SVINGER: Cayman er en bil som mer enn noen annen stortrives i et svingete miljø - og da garanterer vi at også sjåføren koser seg.
SVINGER: Cayman er en bil som mer enn noen annen stortrives i et svingete miljø - og da garanterer vi at også sjåføren koser seg.

Biltest

Test: Porsche 718 Cayman S PDK (2017)

Tilbyr noe annet enn du kanskje tror.

Et blikk på Porsche Cayman S kan gi deg mange tanker i hodet.

Den lave profilen, de enorme felgene, de store luftinntakene og en midtstilt motor skulle alt tyde på at dette er et fartsmonster av de sjeldne.

Men tar du en titt på spesifikasjonene, har ikke bilen mer enn 350 hestekrefter. Det er bare 40 hestekrefter mer enn nye Golf R. Dropper du S-en, har den faktisk færre hestekrefter enn Golf R eller Audi TTS.


Cayman S er en bil som skal tas med opp i høyden for å virkelig utnytte dynamikken.

Cayman S er en bil som skal tas med opp i høyden for å virkelig utnytte dynamikken.

Det å tråkke gassen i bunn, er derfor ikke den enorme gledesrusen du skulle tro av å se på bilen. Det er faktisk få biler som klarer å imponere med sin 0-100-aksellerasjon etter at du har tråkket gassen i bunn på en Performance-Tesla.

Misforstå rett: 0-100 unnagjøres høyst akseptable 4,4 sekunder. En enkelt tilgjengelig "launch control", i kombinasjon med en fenomenalt god automatisk girkasse, gjør at du faktisk ikke trenger å ha så mye hell for å få det til heller.

Handler om noe annet enn fart

Men Porsche Cayman er ikke en bil som handler om rå fart. Den er ikke laget for å sette rekorder. Faktisk er det en bil som er laget for at du skal kunne ha det veldig gøy uten at du mister førerkortet om politiet skulle være der med sin laser.

Og det gjør den på en måte som kanskje ingen andre biler når opp til!

Cayman S er en sportsbil i ordets rette betydning. Det er en toseters bil som er laget for den dagen da du har lyst til å bare ta deg en kjøretur. Den handler om kjøreglede.

Balansen i bilen er ganske enkelt perfekt, styringen er presis og direkte - og bilen endrer retning raskere enn du skulle tro var mulig. Og den gjør det så usedvanlig uanstrengt. Det oppleves som å være 100 prosent i kontroll av hva som skjer. «Point and steer».

Med de fete dekkene som vår testbil er utstyrt med, er veigrepet enormt. Du skal ikke logre med halen, men du skal skjære gjennom svingene. På tross av dette, kan du skape en anelse rotasjon gjennom svingene ved å bruke gasspedalen riktig.

Det er en kjørefølelse som er ekstremt engasjerende. Morsom. Berusende.

Og selv om ikke akselerasjonen fra 0-100 isolert sett er raskest på markedet, så har vi en snikende følelse av at dette er en bil som kjører fletta av det meste annet på en svingete vei. Mens den er dønn stabil på motorveien.

Sittestillingen er naturligvis perfekt - og vi nevner det igjen: Porsches PDK-girkasse er potensielt markedets beste automatiske girkasse. Vi snakker lynraske, intelligente girskift.

Om vi skulle ha en kritikk, er det at den 2,5-liters motoren er så  turtallsvillig at girkassen sjelden har noe å gjøre. I 3. gir har du så mye arbeidsområde når du kjører aktivt at du bør være på bane for å ha behov for noe mer.

Motoren er godt skjult foran bagasjerommet.

Så er dette en perfekt bil?

Det er fristende å si at Cayman S er en av de mest perfekte «drivers car» på markedet. Når det kommer til kjøreegenskaper er det vanskelig å finne noe å henge seg opp i - utover at den kanskje ikke er noen mester på dårlig norsk asfalt.

Eller kratere som det heter i utlandet. Det er nemlig ikke noen utsøkt komfortabel bil.

Bagasjeromemt foran er forholdsvis romlig.

Den ekstreme balansen og lettheten kommer også med noen andre komfortufordringer. Porsche har ikke gjort alt i sin makt for å bedrive støydemping av motoren som er plassert rett bak ryggen din - og som Porsche-motorer flest, er den ikke helt stillegående - selv om det er en firesylindret sak. I motsetning på Macan i komfortmodus, blir aldri Cayman særlig stillegående.


Interiøret er fokusert, men mangler litt oppbevaringsplass.

Interiøret er fokusert, men mangler litt oppbevaringsplass.

Den verste lyden kommer derimot fra bilens enorme dekk som ikke liker grov asfalt. Resultatet er at man over tid kan bli en anelse sliten i ørene - med mindre du kjører på steder med perfekt underlag.

Skal vi være litt ekstra pirkete, er det at interiøret ganske enkelt mangler gode oppbevaringsløsninger. Har du noen i passasjersete, finnes det ikke  ikke noe sted å legge ting enn i hanskerommet - samt at mobilen som har plass under armlenet.


718: Porsche liker å kalle sine nye utgaver av Boxter og Cayman for 718. Det handler mer om å vise at disse bilene er grunnleggende like, enn at det har noe med racingbilen fra 50-tallet.

718: Porsche liker å kalle sine nye utgaver av Boxter og Cayman for 718. Det handler mer om å vise at disse bilene er grunnleggende like, enn at det har noe med racingbilen fra 50-tallet.

En strålende sportsbil

Porsche Cayman S er ganske enkelt en sportsbil som lever opp til sitt rykte som fantastisk morsom og engasjerende.

Bilen kunne tålt en større motor - og dermed også fått en tøffere lyd - men det er ikke gitt at det faktisk hadde gjort den noe morsommere å kjøre. Dette er på mange måter det motsatte av en klassisk amerikansk muskelbil: Det er balansen og lekenheten som definerer Cayman S.

Du kan fort bli lei av raske akselerasjoner, men du blir aldri lei av en leken bil på en perfekt vei.

Helt gratis er det derimot ikke. Cayman S starter på 882.000 kroner - og du skal gjerne ha på litt ekstrautstyr som vipper den over millionen. Det kan være fristende å si at Audi TTS er vesentlig billigere og har firehjulsdrift, men samme hvor mye sans vi har for Audis «mini-R8», stiller Cayman S i en egen divisjon.

Porsche 718 Cayman S PDK

 

Motor: B4 turbobensin
Volum: 2,5/2497 ccm
Effekt: 350 HK v/6500 RPM
Dreiemoment: 420 Nm v/1900 RPM
Girkasse: 7-trinns automat (PDK)
Drift: Bak
Størrelse: 4379/1801/1284 mm
Egenvekt: 1385 kg
Bagasjeplass: 334 liter (fordelt på to bagasjerom)
Hengerfeste: Nei
0-100: 4,4 sekunder
Forbruk (NEDC): 0,73 l/mil
CO2: 167 g/km

Pris:
Bilmodell:
882.000 kroner
Testbil: Ca 1,1 millioner

Det gode

  • Kanskje markedets beste «drivers car»
  • En fenomenal balanse
  • Fantastisk girkasse
  • Tøft utseende
  • Mer bagasjeplass enn du skulle tro
  • Et fokusert interiør som passer bilen
  • Perfekt sittestilling

Det dårlige

  • 4-sylindret motor gir noe tammere lyd enn en slik bil fortjener
  • Ikke spesielt komfortabel
  • Dårlig med oppbevaringsplass innvendig
  • Høyt forbruk
  • Kostbart

Det grusomme

  • Svært mye dekkstøy

Promotion med annonselenker

150 000 norske menn har byttet til dette undertøyet

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook: