Opel har gjennomgått en fullstendig transformasjon.
Opel har gjennomgått en fullstendig transformasjon.

Biltest

Test: Opel Insignia Grand Sports (2017)

Endelig kommer Opel med et skikkelig ballespark mot konkurrentene.

Opel er et merke som virkelig er i ferd med å heve seg ut fra en bølgedal. Etter noen år med turbulens begynner ting å lyse - selv om den nye elbilen Ampera-e er nær umulig å få tak i.

Særlig lanseringen av den nye Astra vista at merket igjen kunne konkurrere om de norske kundene. Overraskende høy kvalitet, kjøreglede og et prisnivå som det knapt er mulig å konkurrere med, gjør bilen til et røverkjøp.


Nye Insignia Grand Sports har noen flotte linjer.

Nye Insignia Grand Sports har noen flotte linjer.

Følger opp suksessen

Og la oss slå det fast først som sist: Med den nye Insignia følger Opel opp suksessen fra Astra.

Forrige generasjon var en veldig pen bil, men ble aldri noen salgssuksess. Svært høy vekt og ikke spesielt mye plass var ikke vinneroppskrift. Opel måtte derfor presse pris.

Nå har Insignia kommet i en ny versjon. Problemet med høy vekt er borte som dugg for solen, for bilen er slanket med bortimot 200 kg. Dette gjør i utgangspunktet alt bedre. Mer kjøreglede, mindre avgift og lavere forbruk.

Bilen vi har vært ute med denne gangen er en såkalt Grand Sports, altså en firedørs coupé - noe som legger bilen opp mot lekkerbisker som Audi A7, BMW 6-serie Grand Coupé og Mercedes CLS - men kanskje først og fremst nye VW Arteon som har noe mer realistiske motoralternativer.

Det er forøvrig toppversjonen på alle måter, med en 260-hestekrefters bensinmotor under panseret, drift på alle fire og automatgir.

Det går bra unna!

Bagasjeplassen er forholdsvis god: Det er lettere innlasting enn i en sedan, men ikke like praktisk som en stasjonsvogn.

Unormalt godt utstyrt

I den knallharde konkurransen som er på markedet, har Opel opel nå bestemt seg for at de skal skille seg ut på utstyr. De selger derfor kun utstyrsnivå Premium, og vi kan knapt huske å ha sett en så kort ekstrautstyrsliste.

Vår testbil har en ekstrautstyrspakke på under 50.000 kroner, og i den pakka er det ting som oppvarmet frontrute, OPC-designpakke, 360-kamera, ekstra store felger - og perforerte skinnseter med massasje.

Men det er i standardutstyret de virkelig store overraskelsene kommer. Her snakker vi sportsseter i skinn, oppvarmet skinnratt, ekstra rask setevarmer, adaptive LED Matrix-lys, infotainment med GPS og støtte for CarPlay, Bose lydanlegg, regnsensor, adaptiv cruise, adaptivt understell, head-up display, nesten heldigitalt instrumentpanel mm.


Opel har gjort så godt de kan med å blande sammen det heldigitale med det analoge.

Opel har gjort så godt de kan med å blande sammen det heldigitale med det analoge.

Heldigvis har de også droppet den ganske håpløse infotainmentløsningen i forrige generasjon Insignia, og i stedet inkludert en trykkskjerm som fungerer godt.

En tilsvarende utstyrspakke fra BMW hadde neppe kommet under 300.000 kroner.

Det å sitte bak rattet er egentlig en veldig allright opplevelse med mange fine detaljer, og det gir oss visse assosiasjoner til forrige generasjon BMW 5-serie.

En nytelse å kjøre

Bilen har blitt vesentlig bedre å kjøre enn forrige generasjon. Vi sitter ikke lenger med følelsen av at dette er en altfor tung bil. I stedet har det blitt en komfortabel bil, som er usedvanlig retningstabil. Tidvis føles den nesten som å kjøre på skinner - inkludert i svingene.

Firehjulsdriftssystemet sørger også for at det ikke er noen dramatikk eller bortkastede krefter.

0-100 unnagjøres på hyggelige 7,3 sekunder. Det er ikke sportsbilfort, men gir god selvtillit under forbikjøringer.

Bilen er utstyrt med adaptivt understell, og selv om effekten er mer subtilt enn på enkelte andre biler, får man følelsen av at bilen takler både dette å dra litt på - men også hverdagskjøringen.

Føles som veldig mye for pengene

Totalinntrykket av nye Insignia Grand Sports er at du her får veldig mye bil for pengene, og ikke minst føles det som om Opel nå har funnet sin nisje i markedet igjen: Nesten like bra som de tyske premiummerkene, men uten at du må betale det hvite ut av øyenene for ekstrautstyr.

Med både Insignia og Astra på plass som imponerer på samme måte, er det nå verdt å ta seg en tur innom en Opel-forhandler selv om Ampera-e har håpløst lang leveringstid.

Det er bare så innmari synd at de ikke tar med seg tankene om elbil inn i sine andre modeller.

Opel Insignia Grand Sports Premium 260 hk AWD

 

Motor: 4-sylindret turbobensin
Volum: 2,0/1998 ccm
Effekt: 260 hk v/5300 RPM
Dreiemoment: 400 Nm v/2500 RPM
Girkasse: 8-trinns automat
Drift: Alle
Størrelse: 4897/1863/1455 mm
Egenvekt: 1574 kg
Bagasjeplass: 490/1450 liter
Hengerfeste: 1500 kg
Toppfart: 250 km/t
0-100: 7,3 sekunder
Forbruk (NEDC): 0,86 l/mil
CO2: 197 g/km

Modell fra: 609.900 kroner (OFV-tall)
Testbil:
659.500 kroner

Ekstrautstyr inkluderer: Metallic, premium seter med massasje, OPC-line eksteriør, Park-pakke, 20" felg, oppvarmet frontrute mm

Det gode

  • Svært vellykket design
  • Eksepsjonelt mye standardutstyr
  • Har ristet av seg sitt tunge preg
  • Sprek motor
  • Stillegående
  • Hyggelig pris

Det dårlige

  • Noe høyt forbruk
  • Interiøret lever ikke helt opp til tysk premiumstandard
  • Firehjulsdrift er kun tilgjengelig med kraftigste bensin- og dieselmotor

Det grusomme

  • Ikke et ord om elektrisk/hybrid drivlinje

Promotion med annonselenker

Her er de billigste strømavtalene

Reisetips med annonselenker

Stor guide: Feriehus i Norge og Europa

Side3 bildeshout

blogg.no

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side3.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.