Koleos viser at Renault kan når de vil. Sprøsmålet er om det er godt nok.
Koleos viser at Renault kan når de vil. Sprøsmålet er om det er godt nok.

Biltest

Test: Renault Koleos (2017)

Prøver seg på det nærmest umulige.

Det er ikke mange år siden eksperter aktivt advarte om å kjøpe Renault. Interessen i Norge var så lav at man regnet med at bruktprisene ville stupe som en stein.

Jeg husker fortsatt at ordet «dødt» ble brukt om merket.

Men Renualt har klamret seg til det norske markedet, ikke minst ved å tilby en elbil som både kan leveres på kort varsel, har hyggelig pris - og på papiret en lang rekkevidde.

Dette har drevet folk inn i butikkene, samtidig som franskmennene gjennomfører en voldsom «renaultvering» av egen modellrekke. Designet har fått seg en massiv økning - og plutselig begynner Renualt å komme på radaren igjen.

En skikkelig folke-SUV

En av modellene som skal sørge for vekst utenfor elbiler, er definitivt den splitter nye mellomklasse-SUVen Koleos, som går rett i strupen på blant annet Skoda Kodiaq, Toyora RAV4 og Mitsubishi Outlander.

Dette er en bil som på mange måter er perfekt for Norge: Firehjulsdrift, høy bakkeklaring, en størrelse som skulle tilsi 7-seter, men der den ekstra seteraden er droppet slik at du i stedet skal få masse plass i bagasje og baksete.

Designet er ikke ille, Renault har fått shwung på infotainmentsystemet sitt med Apple Car Play - og alt er i grunn bare velstand.


Infotainmentløsningen er ikke helt uinspirert av Volvo.

Infotainmentløsningen er ikke helt uinspirert av Volvo.

Legg så til at bilen topputstyrt koster omtrent det samme som basisutgaven av dine tyske konkurrenter, og du har konturene av en suksess.

Jubelen sto derfor neppe i taket hos den norske importøren da det ble klart at bilen skulle leveres med to dieselmotorer, ingen hybridutgave, ingen bensinmotor - og en trinnløs automatisk girkasse.

Dieselsalget stuper i bakken - og trinnløse automatiske girkasser er... vel, ikke særlig attraktivt.

En veldig merkelig girkasse

La oss begynne med den største bekymringen: Drivlinjen.

Motoren i vår testbil er den største dieselmotoren, en turboladet 2-liters firesylindret motor som yter 177 hestekrefter og har et makimalt dreiemoment på solide 380 Nm ved 2000 RPM.

Motoren i seg selv kommer ikke til å havne i noen minnebøker, verken på godt eller vondt. Den gjør jobben sin uten mye bravur. Maksimalt dreiemoment sitter litt for høyt til å være optimalt, men det er langt på vei den automatiske girkassens problem. Forbruket er omtrent på nivå med konkurrentene.

Girkassen er derimot et kapittel for seg selv. Dette er altså en trinnløs automatisk girkasse som av og til forsøker å være noe annet.


Det kan være interessant å følge med på turtallsutviklingen på det halvdigitale instrumentpanelet.

Det kan være interessant å følge med på turtallsutviklingen på det halvdigitale instrumentpanelet.

Det er nemlig slik at girkassen noen ganger forsøker å emulere en helt vanlig automatisk girkasse med helt markante og tydelige girskift. Faktisk er dette den nest beste trinnløse girkassen vi har testet noen gang på dette feltet. Vinneren er den betydelige dyrere Lexus LC500h.

Men den forsøker ikke alltid å emulere slike girskift. Andre ganger er den nemlig en helt typisk trinnløs girkasse der det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom turtallsutvikling og hastigheten.

Renuault hevder det er en klar logikk i når den gjør hva, men bak rattet føles det litt tilfeldig.


Koleos gir deg mulighet til å styre om bilen skal ha drift på to eller fire hjul. Selve firehjulsdriftssystmet er en forholdsvis lite avansert løsning der bakhjulene kan kobles inn ved behov.

Koleos gir deg mulighet til å styre om bilen skal ha drift på to eller fire hjul. Selve firehjulsdriftssystmet er en forholdsvis lite avansert løsning der bakhjulene kan kobles inn ved behov.

Føles mer påkostet enn før

Resten av bilen føles som en helhet som et betydelig løft for Renault. Selskapet har hatt noen helt håpløst dårlige løsninger tidligere, spesielt innvendig, og alt har føltes veldig billig.

Den følelsen er nå langt på vei borte. Interiøret fremstår som moderne, gjennomtenkt og litt egenartet. Instrumentpanelet vel det man kan kalle halvdigitalt, uten at det utnyttes i noen særlig grad, og i midtkonsollen er det plassert en forholdsvis høy infotainmentskjerm som bringer tankene til Volvos løsning. Like god er den ikke, men med Apple Car Play glemmer du fort det.

Ellers interiøret preget av en kombinasjon av skinn og halvbillig plast - uten noen virkelige irritasjonsmomenter. For eksempel har Renault kastet fra seg ideen om å ha farget skinn på dashbordet som reflekteres i frontruta og gjør det umulig å se ut når det er sol ute.

I baksetene er det nærmest danseplass til barna, mens bagasjerommet er romslig nok - dog ikke imponerende med sine 530 liter.

Et solid løft, men ingen innertier

Med Koleos viser Renault at de igjen er et merke som det er verdt å vurdere, og de forsøker å legge seg i et prisleie der du får mye bil for pengene - i alle fall når du regner inn prisen for ekstrautstyr.

Bilen er et solid løft fra hva vi har blitt vant til å se fra merket de siste årene. Designet er vesentlig bedre, skavankene borte - og løsningene gode.

Skal vi være brutalt ærlige, tror vi ikke det er nok.

Renault importeres av samme selskap som importerer Mitsubisihi. Med dieselmotor og alt stigmaet rundt dette, tror vi fristelsen blir stor for å velge gå for bilen som står ved siden av i utstillingslokalet: Outlander PHEV som er like stor, billigere - og selvsagt ladbar.

Vil man ikke ha noe ladbart, er nok også Skoda Kodiaq såpass imponerende både med pris og kvalitet at vi tror Koleos skal få det tungt.

Renault Koleos dCi 175 4WD Bose Edition

 

Motor: R4 turbodiesel
Volum: 2,0/1995 ccm
Effekt: 177HK v/3750 RPM
Dreiemoment: 380 Nm v/2000 RPM
Girkasse: Trinnløs automat
Drift: Alle
Størrelse: 4672/1843/1678 mm
Egenvekt: 1754 kg
Bagasjeplass: 505/1432 liter
Hengerfeste: 1650 kg
Toppfart: 201 km/t
0-100: 9,5 sekunder
Forbruk (NEDC): 0,59 l/mil
CO2: 156 g/km
NOx: 33,3 g/km

Pris:
Modelltype: 559.900 kroner

Det gode

  • Fremstår som et solid løft for Renault
  • Pent design
  • Velfungerende interiør
  • God infotainmentløsning
  • Masse plass i baksetet
  • Til å være trinnløs automat, er girkassen god
  • Billig ekstrautstyr
  • Brukbart lydanlegg

Det dårlige

  • Ikke spesielt spennende kjøreegenskaper
  • Understellet kunne vært mer sofistikert på ujevn vei
  • Ikke billig nok til at prisen blir et salgsargument

Det grusomme

  • Kun diesel

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Promotion med annonselenker

Slik kler du deg til fest i desember

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.