitter det gjerne noe svært fornuftige motorer under panseret. Infotainmentsystemet er det samme som i VW. Og slik kan vi fortsette.


Designet til Skoda fungerer fra noen vinkler - mens fra andre ser det ut som det samme de hadde på 90-tallet.

Designet til Skoda fungerer fra noen vinkler - mens fra andre ser det ut som det samme de hadde på 90-tallet.

Utfordringen har selvsagt vært at det designmessig er en dørgenes kjedelig bil. Kjøreopplevelsen er også helt forglemmelig.

Tar en ny vending

Det var derfor med en viss overraskelse vi kunne konstatere at Skoda innførte en ny variant av Superb som har fått navnet «Sportline».

Sportslig er kanskje det siste begrepet vi ville brukt om familiebilen - så dette måtte sjekkes ut.


Du kan kjenne igjen Sportline på blant annet den svarte grillen, de svarte speilene og mørke felger.

Du kan kjenne igjen Sportline på blant annet den svarte grillen, de svarte speilene og mørke felger.

Sportline er et utstyrsnivå som mye annet, men som inkluderer både visuelle og tekniske endringer. For det første er bilen noe senket, og det er selvsagt adaptivt understell.

I interiøret er det en rekke sportslige tilsnikelser, som sportsseter med skikkelig sidestøtte, sportsratt, alcantaradetaler og lignende. På utsiden er det en del svarte detaljer - særlig i grill, takrails, felger og lignende.

Hvis vi ser bort ifra fronten, er Superb faktisk i ferd med å bli en ganske tøff bil.

Men hvor mye kan slikt egentlig utgjøre i praksis?

Det kommer snikende

Testbilen vi har vært ute med denne gangen er toppmodellen med en 2-liters turbobensinmotor som yter svært hyggelige 280 hestekrefter. Dette er nesten 30 mer enn hva A6 presser ut av samme motor - og nesten like mye som VW henter ut når det står «Golf R» på baksiden.

Og sjelden har vi blitt mer overrasket over en Skoda.

Når bilen står i komfortmodus, så kjennes det som en "hvilken som helst" Superb. Den er nøytral, på grensen til dvask. Den duver over ujevnheter, og er middels interessert i gjøre noe voldsomt mye når man trykker på gassen på en vanlig måte.

I Normal-modus blir det hele litt kvikkere, og det føles plutselig som en veldig allright bil. Den blir litt strammere, litt mer responsiv - og når du virkelig trykker på, så oppdager du at: "Jo, det stemmer det, 280 hestekrefter er faktisk en god del!"

0-100 på under 6 sekunder.

Støynivået er hyggelig, og det er bare fint å legge ut på en langtur.

Hva i himmelenes navn er i ferd med å skje?

Men så trykker man på Modus-knappen en gang til. Sport slår inn. Girkassen girer ned et lite hakk. Gassresponsen tar til, styringen blir litt mer presis - og med ett føler du at du har kontakt med underlaget.

Vi vrenger av til en sidevei, trykker en gang på EPS-knappen - og saft suse! Vi har det plutselig virkelig moro med en Skoda Superb!

Hva i himmelens navn er det som skjer?

Forutsigbare hekkslipp som kan kontrolleres med høyrefoten i svingene, turtallsvillig motor, følelse med underlaget, herlig fremdrift på snø/isdekt vei.


Markedets beste bakseteplass har blitt varemerket til Superb.

Markedets beste bakseteplass har blitt varemerket til Superb.

Og så snur man seg, og blir minnet på: Jo, det er fortsatt voldsomt mye plass i baksetet - og bilen er faktisk fortsatt 4,9 meter lang. Ja, det er faktisk et enormt bagasjerom der bak.


Vi har ikke kjørt stasjonsvognutgaven denne gangen, men plassen er likevel enorm i bagasjerommet.

Vi har ikke kjørt stasjonsvognutgaven denne gangen, men plassen er likevel enorm i bagasjerommet.

Det er så mye som skulle tilsi at dette ikke skulle være en bil med kjøreglede. Men Skoda har fått til nærmest det umulige.

Ikke bare det umulige, men noe du ikke skulle tro Skoda engang ønsket å få til i fare for å spise av markedet til VW og Audi i samme konsern. Men dette har blitt den nye normalen, der Audi også sikter nedover:


Til og med setene er sportslige med solid sidestøtte.

Til og med setene er sportslige med solid sidestøtte.

Misforstå ikke, det er enda morsommere å sette seg bak rattet på kortere biler med større motor - som Audi S5, Mercedes C43 og BMW 340i xDrive - men sjelden har forskjellene mellom forventninger og opplevelse vært lenger unna hverandre.

Og skal vi begynne å ta frem pirkefingeren, kunne vi sagt at bilens 6-trinns DSG-girkasse med fordel kunne vært byttet ut med en nyere modell med et eller to ekstra trinn og litt mindre forsinkelse fra stillestående.


Superb Sportline har adaptiv cruisecontrol som fungerer helt ned til stillestående.

Superb Sportline har adaptiv cruisecontrol som fungerer helt ned til stillestående.

Konklusjon

Skoda Superb har alltid fremstått som et usedvanlig fornuftig valg for dem som trenger mye plass.

Med kombinasjonen av Sportline, 4x4 og 280-hestekrefters bensinmotor har bilen plutselig blitt et usedvanlig fornuftig valg for veldig mange flere. Inkludert dem som liker å ha det litt moro bak rattet. Det er vanskelig å se at man kan få en mer komplett bil til en lavere pris noe annet sted.

Helt gratis blir det riktignok ikke. Noen vil nok helt sikkert rynke på nesa av å betale 675.000 kroner for en Skoda, men for denne modellen, er det ingen grunn til nettopp det.

Skoda Superb Sportline 280 hk 4x4

 

Motor: R4 turbobensin
Volum: 2,0/1984 ccm
Effekt: 280 HK v/5600 RPM
Dreiemoment: 350 Nm v/1700-5600 RPM
Girkasse: 6-trinns DSG
Drift: Alle (Haldex)
Størrelse: 4861/1864/1468 mm
Egenvekt: 1615 kg
Bagasjeplass: 625/1760 liter
Hengerfeste: 2200 kg
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
0-100: 5,8 sekunder
Forbruk (NEDC): 0,69 l/mil
CO2: 160 g/km
NOx: 19,1 g/km

Pris:
Modelltype: 583.600 kroner
Testbil: 674.700 kroner

Ekstrautstyr inkluderer dynamisk styring, adaptive dempere, elektrisk bakluke, varme i frontrute, panorama soltak, hengefeste, baksetepakke, solgardiner bak mm

Det gode

  • Svært masse plass
  • Overraskende sportslig
  • Komfortabel
  • God fremkommelighet
  • Oversiktlig interiør
  • Akseptabelt forbruk
  • Sportline gjør at bilen fremstår mer aggressiv i designet - fra noen vinkler

Det dårlige

  • Ikke like stilig fra alle vinkler
  • Mangler rattvarme
  • 675.000 kroner er ikke direkte billig
  • Ikke varme i ratt

Det grusomme

  • Ingenting

Promotion med annonselenker

Slik unngår Dag Otto ryggplager og stiv nakke

Promotion med annonselenker

Det beste innen trådløs lyd

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook:

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.